Permalänk

Klocka Asus P5AD2 Premium

Finns de fler här med överklockningssvårigheter på Asus P5ad2?
Uppgraderade biosen till den senaste 1008 . Bland annat fick man ju multiplierlocken att försvinna. Ställde då ner multin på 14x och drog upp fsb:n till iallafall 257och allt funkar klockrent. Men vill jag höja uppåt 260 & mer så startar inte burken upp eller så försvinner hårddiskarna. Har låst pci-expressen till 33,33mhz. Sen finns ju även en PCI freqvence på mellan 90-150 som jag kör på auto. Har ingen aning vad man ska välja där. Nån med samma probs eller kanske har lyckats bättre än mig?

Mitt system:

Asus P5AD2 Premium
P4 3,4GHZ
Corsair DDR2 PC5400 2*256mb
Asus X800XT Pci-e

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag har en 2.8:a och ligger på samma BIOS som dig nu i FSB=265.
Du har i texten vänt på PCI-e och PCI frekvensen, men det ser okej ut.

Stänger du av spread spectrum, höjer volten på minnena till 1.9 och sätter minnena till 1:1 borde du kunna knata upp lite till. Den passiva kylningen på nb är antagligen problemet, sätt fingret på den när du lastar på något som burken fixar så får du se... (varmt!) Jag har läst flera överklocknings recensioner där dom rackar ner på denna detalj.

Mitt problem med att min cd-rom försvann (jag antar att du har vanliga IDE-diskar på dom "röda"?), det fixade sig när jag satte IDE time-out och discover device tiden lite högre. Jag provade med alla tänkbara kablar hemma (har en bunt) och fick det inte att fungera i alla fall. Jag var fast på runt 225 i fsb om jag ville ha brännarn igång... men efter nya bios och dom inställningarna fungerar det riktigt bra.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hur fungera Lock Free om den nu fungera?

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Jag har en 2.8:a och ligger på samma BIOS som dig nu i FSB=265.
Du har i texten vänt på PCI-e och PCI frekvensen, men det ser okej ut.

Stänger du av spread spectrum, höjer volten på minnena till 1.9 och sätter minnena till 1:1 borde du kunna knata upp lite till. Den passiva kylningen på nb är antagligen problemet, sätt fingret på den när du lastar på något som burken fixar så får du se... (varmt!) Jag har läst flera överklocknings recensioner där dom rackar ner på denna detalj.

Mitt problem med att min cd-rom försvann (jag antar att du har vanliga IDE-diskar på dom "röda"?), det fixade sig när jag satte IDE time-out och discover device tiden lite högre. Jag provade med alla tänkbara kablar hemma (har en bunt) och fick det inte att fungera i alla fall. Jag var fast på runt 225 i fsb om jag ville ha brännarn igång... men efter nya bios och dom inställningarna fungerar det riktigt bra.

/G

Hej!

Den enda IDE-kabeln jag har en på den blåa platsen & cd:n för mig har aldrig försvunnit.
Kör 3st S-ATA diskar på silicon Raid portarna, verkar låsa bättre där med PCI:n på 33,33Mhz
Fsb 262 är det högsta jag kommit upp i. Finns ju dom som ligger i Fsb 278 å rullar.
Vill ju gärna bräcka 700 gränsen på minnena

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]