Permalänk
Medlem

Nvidia System Utility + nForce3

Hej,

Jag undrar om någon här använder nvSystemUtility för att läsa av temperaturer på mobos med nForce3. Jag är specielt intresserad av MSI K8N Neo2.
MSIs egna program Core Center verkar hitta på temperaturer ibland, så jag har börjat ifrågasätta hur korrekta de är.

Mvh

Jag ber om ursäkt om jag har postat mitt inlägg i helt fel forum.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI K8N NEO2. Core center och bios läser skummt. Installera nyss nvSYSTEMutility, ligger på idels runt 37 grader.
På corecenter låg jag runt 42 43.
Men startar man datorn och går in i nvsystemutility visar det konstiga temps, brukar ordna sig om man startar om windows.
Så temps är nog inget att bry sig om. Dom har sagt att dom ska försökta förbättra detta, men dom lyckades nog inte i bios ver 1.3 av det jag hört om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OscarS
Jag har ett MSI K8N NEO2. Core center och bios läser skummt. Installera nyss nvSYSTEMutility, ligger på idels runt 37 grader.
På corecenter låg jag runt 42 43.
Men startar man datorn och går in i nvsystemutility visar det konstiga temps, brukar ordna sig om man startar om windows.
Så temps är nog inget att bry sig om. Dom har sagt att dom ska försökta förbättra detta, men dom lyckades nog inte i bios ver 1.3 av det jag hört om den.

Jag har inte testat och starta om datorn och gå rakt in i nvSystemUtility.
Jobbigt detdär med temperatuerna.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har också en MSI K8N NEO2 och undrar om ni kan se vad eran nordbrygge (NB) temp är i MSI Core Center. Det står nämligen N/A på min vilket medför att NB fläkten spruttar på i ca 6500 varv och låter som en bi-svärm.

Jag vill kuna köra med Cool & Quiet så fläktarna ställer ner sig när jag surfar på internet typ och ställer upp sig när det blir varmt som tex när jag spelar. Detta går ju inte när jag måste sätta manuell fläkthastighet istället för att låta Core Center genom cool&Quiet sköta det.
Sätter jag manuell så glömmer jag ställa upp fläktarna när jag spelar och får en lite extra varm CPU typ.

Kolla bara om ni ser Temp på NB i Core Center.

Permalänk

Hmmm det är tydligen en bugg i bios/core center som gör det där , polarn läste om det på msi´s forum, den fixade sig när han uppdaterade bios, har ej själv kollat detta 100% eftersom jag får mitt kort idag

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strieben
Kolla bara om ni ser Temp på NB i Core Center.

Jag har samma problem. NB temp N/A
Dessutom så visar Core Center lite konstiga temperaturer. Min Sys Temp ligger på runt 6 grader.
Jag kör Bios v. 1.2

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Flashade till nya BIOS v1.3 nyss. Ingen Nordbrygge temp ännu och CPU tempen gick ner till 29 grader nu. Va fan. Jag litar inte på detta.

Skulle dock vilja få NB tempen.

Permalänk
Medlem

Jag har msi k8n neo bara, men det är typ samma sak där, jag ser inte tempen på NB (kanske inte kan de ) Och att cpu tempen gick ner efter jag flasha bios.

Edit: Jag tankade sedan den senaste versionen av "Core Center" och då visade den NB tempen, men inte sys tempen som den visade på förra ^^

Permalänk
Medlem

Har samma problem som ni har. Jag skiter i temperaturerna nu. Funkar det stabil så är det inte överhättad helt enkelt. Men man undrar ju varför dom inte fixar det jag menar om de klarar att göra ett helt moderkort bör de väll en simpel temperatur sensor vara jätte lätt att göra.