Några dudes här som äger ett Gainward 6800GT GS??

Permalänk
Medlem

Några dudes här som äger ett Gainward 6800GT GS??

Isf måste jag få fråga er.. Utlovade inte Gainward att man skulle kunna köra deras golden sample kort med frekvenserna 400/1100 utan problem?

Jag har i alla fall för mig att jag läste det och det var ju bara load of crap i alla fall.. Fick mitt kort i dag.. Installerade skiten med senaste drivarna från Nvidia (61.77) installerade deras "EXPERTool" och ställer in kortet för "anhanced mode settings". Drar i gång och lirar lite och allt verkar fungera bra första timmen.. Sedan går jag från datorn ett tag, kommer tillbaka och drar i gång farcry och då efter ca 30 sekunders spelande pelar skiten ur och jag får grymt med grafikbuggar och spelet hänger sig!! bootar om och testar klocka ner till "safe mode settings" och då fungerar det.

Känner mig rätt sne över detta köp, menar pröjsar man extra för den det löljuga golden sample skiten ska det la fungera eller? :P.. kan det vara så att jag fått något måndagsex eller något? Då jag kollar tempen i sjävla chassit ligger den på 35 grader vilket jag tycker är helt ok. Borde ju inte hetta upp så in i helvete.. verkar som den pelar ur vid 70 grader eller något.

Några förslag?

Tack på förhand

//Lamerman

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är det ganska många GT GS som har problem med grafikbuggar i enhanced mode?

Permalänk
Medlem

Vettefan.. fett lack i alla fall.. Detta kort åker tillbaka och något annat vill jag ha i utbyte.. eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade nästan samma fel. Först vill jag fråga dig om du har med Gainwards egna röda kylningssystem eller den vanliga med referenskylning?

Jag fick hem ett GS kort som hade referenskylning asså en vanlig GT kylning fast den fick även kallas GS pga en platta som dom satt mellan kortet o kylarn som tydligen skulle kyla lite extra.

När jag satte på 400/1100 först med Enhanced mode så testade jag direkt 3dmark03 för jag vet att det är ett bra sett o se på om det fungerar .

Direkt i 2:a testet fick jag pixelfel o hack o då visste jag att jag klockat för mycket så jag lyckades då köra det i 380/1100 hmm inte vad Gainward lovat.

Jag har nu jobbat med detta kort i 2 dar för o få ut mest av det.

Testa o stäng av AGP fast write som finns i BIOS , jag gjorde det och lyckades då köra mitt i 400/1100.

Visst fan ska man ändå klara det men ändå detta funkade för mig.

Läs lite på Gainwards forum där finns massa bra info ang detta kort.

Jag ska kontakta dom o se om jag möjligtvis inte kan få byta mitt till ett sådan med riktigt kylning för dom e nog mycket bättre.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Ok tack för infon. ska kika deras sida och se vad som står. Och japp jag fick deras nya kylning på kortet. Satt nu och lirade lite far cry under enhanced mode och kortet låg som mest i 80 grader. Hur varmt får ett kort bli egentligen? Jag personligen tycker 80grader låter väldigt varmt.. Menar en vanlig cpu nyper ju långt innan den gränsen är nådd. Ni andra som sitter med t.ex klockade leadtek 6800GT eller liknande.. vad har ni för gradtal då ni maxbelastar grafikkortet? (i spel som t.ex farcry).

Vore jätte glad om jag fick se lite siffror på de olika korten..

Jag kanske ska tillägga att just nu kör jag koret oklockat (350/1000) och fläktarna på 100% och ändå har jag en idletemp (2D temp) på 61.5 grader på GPU och 40.7 på minne.. tycker att siffrorna som denna bild visar ser mycket bättre ut (http://www.pcunleash.com/user/han/2400gs/soft2.jpg). Det skiljer ju nästan 10 grader mellan deras och mitt kort. Och ändå har jag hyffsat svalt i min låda.. Ligger omkring 40kr i chassit.

tack tack

mvh

Lamerman

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Ja mitt kort idlar på 58 klockat o vid full load klockat så ligger den runt 71C o då har jag spelat ett bra tag ex Farcry o testat 3dmark tester osv..

Mitt minne ligger väl runt 39C klockat ..

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk

Jag har också ett sånt kort
Det funkar skitbra efter det att jag stängde av agp fast write. Idlar 56 grader i 400/1100

Permalänk
Medlem

jag får pyttesmå artifacts när jag kör i 400/1100 , visst jag får kanske 500 poäng mer i 3dmark med 400/1100 istället för 380/1100 men som sagt det är inte bra om man ser dessa små artifacter så för o va på sen säkra sidan så kör jag lite under 400.

ska stänga av agp fast writes o testa mig fram tills dessa artifacter försvinner kanske kan ha 390, jag får se...

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Vad exakt gör AGP fast write?

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Fast Write allows the AGP device act like a PCI device. This allows it to bypass the main memory and directly access the data which improves AGP read performance. However AGP write performance is not affected."

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Kör mitt i advanced funkar fin fint idel ungefär 50 till 52 grader. AGp fast write är off.

Permalänk

svar lamerman

Det låter som ditt kort blir väldigt varmt tycker jag.
Mitt kort ligger på 51/34 grader idle om jag kör med 100% på fläktarna i safe mode.
Jag har den nya modellen med dubbla fläktarna. Tror inte att chassit spelar så stor roll för mitt chassi ventilerar typ ingenting(1*80mm fläkt).

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk

Ja hade oxå problem med farcry ....men efter installerat 1.1 patchen och nya drivisar så funkar det klockrent....även klockat över enhanced!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk

Hur stänger man av fast write??

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream