FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk

fy fan vilken kung du är !!!

bussigt------

Men vilket av de två som finns i den zip filen skall jag använda E-ide eller vanlig bin?

Visa signatur

I love you

Permalänk
Medlem

Vanlig Bin ska du använda... har aldrig använt e-ide så...

Permalänk
Medlem

Konstigt att ni säger att man SKA köra med ett bios som har samma minnen som man har på kortet.
jag har club3d 9800SE @ XT Hynix med ett samsung bios

kör jag med ett hynix bios får jag grova artifakter.
konstigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Konstigt att ni säger att man SKA köra med ett bios som har samma minnen som man har på kortet.
jag har club3d 9800SE @ XT Hynix med ett samsung bios

kör jag med ett hynix bios får jag grova artifakter.
konstigt...

jo. Jag vet att det går att köra samsung med hynix o tvärtom. Men för dom flesta fungerar det bäst med samma bios som minnestillverkare.

Permalänk
Medlem

kan man flasha om ett radeon 9600 256mb till xt???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choll
kan man flasha om ett radeon 9600 256mb till xt???

Prova... Det är inget jag rekommenderar. Försökte med NonPro TIll PRo... Därför har jag 5600 nu

Permalänk
Medlem

ok men hur vet man vilka minnen man har då? skulle du kunna ge en länk till en passande bios?

Permalänk

Köpte mitt Madview x800 Pro VIVO från PC-Kungen. Fick det i fredags, flashade det för 15 min sen. 16 pipes :D!! Tokstabilt... Ska köra tester nu och se hur mkt jag har vunnit.

Permalänk
Medlem
Citat:

ok men hur vet man vilka minnen man har då? skulle du kunna ge en länk till en passande bios?

man kollar på minnena eller så sparar man biosen från winflash. Sedan öppnar man den i notepad.. Då står det typ Hynix eller samsung eller vad man nu har.
Klockar ditt kort lika bra som ett XT då ?

Permalänk
Medlem

asså jag vet inte om jag vågar flasha men vill mycket
jag är rädd att det går sönder lr nåt. Men jag titta på mina minnen och det stog elixir.

Permalänk
Medlem

Okej...
Man kan ju alltid blindflasha.. Det går ganska bra... Vet faktist inte varför mitt gick sönder... Var nog för att jag inte hade -f med...

Permalänk
Medlem

ska man ladda ner den bios man ska uppgradera till lr den man har?

Permalänk
Medlem
Citat:

ska man ladda ner den bios man ska uppgradera till lr den man har?

Ska du ha det till XT ska du ladda ner en ny bios som heter XT och elixir eller vad du nu hade för tillverkare.
Klockar ditt kort lika bra som ett Xt?

Permalänk
Medlem

Är det värt att flasha mitt club 3d radeon 9600pro 256mb. Eller ger det ingen särskild prestandaökning?

Och behöver man isf ngn ny/extra kylning?

Ursäkta mig om ngn av dessa frågor är korkade, är ny både här på forumet och när det gäller modifiering/klockning och dylikt.

Visa signatur

amd athlon xp 2400+, 1024mb ddr, sapphire x1950pro 512mb AGP, 40gb+120gb+120gb hd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av easy_dog
Är det värt att flasha mitt club 3d radeon 9600pro 256mb. Eller ger det ingen särskild prestandaökning?

Och behöver man isf ngn ny/extra kylning?

Ursäkta mig om ngn av dessa frågor är korkade, är ny både här på forumet och när det gäller modifiering/klockning och dylikt.

Tror inte det går att flasha till XT. Nej. du vinner inget på att flasha det. Blir nog klocka för din del.

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur ska man sluta klocka vid då? Ska köpa extra kylning till kortet vid ett senare tillfälle med, sett många länkar på forumet till sånt.

Visa signatur

amd athlon xp 2400+, 1024mb ddr, sapphire x1950pro 512mb AGP, 40gb+120gb+120gb hd.

Permalänk
Medlem

i programmet ATiTool kan du kolla artifakter. Alltså. Så länge du inte får Gula prickar o errors när du trycker på scan for artifacts så är det inte för mycket klockat.

Permalänk
Medlem

Ok, så att så länge som det inte finns några artifacts så är man på den säkra sidan även utan extra kylning då eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja. Skanna i någon Minut för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen :). Klockat upp core till 459 och memory till 225.82, vilket gav ca 10% bättre prestanda i 3dmark 03 och aquamark 3.

Nu är det bara att leta kylning och klocka mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för en bra tråd Jimi, hade bara ett par frågar som jag förhoppningsvis kan få svar på.

För det första undrar jag hur jag ser vad jag har för fördröjning (ns) på minnena. Antar att man måste skruva upp och kolla eller ser man det i den nuvarande BIOS-filen så att säga?

Den andra frågan är om man vågar flasha ett X800XT-BIOS på ett X800Pro-kort (en kompis har ett ASUS X800Pro).

Till sist också det här med att låsa upp Pipe-lines. Till vilka kort är det aktuellt? Någon hade visst gjort det med sitt X800-kort t.ex.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel P4N 3.2GHz HTT | 512 MB DDR PC3200 Dual-channel | GeForce4 Ti4800 128 MB | WinXP SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcane
Tack så mycket för en bra tråd Jimi, hade bara ett par frågar som jag förhoppningsvis kan få svar på.

För det första undrar jag hur jag ser vad jag har för fördröjning (ns) på minnena. Antar att man måste skruva upp och kolla eller ser man det i den nuvarande BIOS-filen så att säga?

Den andra frågan är om man vågar flasha ett X800XT-BIOS på ett X800Pro-kort (en kompis har ett ASUS X800Pro).

Till sist också det här med att låsa upp Pipe-lines. Till vilka kort är det aktuellt? Någon hade visst gjort det med sitt X800-kort t.ex.

Tack på förhand.

Tack

1. Ska man kolla vad man har för minnen så är det bara att skruva upp och kolla. Det brukar stå úngefär SAMSUNG 0817216-GC20. Alltså. Dom två sista; i det här fallet 20, menas att det är 2.0ns minnen.

2. Beror på om din kompis X800Pro är ett VIVO.

3. Ungefär samma svar som Ovan. Det är endast X800Pro ViVo som går att flasha utan att man måste hårdvarumodifiera. Jag är inte säker men jag tror att det börjar dyka upp X800Pro kort med 2.0Ns minnen så inte ens det är säkert nu mer tror jag.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite väl stora risker man tar om man slänger in ett xt bios på x800pro. Det kostar ju bara 1000 spänn mer. Dessutom så bränner ju din garanti. Lite väl dyrt om man misslyckas tycker jag. Har läst på 4diespiele att bara en av fyra lyckas låsa upp sina sista pipes utan artefacter som påföljd. jag tycker det verkar itne vara värt det. Såvida det inte finns risk att nånting tar skada.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Är det inte lite väl stora risker man tar om man slänger in ett xt bios på x800pro. Det kostar ju bara 1000 spänn mer. Dessutom så bränner ju din garanti. Lite väl dyrt om man misslyckas tycker jag. Har läst på 4diespiele att bara en av fyra lyckas låsa upp sina sista pipes utan artefacter som påföljd. jag tycker det verkar itne vara värt det. Såvida det inte finns risk att nånting tar skada.

Men har nån bett om den åsikten ? NÄ!

Ett pro VIVO med 1.6ns minnen är EXAKT likadant som ett X800XT VIVO.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! En fråga jag har ett 6800gt som jag kör i ultra dock inte höjt volten, men det funkar. Är det värt att flasha bara för att höjja volten, kommer jag kunna trimma ytterligare med den höjda volten? AGP volten kan man ändra i BIOS men det är inte samma sak som volten till GPU va?

Just det, den dära Leadtek programmet man använder, funkar det bra även till andra märken? Jag har ett PNY. En sak till, kan man ta ner den aktuella flashen till en rom fil ifall man vill flasha tillbaka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
Bra tråd! En fråga jag har ett 6800gt som jag kör i ultra dock inte höjt volten, men det funkar. Är det värt att flasha bara för att höjja volten, kommer jag kunna trimma ytterligare med den höjda volten? AGP volten kan man ändra i BIOS men det är inte samma sak som volten till GPU va?

Just det, den dära Leadtek programmet man använder, funkar det bra även till andra märken? Jag har ett PNY. En sak till, kan man ta ner den aktuella flashen till en rom fil ifall man vill flasha tillbaka?

Ja, du kommer att kunna klocka GPUn mera med Ultra Bios.

Leadtek progget fungerar till alla nVidia 6800

En original GT bios finns redan i det bootbara arkivet jag länkade till så du måste inte spara din gamla.

Lycka till o berätta om resultatet

Permalänk
Medlem

Måste tacka för guiden, flashade mitt HIS Radeon 9800 Pro ICEQ till XT med Winflash och HIS.R9800XT.128MB.Hynix.Rev.01.rom, hade först kollat i BIOSdumpen och där stod det att det hade en r360 kärna och hynixminnen. Blev dock lite rädd när det blev helt svart på skärmen, väntade ca 10 minuter och ingen skillnad så jag startade om i tron om att det hade misslyckats helt. Något glad man blev när Windows startas och det hittar ett Radeon 9800 XT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Måste tacka för guiden, flashade mitt HIS Radeon 9800 Pro ICEQ till XT med Winflash och HIS.R9800XT.128MB.Hynix.Rev.01.rom, hade först kollat i BIOSdumpen och där stod det att det hade en r360 kärna och hynixminnen. Blev dock lite rädd när det blev helt svart på skärmen, väntade ca 10 minuter och ingen skillnad så jag startade om i tron om att det hade misslyckats helt. Något glad man blev när Windows startas och det hittar ett Radeon 9800 XT.

Yess!!1 Fint

Haha. Vart så första gången för mej med. Fatta inget. Men orkade inte bry mej om skiten så jag gick o laga pizza. När jag kom tillbaka var det flashat

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang flash av ett GW 6800GT, ska uppdatera bioset på det och när jag väl drar igång med nvflash så står diskettstationen och läser en kort stund, så får jag upp "General Protection Fault" följt av några siffer/bokstavs kombinationer som slutar med "error = 0000".

Bioset har jag laddat hem via experttool så det borde funger tycker man

Kortet fungerade som vanligt även fast den avbrutit flashningen, eller så hann det aldrig börja flasha.

Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brize
Har en fråga ang flash av ett GW 6800GT, ska uppdatera bioset på det och när jag väl drar igång med nvflash så står diskettstationen och läser en kort stund, så får jag upp "General Protection Fault" följt av några siffer/bokstavs kombinationer som slutar med "error = 0000".

Bioset har jag laddat hem via experttool så det borde funger tycker man

Kortet fungerade som vanligt även fast den avbrutit flashningen, eller så hann det aldrig börja flasha.

Någon som vet vad det kan bero på?

Gör precis som i Guiden o berätta om det går bättre