Vad går på garantin och vad är reklamation!

Permalänk

Vad går på garantin och vad är reklamation!

Då vi sett en trend bland inläggen här på senare tid att kunskaperna om privatkonsumenters lagstadgade rättigheter är aningen skiftande kan det nog vara en bra idé att läsa och utbilda sig vilka rättigheter man har som konsument och vilka skyldigheter ett företag har respektive inte har.

Läs gärna följande information på Konsumentverkets hemsida:

Vad är garanti och vilka fel kan gå på respektive inte gå på garantin? Vem har bevisbördan och vad är säljarens skyldigheter och konsumentens rättigheter?:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Vad är reklamationsrätt? Vem har bevisbördan?:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Om någon har frågor ang. detta - ställ dem gärna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Noterar en goodwill-poäng för Datorbutiken på baksidan av en lunch-kupong.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk

Mest för vår egen skull vi postar info här - det har varit aningen för mycket spekulationer på senare tid. Det är många som "tror" att man som kund har rätt till vissa saker och andra "tror" att man är skyldig vissa saker. Andra tror att _företaget_ inte behöver göra vissa saker, men är skyldig att göra andra...

Det där lät krångligt...

Bättre att de som nu deltar i "Köparens Guide" utbildar sig lite så de vet vilka skyldigheter resp. rättigheter konsument respektive företag har enligt lag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas
Noterar en goodwill-poäng för Datorbutiken på baksidan av en lunch-kupong.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid bra att veta innan man skickar in något....

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk

Kan nog vara bra för både er (oavsett vilken butik ni handlar hos) och oss.

Dessa länkar och mer info har även publicerats på vår hemsida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mash
Det är ju alltid bra att veta innan man skickar in något....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag saknar en funktion hos er angående garantireturer... tex ibm hårdiskar är läta att felsöka. bara att köra ibm drive fittnes test.. så får man felkoder osv. Andra komponenter är inte så lätta att felsöka, det blir således svårt att beskriva felet. så när ni fått varan och om den skulle fungera så skickar ni den tillbaka med en räkning på felsökning + frakt. inget fel där, men jag tror att många skulle upskatta att få möjligheten att beskriva felet lite närmare om felsökaren på DB inte hittar det. kanske att ett mail utgår när felsökaren inte hittar nåt fel och att produkten stannar hos DB tills man fått en chans att förklara felet mer ingående.

övrigt så tycker er frakt är dyrare än hos andra företag vilket gör att mindre beställningar blir dyrare hos er.

bara lite synpunkter om ni ska göra om erat system...

Visa signatur

T-Bird2400+@2.18GHz@1,94V 2x60Gb raid 2x120GbxRaid Abit KT7A Radeon 9800 Win2k 1gb mos

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga: det hära med näthandel.... vem är det som ska stå för frakten tillbaka till försäljaren om det man köpt var söndert när man fick det?

Permalänk

Fotnot: Konsumentverket har inte alltid rätt. Men visst är det en bra utgångspunkt om man behöver svar på en enkel fråga, som någon av de två i rubriken.

Edit: Fast sannolikheten att Konsumentverket vet bättre än folk på sweclockers forum är ju trots allt ganska hög. =P

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd klistrad* - I alla fall i väntan på en FAQ

Bra initiativ från datorbutiken.com.

Visa signatur
Permalänk

Det är försäljaren som skall betala den frakten. (från Konsumentköplagen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waco
Jag har en fråga: det hära med näthandel.... vem är det som ska stå för frakten tillbaka till försäljaren om det man köpt var söndert när man fick det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Det är försäljaren som skall betala den frakten. (från Konsumentköplagen)

ok... har lite probs med gtek.net dom verkar vill inte komentera när jag säger att jag vägrar att betala frakten för att skicka tillbaka min rehobus(ger bara ut 4V vi max!)....

Permalänk
Medlem

JAg köpte en Athlon XP 1700+ av er i veckan, men har bara haft strul sen dess. Nu kör jag den på 1100MHz och då funkar den bra, men drar jag upp den på 1466MHz så e det dumpning av fysiskt minne och såna grejer stupalöst. Ändå håller den en temo som är under 50 grader hela tiden (med ytterst få undantag).

Reklamation eller garanti?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Några frågor om garantier:

1. Ni skriver att "Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges". Är det inte så att alla varor (ej förburkningsvaror odlyigt) omfattas av två års garanti?

2. Jag har sett att en del affärer har infört 3 års garanti. Ex. "http://www.mediacheckpoint.com/" har en sådan garanti: "The 36-month MediaCHECKPOINT warranty is valid for all products beyond the manufacturer’s extended-warranty conditions". Är detta något som Datorbutiken planerar att införa, och om inte, varför?

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk

I första hand support - var god maila synpunkter@datorbutiken.com, berätta ditt kundnr, ordernr samt vilket moderkort, vilka minnen samt vilken processorfläkt du använder. Med denna info är det tämligen enkelt att avgöra om det är processorn eller något annat som är boven, om det är ett hårdvarufel eller inte och i så fall hur man får rätt på det. Är det ett hårdvarufel så åtgärdas felet i första hand på garantin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
JAg köpte en Athlon XP 1700+ av er i veckan, men har bara haft strul sen dess. Nu kör jag den på 1100MHz och då funkar den bra, men drar jag upp den på 1466MHz så e det dumpning av fysiskt minne och såna grejer stupalöst. Ändå håller den en temo som är under 50 grader hela tiden (med ytterst få undantag).

Reklamation eller garanti?

Visa signatur

Permalänk

1. Nej, du blandar ihop garanti med reklamationsrätt - se första inlägget i denna tråd så kan du läsa dig till vad skillnaden är.

2. Lite av ett reklamtrick. Den butik du nämner säljer produkter som har 3-5 års tillverkargaranti eller mer, så klart de kan säga att de står för 3års garanti! Vi har också produkter i vårt sortiment som har längre garantitid än 1år, t ex sådana produkter som Mediacheckpoint.com säljer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lhe
Några frågor om garantier:

1. Ni skriver att "Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges". Är det inte så att alla varor (ej förburkningsvaror odlyigt) omfattas av två års garanti?

2. Jag har sett att en del affärer har infört 3 års garanti. Ex. "http://www.mediacheckpoint.com/" har en sådan garanti: "The 36-month MediaCHECKPOINT warranty is valid for all products beyond the manufacturer’s extended-warranty conditions". Är detta något som Datorbutiken planerar att införa, och om inte, varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
1. Nej, du blandar ihop garanti med reklamationsrätt - se första inlägget i denna tråd så kan du läsa dig till vad skillnaden är.

2. Lite av ett reklamtrick. Den butik du nämner säljer produkter som har 3-5 års tillverkargaranti eller mer, så klart de kan säga att de står för 3års garanti! Vi har också produkter i vårt sortiment som har längre garantitid än 1år, t ex sådana produkter som Mediacheckpoint.com säljer.

Kul med svar, dessutom över helgen
Lite följdfrågor:

1. Om jag vill reklamera en vara efter att jag köpte den för 1.5 år sedan och garantitiden på ett år har gått ut (ex. så köper jag ett grafikkort, och jag provar TV-outen först 1.5 år efter köpet, och den funkar inte), vad händer då? Ligger bevisbördan på mig eller ligger den på er?

2. Datorbutiken.com och mediacheckpoint.com har en del gemensamt utbud. Bl.a. Pioneers DVD-Spelare. På dessa ger ni bara ett års garanti, medan mediacheckpoint ger tre års garanti. Hur kan det komma sig?

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk

1. Enligt lagen ligger då bevisbördan på dig. Dessutom bör man som kund undersöka varan vid leverans och påpeka fel så fort som möjligt. Som lagen säger - kund måste reklamera inom "skälig tid" - om 1,5 år är skälig tid för att upptäcka att TV-out inte fungerar - därom tvistar de lärde...

2. De har nog gjort det enkelt för sig - eftersom deras sortiment till absolut största delen består av produkter som redan har 3års garanti eller mer från tillverkaren kan de nog stå för 3år själva på de produkter som inte skulle ha det pga att dessa är i minoritet - det är dock bara en teori - fråga dem så får du nog veta varför och hur de gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lhe

Kul med svar, dessutom över helgen
Lite följdfrågor:

1. Om jag vill reklamera en vara efter att jag köpte den för 1.5 år sedan och garantitiden på ett år har gått ut (ex. så köper jag ett grafikkort, och jag provar TV-outen först 1.5 år efter köpet, och den funkar inte), vad händer då? Ligger bevisbördan på mig eller ligger den på er?

2. Datorbutiken.com och mediacheckpoint.com har en del gemensamt utbud. Bl.a. Pioneers DVD-Spelare. På dessa ger ni bara ett års garanti, medan mediacheckpoint ger tre års garanti. Hur kan det komma sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

datorbutiken.com: tittade lite på er hemsida ang support på vissa produkter från tillverkare, ni kan lägga till ett nummer till till HP's supportnummer som är: 08 - 619 21 70, om kunden ringer det nummer ni har skrivit där så måste dom kopplas mer än nödvändigt om jag inte har helt fel. Ett litet tips bara

Bra initiativ med denna tråd.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Glömsk

Låt säga att jag har en vara som är defekt fast inte har chans att upptäcka felet förrän 6 månader efter jag köpte lådan, kan jag fortfarande byta ut den?

Det är nämligen så att jag i juni 2001 köpte jag ett Chieftec chassi. På detta chassit är skruvhålen för moderkortets "stand offs" svagt felkalibrerade vilket skulle resultera i ett böjt moderkort. Detta märke jag dock inte förräns jag installerade grejer i lådan runt nov-dec 2001 och eftersom jag inte ville förstöra moderkortet kontaktade jag DB om detta och fick ett svar att det hade gått för lång tid att raportera eller liknande. Jag tog för givet att detta stämde och installerade moderkort och liknande så nu har en av mina datorer ett böjt moderkort. Datorn är visserligen stabil som fasen fast det är ändå inte så roligt med böjda grejer

Säger inte den där reklamationslagen 2 år, inte 6 månader?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

På HP är det såhär iallafall:

Låt oss säga att pelle sticker och köper en skrivare, en Deskjet 940C, han kommer hem med skrivaren, kopplar in alla kablar, startar skrivaren, men?, den är helt död, ingen ström ingenting händer. Då skal pelle ringa HP's support och fråga vad som inte fungerar (helst), då kommer jag säga till Pelle att det är tydligen en skada på den här skrivaren. En transportskada möjligvis.

Jag frågar då om Pelle nyligen har köpt sin skrivare, då säger Pelle till mig att han nyligen kom hem med skrivaren men den fungerar inte?. Då säger jag såhär. Okej, du får lämna tillbaka skrivaren till din återförsäljare (där han köpte skrivaren) och uppge det referensnumret du har fått av HP, och säg att detta är en DOA (Dead On Arrival). Så att återförsäljaren vet att Pelle har vart i kontakt med HP. Och att återförsäljaren vidare kan skicka tillbaka paketet till distributören, som i sin tur skickar det tillbaka till kontaktpersonen från HP.

Skulle det nu vara så att Pelle låter detta vara, och han låter sin skrivare stå hemma och samla damm i över 30 dagar sedan han köpte den, så kan han inte lämna tillbaka den till återförsäljaren, då måste vi på HP ta hand om detta och då byter vi ut skrivaren mot en fabriksrenoverad skrivare, inte en sprillans ny altså, som Pelle skulle ha fått annars, om han hade lämnat tillbaka paketet i tid till återförsäljaren.

Såhär fungerar det hos oss iallafall, jag är inte säker på om det är likadant på alla ställen.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Vad är skillanden?

Vad är skillanden på garanti och reklamation?

Trots att jag har läst på sidorna så förstår jag inte till 100% vad som är skillnaden mellan garanti och reklamation.

Det vore snällt om ni kunde klargöra det för mig
tack!

Visa signatur

[size="-2"]AMD Athlon Thunderbird 1400MHz (266Mhz) | ABIT KG7-RAID | 2 x 256MB Apacher 266Mhz DDR SDRAM (CL2) | ELSA GLADIAC 920 (Geforce3) | IBM Deskstar 75GXP 30,7GB | FUJITSU MPG3307AH 30,7GB | Western Digital Caviar XL 120.0GB | Creative Soundblaster 5.1 Series | LITE-ON LTR-24103S @ 40125S | LG CRD-8480C | SONY Multiscan CPD-G420 (19")[/size]

Permalänk
Avstängd

Utdrag från DB´s hemsida:

"[Ångerrätten gäller ej om] en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finans- marknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera"

Vilka varor menar ni har en av er så okontrollerbar prisfluktuation att ni inte kan uppfylla ångerrätten? Räknar ni dit internminnen (dom brukar ju svänga lite hit och dit, ofta över natt)? Och finns det några specifika regler för vilka varor som får (enligt lag?) räknas dit?

Permalänk
Medlem

En fråga till Datorbutiken.com

Jag undrar hur lång tid ni ger garanti på IBM GXP75 30Gb hårddiskar mailade er synpunkter@datorbutiken.com
den 17 februari 2002 har ej fått svar på den frågan än?
Men ni kanske har många frågor o svara på.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Garanti eller reklamation?

Vad ska man kategorisera följande tråd som?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=37906

Eller ska den helt enkelt gå som "klavertramp av butik". Att kalla personalen på RMA avdelningarna för de mest kompetenta hos vissa företag är nog att överdriva, att missa fel som i den nyss nämda tråden är skamligt.

Vad tycker NI att butiken borde göra? Ev goodwill för fraktutlägg från kund för slarv hos butik?

Permalänk
Medlem

en intressant tråd...

ville bara "kläcka" en sak.. jo jag köpte en LG brännare på ONOFF (8x4x32).. brände mina skivor utan probbs... men ca efter 11 månader så köpte jag cd-r skivor av ett annat "billigare" märke å det visade sig att LG brännaren ville bara bränna dem i 4 ggr... oops i ögat tyckte jag å åkte ner "phew hittade garantiet" till onoff... de köpte tillbaka brännaren för det priset jag hade gett vilket var 1497kr å jag fick pengarna tillbaka.. vad gjorde jag för dem pengarna... jo.. köpte en LG 16x10x40 för 1190kr o fick lite fickpengar över... visserligen tycker jag att det hela låter lite konstigt men jag blev ju iaf nöjd.. bidde visst en nokia 3330 med ...

DB skulle vara roligt o veta hur stor marknadsandel ni har i näthadel.. fast det e kanske inte så lätt o vete...

Visa signatur

^Intel

Permalänk
Medlem

hmmm.... här kanske man kan lära sig ett o annat!!?

ledsen men måste fråga....
1.
köpte en dator från jme för 1år o 3 månader sedan...
GARANTIN var på 1 år, så den är utgången....

och nu den senaste månaden har datorn betett sig VÄLDIGT konstigt....

ex. hänger sig i bios ( halva award loganen laddas sen hängd),
hänger sig vid minnes "uppräkning", precis innan man logar in, när man kopplar in hörlurar osv, startar om sig litte då o då.... osv

kort sagt..... datorn gör som den vill....... fast ibland funkar den i en hel vecka utan problem!!

detta e som ni förstår väldigt svårt o visa JME där jag köppt den, men om man typ filmar när det händer räknas det som bevis o skulle dom fixa det på reklamationen...... skulle vara skönt om man fick skiten fixad!!

Visa signatur

w00t?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till datorbutiken....

om jag t ex beställer moderkort och CPU nytt..(socket A)
och dessa två komponenter inte fungerar tillsammans även ifall det står att mobot stöder denna processorn... vad ska man ta sig till då? måste man skicka tillbaka allt då för en avgift på 250 spään + frakt till er eller??? låter helt idiotiskt..

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Handlar en hel del om sunt förnuft tycker jag.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Då detta är ett ärende mellan dig och JME bör du i första hand kontakta dem. Misstankarna faller direkt på moderkortet och EPoX har inte _ett_ utan _två_ (2) års garanti sedan en tid tillbaka, men vi kan givetvis inte garantera att det kort du köpt omfattas av dessa två år. Berätta gärna hur det går!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauan86
hmmm.... här kanske man kan lära sig ett o annat!!?

ledsen men måste fråga....
1.
köpte en dator från jme för 1år o 3 månader sedan...
GARANTIN var på 1 år, så den är utgången....

och nu den senaste månaden har datorn betett sig VÄLDIGT konstigt....

ex. hänger sig i bios ( halva award loganen laddas sen hängd),
hänger sig vid minnes "uppräkning", precis innan man logar in, när man kopplar in hörlurar osv, startar om sig litte då o då.... osv

kort sagt..... datorn gör som den vill....... fast ibland funkar den i en hel vecka utan problem!!

detta e som ni förstår väldigt svårt o visa JME där jag köppt den, men om man typ filmar när det händer räknas det som bevis o skulle dom fixa det på reklamationen...... skulle vara skönt om man fick skiten fixad!!

Visa signatur