FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk
Medlem

Hej,
Har en Radeon 9600 PRO 128 MB från Sapphire. Vad är det mest lönsamt att flasha till, 9800 PRO kanske? Minnet är fråmn Samsung.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+, Asus A8V deLuxe, 2 GB Corsair 4x CMX512-3200C2 , Gainward GeForce 6800GT 256 MB, Hyndai L90D+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dadi
Hej,
Har en Radeon 9600 PRO 128 MB från Sapphire. Vad är det mest lönsamt att flasha till, 9800 PRO kanske? Minnet är fråmn Samsung.

NEJ, du kan inte flasha ditt kort till något bättre. Men om du inte kan läsa lite själv så tycker jag du ska prova.

LÄS FAQ innan du frågar :C

Permalänk
Medlem

Jag har testat att flasha mitt PNY 6800GT. Dock inte till ett ultra, utan jag använda GT bioset fast jag ökade volten till 1.4 på 3d och 2d. Jag testade även 1.5. Med detta kunde jag köra högre men det var inte speciellt stabilt någon längre tid. Så nu har jag gått tillbaka till standard volten. Det snabbaste och stabilaste på GPUn är 414. Jag har också läst på andra sidor att man inte ska flasha om sitt GT med ett Ultra bios då ultrakortets minnen ska ha andra timings. Och det kan tydligen var skadligt? Vet inte om det stämmer, någon kanske har bättre koll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
Jag har testat att flasha mitt PNY 6800GT. Dock inte till ett ultra, utan jag använda GT bioset fast jag ökade volten till 1.4 på 3d och 2d. Jag testade även 1.5. Med detta kunde jag köra högre men det var inte speciellt stabilt någon längre tid. Så nu har jag gått tillbaka till standard volten. Det snabbaste och stabilaste på GPUn är 414. Jag har också läst på andra sidor att man inte ska flasha om sitt GT med ett Ultra bios då ultrakortets minnen ska ha andra timings. Och det kan tydligen var skadligt? Vet inte om det stämmer, någon kanske har bättre koll?

Det är det inte så länge du inte får monstervärmeproblem

Permalänk
Avstängd

Flasha Asus 9800XT ?

Finns det nåt man kan flasha 9800xt till och vad isf ?. Kanske inte finns nåt som är värt att chansa för ?.

Tack på förhand.

Visa signatur

kby71

Permalänk
Medlem

Re: Flasha Asus 9800XT ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kby71
Finns det nåt man kan flasha 9800xt till och vad isf ?. Kanske inte finns nåt som är värt att chansa för ?.

Tack på förhand.

Nej du kan inte flasha det till något annat

Permalänk
Medlem

Flashade mitt Inno3D 6800GT till ett Ultra.
Funkar kanonfint i alla spel jag provat.

Bra guide!

Finns det ngt vis man kan flasha/trimma ett 5900XT?

Mvh Mattias

Visa signatur

| Intel Core 2 Duo E6750 | Gigabyte GA-G33M-DS2R |
| XMS2 4Gb PC-6400 | Asus EAH4870 1Gb |
DO IT! DO IT!

Permalänk

Jag funderar på att köpa ett Asus Radeon 9600SE. Kan jag flasha det? Eller ska jag helt enkelt köpa ett vanligt 9600?

Permalänk
Medlem

Akta Se. Radeon 9550 är tillockmed bättre

Permalänk
Medlem

Jag har ett TNT-Riva 64 kort, är det värt (går det) att klocka till högre höjder?
Om det går isåfall vad ska jag lada ner för program? Jag hittade inget

Permalänk
Medlem

Rivatuner

Permalänk

Ingen som vet om man kan rensa bioset helt från kortet i flashrom...? Jag har problem med att mitt kort inte kan gå tillbaka till ursprungsbioset, och ska förmodligen skicka in kortet till butiken igen av en annan anledning...vill därför antingen skicka in det med tomt bios eller orginal....hellre än XT bios (är ett 9800 Pro kort). Kortet är trasigt av en annan anledning...

Så...finns det något kommando för att helt ta bort befintligt bios? Och -f hjälper inte...den verkar ha fått ett korrupt bios eller nått för den fortsätter inte...antar därför att jag måste rensa kortet först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SE Ravenlord
Ingen som vet om man kan rensa bioset helt från kortet i flashrom...? Jag har problem med att mitt kort inte kan gå tillbaka till ursprungsbioset, och ska förmodligen skicka in kortet till butiken igen av en annan anledning...vill därför antingen skicka in det med tomt bios eller orginal....hellre än XT bios (är ett 9800 Pro kort). Kortet är trasigt av en annan anledning...

Så...finns det något kommando för att helt ta bort befintligt bios? Och -f hjälper inte...den verkar ha fått ett korrupt bios eller nått för den fortsätter inte...antar därför att jag måste rensa kortet först.

Det är väl bara att flasha tillbaka med din gamla bios?

Permalänk

Just det som inte går. Kan man rensa bioset med flashrom? Allt jag frågar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SE Ravenlord
Just det som inte går. Kan man rensa bioset med flashrom? Allt jag frågar.

Tror inte det går.
Men prova med Winflash eller ATiFlash att flasha tillbaka med orig bios.

Permalänk
Medlem

Jag har en del problem med mitt pw 9800se kort och tänkte prova med ett annat bios.

Efter att ha använt winflash och startat om datorn så var det bara svart,
skärmen fick ingen signal alls.

Jag satte i ett gammal pci-kort och flashade om 9800se med ett annat bios.
Kortet fungerar nu... eller i alla så mycket som det gjorde innan jag flashade.

Nu letar jag bara efter orginal bioset till PowerColor 9800se 128mb 256bit.
Är det någon som har samma kort och har lust att skicka sitt bios till mig?
Det är köpt på komplett, innan de slutade sälja dessa...

Permalänk
Medlem

den sk bootbara disketten i avdelningen 6800gt -> Ultra är inte bootbar
får skapa en egen ms-dos bootdiskett och sen slänga över allt från filen till disketten. vet inte om det redan är nämnt kanske

hoppas det går bra nudå.

[edit]: det gjorde det inte :P, den stod o tugga ett tag och jag reboota och det verkade fungera fint, men det verkar inte som att windows inte har en blekfis om vad det är för graffakort jag har, det står <unavaiable> på chip type och lite varstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HumanAtombomb
Jag funderar på att köpa ett Asus Radeon 9600SE. Kan jag flasha det? Eller ska jag helt enkelt köpa ett vanligt 9600?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Akta Se. Radeon 9550 är tillockmed bättre

Hmm.. jag köpte ett 9600SE begagnat på dreamhack, mest för att det var billigt, medföljde bra crtskärm, och för att jag ville testa smartshaders

originalhastigheter är 325MHz / 199 MHz (gpu/minne)..

jag kan iaf spela quake med kortet i 460/260 utan problem.. över 485/275 fick jag låsningar och artifakter..

men detta är helt utan kylning på minnena och kass kylning på gpu'n..

Är detta verkligen så dåligt? Hur är det i jämförelse med ett GFFX5600 Ultra eller ett Radeon9600Pro @ originalclock?

(mitt kort har 128 MB minne)

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Hmm.. jag köpte ett 9600SE begagnat på dreamhack, mest för att det var billigt, medföljde bra crtskärm, och för att jag ville testa smartshaders

originalhastigheter är 325MHz / 199 MHz (gpu/minne)..

jag kan iaf spela quake med kortet i 460/260 utan problem.. över 485/275 fick jag låsningar och artifakter..

men detta är helt utan kylning på minnena och kass kylning på gpu'n..

Är detta verkligen så dåligt? Hur är det i jämförelse med ett GFFX5600 Ultra eller ett Radeon9600Pro @ originalclock?

(mitt kort har 128 MB minne)

ujuj vilken Core klockning. Det enda som gör ditt kort lite segt är minnen med 64-Bits bandbredd

Permalänk
Medlem

Har ett 9800Pro R350 enligt PC Wizard. Är det då helt omöjligt att flasha eller helt onödigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Har ett 9800Pro R350 enligt PC Wizard. Är det då helt omöjligt att flasha eller helt onödigt?

Tror jag skrivit i FAQn hur man gör en Bios dump. Det är det enda sättet att kolla vad du har för Core. När du vet skriv igen.

Permalänk
Medlem

Har en fråga..är det ingen mening att flasha ett x800 pro...måste det vara ett vivo kort?

Permalänk
Medlem

R350 Hynix DDR BIOS
Står det i filen jag sparade ner... Alltså är det en R350 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
R350 Hynix DDR BIOS
Står det i filen jag sparade ner... Alltså är det en R350 :/

Antar det tyvärr :(.

Permalänk
Medlem

Flashade precis mitt Asus 6800GT 256MB till Ultra, det gick alldeles utmärkt.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Har ett radeon 9800p med Hynix 2.8 minne o 360 core och vga silencer. Med ati tools fick jag upp det till 432/375. Är det lönt att flasha det till XT? Eller kan jag inte clocka mer än så här?
Hittade nästan inga 9800XT bios på http://www.techpowerup.com/bios/ ska man ladda ner orginalet eller? Hittade bara detta GeCube 9800 XT 128 MB tror ni att det fungerar?

Visa signatur

AMD64 3000+ | Radeon 9800 Pro | Kingston 512 DDR3200 | 160GB Samsung | 6850 3DM03 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheeeses
Har ett radeon 9800p med Hynix 2.8 minne o 360 core och vga silencer. Med ati tools fick jag upp det till 432/375. Är det lönt att flasha det till XT? Eller kan jag inte clocka mer än så här?
Hittade nästan inga 9800XT bios på http://www.techpowerup.com/bios/ ska man ladda ner orginalet eller? Hittade bara detta GeCube 9800 XT 128 MB tror ni att det fungerar?

Flasha med denhär: http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Flashade precis mitt Asus 6800GT 256MB till Ultra, det gick alldeles utmärkt.

Vid en närmare titt så blir texturer på väggar missfärgade i Call of Duty, ser ut ungefär som när man blandar bensin och vatten, det skiftar i lila och blått. Ser metalliskt ut.

Fenomenet uppstår inte när jag klockar till Ultrahastigheter med orginal bios.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Vid en närmare titt så blir texturer på väggar missfärgade i Call of Duty, ser ut ungefär som när man blandar bensin och vatten, det skiftar i lila och blått. Ser metalliskt ut.

Fenomenet uppstår inte när jag klockar till Ultrahastigheter med orginal bios.

Provat andra drivisar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Provat andra drivisar?

Jag har provat 66.93 och 70.90 med samma resultat.

Du har inga tips på var man kan hitta ett Asus Ultra bios?

Visa signatur