Hjälp mig nu! att koppla ihop mina två datorer

Permalänk
Medlem

Hjälp mig nu! att koppla ihop mina två datorer

Hej, jag har följande problem: Jag har två stycken datorer, en Asus p4c 800 deluxe med en p4 3.0 GHz. och en gammal Compaq, som har varit Ericssons hempc år 2000, som min pappa använder, detta är en p2 400 Mhz...

på båda dessa datorer kör jag Windows XP, corporate edition m. sp2.

Problemet är följande: de hittar inte varandra på nätverket, och min pappa kan inte ta del utav mina utdelade filer, skrivare (en Canon Pixma 5000) eller min Internet connection ( Telia ADSL 8000, med ett d-link dsl 300 modem inkopplat till gigabit-ethernet kortet som är inbyggt på moderkakan)

De två datorerna är ihopkopplade med en korsad tp-kabel, från pappas dator med ett realtek 100mbit kort, till min dator med ett 100mbit kort från D-link.

de båda datorena visar att de är "connected", men i received bits så står det bara 0 på båda datorerna. när man klickar på ikonen i tray:en, jag har ju ställt in xp, så att den alltid skall visa en ikon där, även om den är connected.

jag har försökt att skapa en anslutning med internet connection sharing, men detta fungerar inte... de båda nätverkskorten har har jag satt ip-adresserna till följande: 192.168.0.1 på min dator, och 192.168.0.2 på pappas gamla Compaq-häck. Med subnet-masken 255.255.255.0 på bägge två.

Det hela började med att jag installerade min Canon Pixma 5000, men det tror jag ju inte har något med det hela att göra, eftersom jag har ju installeratr om windows xp på båda två datorerna efter det... Clean install på min dator, och en uppgrade-install från windows 98 se på min pappas dator.

Men nu har jag ju som sagt kör fast, och behöver ha något tips utav er, mina kära vänner´, här på sweclockers, om hur jag skall gå vidare i min felsökning...

ipconfig /all på min dator, som har internet anslutningen:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : JOHAN
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : D-Link DFE-530TX PCI Fast Ethernet A
dapter (rev.C)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0D-88-F5-B4-A5
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : 3Com Gigabit LOM (3C940)
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0C-6E-66-EB-A5
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 217.209.63.80
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 217.209.63.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.114.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.67.199.9
195.67.199.10
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 15 oktober 2004 19:39:55
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 15 oktober 2004 19:59:55

ipconfig /renew:

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 217.209.63.80
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 217.209.63.1

det var allt... på den andra datorn visas ju motsvarande information... men ip:adressen är ju 192.168.0.2

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan burkarna pinga varandra?

Permalänk
Medlem

nej, det kan de inte, och nu kör jag ju med endast 10 Mbit/s, bara för att testa om det funkade, men nej, inte det heller...

Pinging 192.168.0.2 with 32 bytes of data:

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Nej, nu så skall jag köpa mig en ny tp-kabel, för att se om det är den som är felaktig...

Det skulle jag dock inte tro, eftersom de båda datorerna visar att de har "connection" + det faktum att det fungerade med denna setup tidigare.... Dock med windows 98 i pappas gamla burk, och med compaq's nätverkskort (som bara klarade av 10 Mbit/s.

Nej, nu skall jag bara testa att koppla ur min nya fina Canon-skrivare, för att sedan gå och lägga mig, hoppas att jag drömmer om en bra lösning på detta S T O R A problem!

.....................................

Jaha, och så börjar en ny dag då, nu har jag kommit fram till att det är pappas dator som är sjuk, då den inte ens kan kommunicera med mitt adsl-modem... jag håller just nu på att installera om windows xp + sp2 (corporate) clean install på denna dator, för att se om det är detta som är problemet... den har ju trots allt blivit uppgraderad från windows 98, som jag körde på denna dator när det började att bli problem!

.........................

N E J ! ! !

Det funkar inte ändå...

Vad skall jag ta mig till nu??? det går ju inte att pinga, och nu så har jag ställt in de båda datorerna som: "acquire an IP-adress automatically", med det resultatet att nu säger windows status: limited or no connectivity på båda datorerna!

........................

Nej, nu är jag tillbaka till 192.168.0.1 och 192.168.0.2, + att jag har installlerat de senaste drivrutinerna till RealTek kortet i min pappas gamla dator... men den datorn får ju fortfarande ingen kontakt med min dator, och Ja, nätverkskortet fungerar. för det har jag ju testat på min svågers dator innan. Nej, nu lutar jag åt att det är något hårdvaru-fel i min pappas gamla Compaq.... för att det är ju inget fel i övrigt på min windows installation! Men har ni varit med om något liknande någon gång???

....................................

Nej, nu ger jag upp... och hämtar hem min Shuttle Xpc (som jag har i vår sommarstuga) istället, och så får min pappa njuta av kraften från dess AMD Athlon 2200+ istället... Jag återkommer om denna setup kommer att fungera bättre!

..............................

Problemet är L Ö S T ! ! !

felet låg inte i min pappas gamla compaq, utan i min fina dator... det hade lagt sig en kontakt över mitt d-link kort, som gjorde att det inte kunde ansluta sig mot pappas dator!!! det tog ju ett bra tag innan jag kunde ens lista ut att det var i min dator som felet låg... men nu är denna kontakt på sitt rätta ställe (i min papperskorg), så nu fungerar Internet Connection Sharing, skrivar- och fildelning utmärkt

Visa signatur

Dator: Asus Strix Gaming Z270E 32GB HyperX DDR4 minne (2x16GB) Intel® Core™ i7 7700K, 512 GB Samsung SSD NVMe, 2xWD Black 6TB, ASUS Strix Geforce GTX 1070