FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk
Medlem

Det baserar du på?

Får du ett XT-pcb då alltså? Får du temperatursensor-chippet?

Tufft. Trodde inte en flashning sprang ut och köpte komponenter och lödde fast. Läckert!

/ironi

Kom med fakta som visar det istället för att sprida dravel som du inte har belägg för! Att XT oftast skulle ha 2.8ns kan du ju ta och komma med något bevis för. JAG skulle däremot påstå att de flesta kommer med 2.5ns minnen.

Edit:
JA, du får samma GPU.
NEJ, fu får INTE INTE ett XT. Komponenterna på kortet är fortfarande till ett PRO. T.ex minnen som klockar 2.8ns och därmed klarar 350MHz max (därför pro kör 340). INTE samma minnen som XT har, 2.5ns, som klarar 400MHz --> XT kör 365MHz.

Förresten, får ge mig lite:
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=7&var1=22
Finns tydligen enstaka kort som de kör budgetminnen på. Inte alla XT som har 2.5. Men "oftast 2.8ns", ahahhaah!

Edit på edit (citerar):

Citat:

so.. in conclusion to the 9800 pro pcb side of things....it really is not worth it. although the gpu's are the same size and almost the same architechture, running an XT bios on a non-XT board does not really benefit you at all...except that you just voided your warranty.

HOWEVER...
if you are one of the lucky one who ended up with both the 360 gpu AND the XT board...you can definately flash to your hearts content and get noticible gains...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Hur är det med 9500 PRO korten? Går de flasha eller inte? Jag läste en guide på en sida där det enligt dem bara gick flasha 9500 till 9700 men inte 9500 PRO.

Borde ju gå. är väl samma kort men högra klockat.

99% på att du har R360.
bios: http://www.mvktech.net/download.php?view.226

Varför ger du honom en länk till BIOS för Samsung minnen när han har Hynix på sitt kort?

Snacka om att göra en björntjänst.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, jag har redan hittat bios. Men det gick ju inte så bra ändå. Hämtar min VGA Silencer om en timma, sedan flashar jag till xt igen.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Varför ger du honom en länk till BIOS för Samsung minnen när han har Hynix på sitt kort?

Snacka om att göra en björntjänst.

Jodu... My bad :$ Höll på o skrev åt en annan också, hade länken kopierad till han

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Det är lugnt, jag har redan hittat bios. Men det gick ju inte så bra ändå. Hämtar min VGA Silencer om en timma, sedan flashar jag till xt igen.

Hoppas inte för mycket bara.

Jag har ett exakt likadant kort som du som är moddat med en VGA silencer, men tyvärr blir det ändå artifacts i ATI Tool testet när man kör i XT hastigheter

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Då var VGA Silencern påsatt. Nu är det bekräftat att jag har r360-core, stod på kärnan. Iaf, drog igång ATI Tool, gissa vad? Artifacter..

Det lustiga är att jag kan köra kortet i XT-hastigheter, men inte med XT-bios. Varför? Minnena pallade mycket mer än XT-hastighet igår, så det är knappast minnena som orsakar actifakterna.

Tacksam för svar. / Sebbe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då var VGA Silencern påsatt. Nu är det bekräftat att jag har r360-core, stod på kärnan. Iaf, drog igång ATI Tool, gissa vad? Artifacter..

Det lustiga är att jag kan köra kortet i XT-hastigheter, men inte med XT-bios. Varför? Minnena pallade mycket mer än XT-hastighet igår, så det är knappast minnena som orsakar actifakterna.

Tacksam för svar. / Sebbe

Tror det behövs kylflänsar på minneskretsarna också.

Jag har precis samma problem...

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Tror det behövs kylflänsar på minneskretsarna också.

Jag har precis samma problem...

Okej. Får väl beställa det någon dag när man har pengar då..

Det tråkiga är ju att frakten blir minst lika dyr som kylflänsarna. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Får väl beställa det någon dag när man har pengar då..

Det tråkiga är ju att frakten blir minst lika dyr som kylflänsarna. =/

Testa köra GPU:n i XT hastighet och minnena i Pro hastighet.
Får du fortfarande artifacter så kan det inte vara minnena iaf.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Testade det precis, inga artifacter. Blir till att beställa kylflänsar

Vad tror ni om dom?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tjo. Har lite frågor ang flashning på 9800pro.

Jag har ett HIS 9800Pro och det har 360 kärnan, men minnena har jag inte en aning om. Står inget på kortet och där sitter kylflänsar på minnena som orginal.

Vart kan jag hitta ett passande bios?.

Kan man flasha utan disket på något sätt eller måste man ha floppy? annars får man väll leta fram en sådan

tpf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Tjo. Har lite frågor ang flashning på 9800pro.

Jag har ett HIS 9800Pro och det har 360 kärnan, men minnena har jag inte en aning om. Står inget på kortet och där sitter kylflänsar på minnena som orginal.

Vart kan jag hitta ett passande bios?.

Kan man flasha utan disket på något sätt eller måste man ha floppy? annars får man väll leta fram en sådan

tpf.

använd winflash.

Först spara biosen från kortet o se om det står samsung eller hynix.

Sedan ladda ner en XT 128Mb bios för det minnet du har.

Följ guiden o flasha med winflash

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre blir det om man flashar ett oklockat Powercolor Radeon 9800 PRO till ett XT och funkar det? Aldrig gjort något sånt innan.
Ska få en ny dator om ca 4 dagar med ett PowerColor Radeon 9800 PRO i, ska jag flasha det direkt om det är R360 kärnan ?
Behöver man köpa ny fläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hej980
Hur mycket bättre blir det om man flashar ett oklockat Powercolor Radeon 9800 PRO till ett XT och funkar det? Aldrig gjort något sånt innan.
Ska få en ny dator om ca 4 dagar med ett PowerColor Radeon 9800 PRO i, ska jag flasha det direkt om det är R360 kärnan ?
Behöver man köpa ny fläkt?

Jag höjde mitt sapphire 9800 pro från 5800 till 6500 i 3dmark när ja flashade... (iofs så är det inte riktigt pålitligt men iaf)
och JA du behöver en annan kylare... ja köpte en VGA silencer från jme data (183:- inkl frakt)
kollade då vad det var för core.. i winflash å överallt annars i win stod det r350 men PÅ coren så stog det iaf r360 och då vare bara å tuta å köra..

Tack för denna tråd!!

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Blir det märkbar förbättring då?
Känns ju som att XT borde vara mycket bättre än 9800 pro ju.

Permalänk
Medlem

Förändring jag har märkt är i CS.... inga drops nu iaf inte det bästa kortet för open gl baserade spel men endå.... ja ville ha ett XT så ja snålade och köpte ett pro och erkän att det klingar bättre i öronen med XT istället för PRO

EDIT: om du läser HELA tråden Hej980 så står skillanden mellan ett flashat Pro och ett orginal XT... Tror det är bland annat minnena och ngn tempsensor om ja inte mins fel... aja läs hela tråden nu så

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Blir det lika bra prestanda på det som ett XT då?
Känns lite mystiskt. För XT kortet kostar ju ettpar tusen mer så det borde vara rätt mycket bättre.

Permalänk

Om vill flasha tillbaka till orginal bioset skriver man in -p -f 0 original.bin?

Eftersom jag har skrivit original.bin inte som till exempel 9800se.bin

Permalänk
Medlem

Efterlyser IGEN:

NÅGON som kan visa skillnad mellan originalklockad 9800 pro och ett flashat, i något annat än 3dmark03?

Skulle vara intressant om någon kunde visa en score i t.ex 3dmark01 där en flashning har get bättre resultat!

(Jag har nämligen flashat mitt kort - med 360-kärna - en gång och fick absolut NADA för det. Jo, i 03 fick jag några hundra p extra, men som alla andra verkar få så blir det grafikfel! DÄRFÖR också ökning. I andra applikationer; Aquamark, 01, så märktes inget alls.)

Permalänk

Kan jag också flasha tillbaka om jag har bioset i en diskett och skriva -p -f 0 original.bin för att kunna flasha tillbaka?????

Permalänk
Medlem

fungerar "Club3D R9800 XT 128MB Hynix - Rev 01" med mitt
Ge Cube R9800 pro 128MB Hynix?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder

Ja det fungerar. Läs FAQ nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det fungerar. Läs FAQ nästa gång.

Citat:

FlashRom:

Till en början behöver du en Bios som du e 100% säker på att fungerar till ditt kort. Du kan ju alltid höra vad som e bra i forumet

Citat:

(sen kan man loopa om denna remsan ett par varv..)

Jag tyckte iaf att jag läste.

edit: nu när jag skulle testa "flashrom" så kom meddelandet.. "Cannot load DOS press any key to retry" vad gör man när man tryckt 50ggr ?

Permalänk
Medlem
Citat:

(sen kan man loopa om denna remsan ett par varv..)

Jag tyckte iaf att jag läste.

edit: nu när jag skulle testa "flashrom" så kom meddelandet.. "Cannot load DOS press any key to retry" vad gör man när man tryckt 50ggr ?

Hmmm... Borde ju fungera. Ladda du ner arkivet. Verkar som att det kanske är nåt fel på mitt arkiv trotts att det fungarde för mig.

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats flasha ett Powercolor x800 Pro VIVO till XT? Vad jag förstått så är det några som lyckats. Går det att flasha tillbaka? Hur stor är risken att något går snett? Jag ska köpa ett sånt kort imorgon men vill inte bränna ett sånt dyrt kort...

Edit: sökte lite o såg nu att folk lyckats! Men gård eta tt köra med orginalkylning på?

Permalänk
Medlem

Finns det någon guide för hur man sätter dit fläkten som behövs efter flashningen?
Och vad för fläkt behöver man?

Permalänk
Medlem

Hmm verkar som att silentwhisper är nere för tillfället, finns det en annan link till bootbar flashrom?

Permalänk
Medlem

Jo, det är nere... O nej.. Det finns inte något bootbart arkiv.. Då måste lägga ihop av en startdiskett o flashrom.

Permalänk

Snälla.... kan inte ngn tala om för mig EXAKT vilket bios jag ska tanka ner till ett PowerColor Radeon 9800 Pro 128 mb 256bits med R360 kärna? SNÄLLA! Gärna länk ....

Jag hade även om uppskattat om ngn kunde ge mig en länk till winflash så jag slipper använda disketter (me no like disketter)

PLEASE ! I AM BEGGING YOU!

Visa signatur

I love you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cosanostra
Snälla.... kan inte ngn tala om för mig EXAKT vilket bios jag ska tanka ner till ett PowerColor Radeon 9800 Pro 128 mb 256bits med R360 kärna? SNÄLLA! Gärna länk ....

Jag hade även om uppskattat om ngn kunde ge mig en länk till winflash så jag slipper använda disketter (me no like disketter)

PLEASE ! I AM BEGGING YOU!

winflash: http://www.radeon2.ru/bios/util/winflash%201.0.0.16.zip

bios: http://www.driverheaven.net/downloads/9800XT128MBRAMBIOS.zip