Permalänk
Medlem

Yatzy spel

Sitter och jobbar med ett yatzy spel men behöver lite hjälp på traven meden del saker.
Vet någon når guide där man kan läsa lite hur man gör.
Har letat lite men hittar inte än iallfall.

Tack för svar på förhand!

Permalänk
Medlem

det bygger ju på flera tärningar, och då måste du slumpa fram ett tal.

Först när du trycker på en knapp så ska två tal mellan 1-6 slumpas fram, sen så ska det lagars. nu kan ajg inte rikigt reglerna men så här hade jag skrivit det

Private sub command1_click() Randomize intSlupmtal = int(6 *rnd +1) intSlumptal2 = int(6*rnd +1) End sub

Sen ev. fylla i att den ska lägga den infon nånstanns som i en label eller nå.

btw koden fick jag nyss av xtermin8

Edit: End sub

Permalänk
Medlem

Vad för språk?

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem

Hehe han kanske sitter hemma och svarvar tärningar eller vad det heter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det svåra är att kontrollera om man lyckats få någon kombination med sina tärningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Det svåra är att kontrollera om man lyckats få någon kombination med sina tärningar.

Det borde väl inte vara så svårt?
typ:

for(int i = 0; i < 5; i++){ int antEttor, antTvaor, antTreor, antFyror, antFemmor, antSexor = 0; if(tarning[i] = 1){ antEttor += 1; break; } else if(tarning[i] = 2){ antTvaor += 1; break; } ... } }

Typ så sen är det ju bara att kolla

Edit: Vilket språk handlar det om?

Edit2: Såg att du ville se hur man kollade kombinationer också, då får man deklarera antEttor etc. som globala variabler och sen:

public static int kollaPar(){ int[] siffror = new int[5]; int hogstaPar = 0; siffror[0] = antEttor; siffror[1] = antTvaor; ... for(int i = 0; i < 5; i++){ if(siffror[i] > 1){ hogstaPar = i; } } return hogstaPar; }

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Hedersmedlem

ERx: Det ska väl inte vara ett komma efter int?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Oj, det har du rätt i
Fixat det nu

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Hehe han kanske sitter hemma och svarvar tärningar eller vad det heter

Hur svarvar man fyrkantiga saker?

ERx: Sen finns ju massa andra kombinationer.

Permalänk
Medlem

Don_Tomaso: Jo, jag vet men han måste ju få gör nånting själv också

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Hjälpte Marwin (en kille på forumet med hans skolarbete, det var ett yatzy spel) han kanske har kvar några av funktionerna. Ska höra med han.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

c++ är det det handlar om

Tack för svar! tar gärna emot fler om ni har tid.:P

sry för att inte skrev c++ i början

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERx
Don_Tomaso: Jo, jag vet men han måste ju få gör nånting själv också

Det är det som är det svåra... Allt annat är bit av kaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Det är det som är det svåra... Allt annat är bit av kaka.

Vad menar du? är det svåra att gör något själv eller att dem andra funktionerna är svåra?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERx
Vad menar du? är det svåra att gör något själv eller att dem andra funktionerna är svåra?

Det svåra i ett Yatzyprogram är väl att lista ut vilka kombinationer som fungerar till de tärningar som är kastade.

Permalänk
Medlem

Jäva osis att det inte var java, här är min ultraslimmade poängräknar klass annars
http://www.micket.com/PlayEngine.java

Den som lyckats tyda något från den gör det bra, jag kan knappt själv längre O_o
den beräknar iaf alla kombinationer rätt!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett försök på ett Yatzy för inte så länge sedan. Visserligen var det i Flash, men logiken borde ju vara den samma. Blev hur som helst en väldigt massa if-satser, då man skulle kolla alla möjliga tärningskombinationer. Det blev mitt första och allra sista tärningsspel, ush vilken tråkig och enformig programmering!

Du kan ju ta en titt på det färdiga resultatet för ideer: http://www.flashcommunity.tk