Permalänk
Medlem

Hur skapar man en .bat fil? :P

Lite dålig såhär...men hur skapar man en .bat fil?

Tack för hjälpen...

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill göra ett batch(.bat) script. Sök på batch på google så kommer du hitta en del information om det.

Permalänk
Medlem

Vad vill du att den ska göra?

Egentligen behöver du inte kunna mer än hur dos funkar, sedan sparar du ned alla kommandon på raken i en fil som du döper till .bat...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Vad vill du att den ska göra?

Egentligen behöver du inte kunna mer än hur dos funkar, sedan sparar du ned alla kommandon på raken i en fil som du döper till .bat...

ja själva frågan är hur jag sparar ner kommandona i en fil...
har testat att skapa ett textdokument som jag skrivit in kommandona i och döpt om till .bat, men inget händer den är en vanlig txt-fil ändå och inget händer när jag öppnar den med cmd.exe.

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
ja själva frågan är hur jag sparar ner kommandona i en fil...
har testat att skapa ett textdokument som jag skrivit in kommandona i och döpt om till .bat, men inget händer den är en vanlig txt-fil ändå och inget händer när jag öppnar den med cmd.exe.

Ska bara vara att skriva kommandona precis som du vill ha dem. Bifogar ett exempel. Högerklicka och välj "edit" för info

Edit: Allt filen gör är listar filer i mappen du har filen, samt visar ditt ip-nummer, men du kanske får en liten aning om hur det funkar?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
ja själva frågan är hur jag sparar ner kommandona i en fil...
har testat att skapa ett textdokument som jag skrivit in kommandona i och döpt om till .bat, men inget händer den är en vanlig txt-fil ändå och inget händer när jag öppnar den med cmd.exe.

Det kan inte hända att den verkliga filändelsen blir text.bat.txt ?

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem

Välj "spara som" i notepad/anteckningar och innehslut filnamnet i citattecken så det blir så här: (glöm inte citattecknen)

"hej.bat"

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem

tack! fick reda på vad jag ville...problemet var att det blev en .bat.txt fil men med hjälp av "" funkade det.

Visa signatur

jaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
tack! fick reda på vad jag ville...problemet var att det blev en .bat.txt fil men med hjälp av "" funkade det.

Det beror på att du har valt alternativet "Göm kända filändelser" (eller vad det heter) i Windows.

Permalänk
Utsparkad

kör/cmd/edit namn.bat

Visa signatur

don´t ask me!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png