Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Varför skulle han inte kunna göra det? Han kan dock inte säga att den har bättre eller sämre ljud än någon annan spelare om han inte prövat dem.

om en 1800-talsmänniska fick höra på en mp3-låt av 94 kbps kvalitet, på en antik mp3-splare, skulle han nog tycka att ljudet var enormt bra!

"bra ljud" är relativt, man måste ha nåt att jämföra med för att andra även ska förstå. tycker jag iaf

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
nem: Vad lyssnar du på för typ av musik? Det gör en del det också.

Jag lyssnar givetvis igenom mitt sortiment av testlåtar, låtar som lätt visar begränsningar och styrkor hos spelaren man testar. Alltså precis all typ av musik.

"repig baksida, dåligt batteri, krångligt att tanka in låtar, dålig bas..."
Tycker man 8h är dåligt, är det svårt att argumentera för annat än att iPod har kass batteritid. Dock finns det billaddare och sådant som kan hjälpa. Jag ser det inte som något problem över huvud taget. Det är väldigt få dagar jag lyssnar 8h i sträck.

Repig baksida, ja om du inte skyddar den.

Krångligt att få in låtar? Aldrig. Den här lösningen är överdrivet mycket bättre än allt annat i branschen.

Dålig bas? Som audiofil-fascist vore detta något som jag hade blivit direkt avtänd av. Men i jämförelse med andra mp3-spelare har jag kommit fram till de slutsatser jag skrev ovan. Vilka jag är ganska övertygad om, och jag tycker nog att alpha skjuter brevid mål i sitt resonemang.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
Repig baksida, ja om du inte skyddar den.

vad jag har hört så blir den repig av att bara ha den i fickan, UTAN andra saker i fickan. rätt dåligt imho

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eromerolod
vad jag har hört så blir den repig av att bara ha den i fickan, UTAN andra saker i fickan. rätt dåligt imho

Alltså, för att bli repig måste den nog ändå ha något att bli repig mot... Jag tror inte att repor bara materialiseras på baksidan utan att något faktiskt repar den.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
Alltså, för att bli repig måste den nog ändå ha något att bli repig mot... Jag tror inte att repor bara materialiseras på baksidan utan att något faktiskt repar den.

vad jag har hört så är den så känslig, att den knappt tål kontakt mot lite hårdare ytor. vilket enligt mig är liiiiite väl oacceptabelt.

en kompis pappa jag har har en ipod gen3 15 gb. den förvarar han i läderväska 24/7, OCH, den är rejält repig på baksidan! vilket ser rätt tråkigt ut tyvärr...

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Köper nog en iPod 20gb nu på måndag. Har funderat en del på om man ska orka vänta på 3rd generation iPod. Men har övervägt att jag inte orkar vänta ett år framåt.

Eller när tror ni den finns i Sverige?

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

iRiver alltid
Gillar min H120 med de underbara Koss the Plug hörsnäckorna, samt att köra med optisk ut och få brusfri ljud och lyssna på q7/8 ogg skivor i Pro Logic 2! Härligt!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Köper nog en iPod 20gb nu på måndag. Har funderat en del på om man ska orka vänta på 3rd generation iPod. Men har övervägt att jag inte orkar vänta ett år framåt.

Eller när tror ni den finns i Sverige?

Jag antar att du menar fjärde generationen. Rykten säger att dom kommer att presenteras i september. Många av sakerna Apple presenterar finns i butikerna samma dag, även om vi utanför USA får vänta några veckor ibland. Vissa produkter presenterar dom dock flera månader innan dom finns till salu. OM Apple presenterar nya iPodmodeller i september kan man nog i alla fall räkna med att dom finns i Sverige innan årets slut.
Sen är ju frågan om det kommer att vara helt nya modeller (fjärde generationen) eller bara en ökning av diskstorlekarna. Lite då och då höjs storlekarna på alla tre modellerna, men priserna ligger kvar.

Visa signatur

Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
Dålig bas? Som audiofil-fascist vore detta något som jag hade blivit direkt avtänd av. Men i jämförelse med andra mp3-spelare har jag kommit fram till de slutsatser jag skrev ovan. Vilka jag är ganska övertygad om, och jag tycker nog att alpha skjuter brevid mål i sitt resonemang.

Fullt möjligt, men vilken del av resonemanget syftade du på? Att iPod mycket väl kunde vara den spelare som passar mig bäst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpha
Fullt möjligt, men vilken del av resonemanget syftade du på? Att iPod mycket väl kunde vara den spelare som passar mig bäst?

Haha,

Nej, om hur man ska jämföra ljudkvalité. Jag menar att man ska jämföra under så bra förhållanden som möjligt, dvs ingen kompression, UFO-lurar mm. Detta för att det då är mycket lättare att märka vilken spelare som har ljud i ens smak.

Sedan är det givetvis inte så man kommer att använda den sedan, men den som är bäst under bra betingelser är med största sannolikhet också bäst under dåliga.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Satt och läste igenom den här tråden. Tyckte det blev lite roligt när en snubbe fick för sig att det gamla formatet ATRAC3 var bättre än MP3 och försökte pusha för det. Sen när han blev överbevisad blev han grinig istället.

Nåväl, de flesta är väl överens om att MP3 inte låter helt optimalt och särskilt inte ju lägre bitrate det blir. Det är ju ett lossy format, precis som JPG är ett ganska dåligt bildformat i förhållande till andra format som inte komprimerar genom att ta bort information. Allt är ju däremot relativt, och accepterar man den ljudförlusten som uppstår vid omvandlingen till MP3 så bör man gå vidare med frågan vad man menar med bra ljud. Några pratar om dålig bas t.ex. Vad menar de med det egentligen? Menar de att den inte färgar ljudet så mycket som de vill, eller att basen inte når upp till den nivån den ska göra vid referenstest?

Jag skulle vilja se något test där de kopplar olika spelare till samma lurar/högtalare och jämför med ett riktigt referenssystem hur olika musikstilar låter.

Sen kanske någon tycker att en spelare som färgar basen mycket låter bättre än en som spelar upp ljudet helt ofärgat, men det handlar ju mest om personligt tycke och vilken musikstil man lyssnar på. Dance/hårdrock/dansband/klassiskt osv är ju t.ex. stilar som är väldigt olika varandra.

Något man också måste kolla på är brusnivån. Jag har provat en del olika spelare och det skiljer väldigt mycket sinsemellan.

För mig vore det bästa en spelare som håller sig så nära referensljudet som möjligt. Ljudteknikerna som gjorde inspelningen har ju optimerat det för sina öron. Givetvis vill man ju ha med någon form av EQ för att förändra ljudet de gånger man själv tycker att det är lämpligt.

Jag har även en bärbar DAT-spelare. Den har en ljudkvalité som är riktigt bra. Nu är ju den mer släpbar än bärbar men för de tillfällen då det krävs bra ljud så är den helt rätt att ta till.

Vill inte ge tips på spelare du bör överväga. En grundregel är dock att teknik kostar och att det är ytterst sällan man fyndar.

Permalänk

Ville bara påpeka att iPoden stöder det förlustfria formatet Apple Lossless, för den som vill ha perfekt kvalitet på sina låtar.

Visa signatur

Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinGunnarsson
Jag antar att du menar fjärde generationen. Rykten säger att dom kommer att presenteras i september. Många av sakerna Apple presenterar finns i butikerna samma dag, även om vi utanför USA får vänta några veckor ibland. Vissa produkter presenterar dom dock flera månader innan dom finns till salu. OM Apple presenterar nya iPodmodeller i september kan man nog i alla fall räkna med att dom finns i Sverige innan årets slut.
Sen är ju frågan om det kommer att vara helt nya modeller (fjärde generationen) eller bara en ökning av diskstorlekarna. Lite då och då höjs storlekarna på alla tre modellerna, men priserna ligger kvar.

Jo, jag menade fjärde generationen såklart. Men har även hört att det är väldigt många som förbeställt den nya generationens iPod (i USA) vilket skulle påverka releasedatumet i Sverige en del. En sak jag undrar över är hur mycket bättre kommer egentligen de nya modellerna vara? Jag menar ljudkvalitén kan väl inte bli så mycket bättre och utrymmet tycker i alla fall jag räcker mer än väl med dagens spelare. Extrafunktioner som kanske kamera, färgdisplay och allt vad som finns är för mig helt onödigt då jag hellre använder telefonen till sånt.

Därmed kanske det är bättre att köpa iPod och slippa vääänta på något som man tycker aldrig kommer

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Jo, jag menade fjärde generationen såklart. Men har även hört att det är väldigt många som förbeställt den nya generationens iPod (i USA) vilket skulle påverka releasedatumet i Sverige en del.

Det är väldigt många som förhandsbokat iPod mini, men iPod 4G kan man inte förhandsboka än.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Jo, jag menade fjärde generationen såklart. Men har även hört att det är väldigt många som förbeställt den nya generationens iPod (i USA) vilket skulle påverka releasedatumet i Sverige en del. En sak jag undrar över är hur mycket bättre kommer egentligen de nya modellerna vara? Jag menar ljudkvalitén kan väl inte bli så mycket bättre och utrymmet tycker i alla fall jag räcker mer än väl med dagens spelare. Extrafunktioner som kanske kamera, färgdisplay och allt vad som finns är för mig helt onödigt då jag hellre använder telefonen till sånt.

Därmed kanske det är bättre att köpa iPod och slippa vääänta på något som man tycker aldrig kommer

Ryktena säger att den nya iPoden ska ha färgskärm och kunna visa foton. Det tror jag inte själv på, jag tror att Apple kommer att fortsätta utveckla iPoden som en musikspelare. Jag tror att den nya modellen kommer att bli mindre, ha bättre batteritid, knappar liknande iPod mini och att den kommer att finnas i olika färger. Den största modellen kommer säkert att ha 60 GB hårddisk. Hårddisktillverkaren har redan bekräftat att Apple har beställt en stor laddning 60 GB-diskar.

Och nej, som sagt, det går inte att förhandsboka 4G iPods än.

Visa signatur

Martin

Permalänk
Medlem

Har en iRiver ifp-1090 grymt ljud i den med!! alla Iriver spelare har grymt ljud!!!!! den jag har har uteffekt på 18+18mW!

Permalänk
Medlem

Detta var en gammal tråd, men i vilket fall...
Jag tror faktiskt att det är Monolith-spelaren (som testades här på sweclockers för någon vecka sedan) som har bäst ljud.
Men iAudio (jag äger själv en sådan) och iRiver har rätt okej ljud de med, det beror ju lite på hur kräsen man är. Det finns ju säkert de som tycker att en mp3-spelare för 700kr låter gudomligt.

xzenzor: Uteffekt är förresten ett dåligt mått på ljudkvalité. Är det någon som tror att en Centrum receiver för 2k med 6x120W spelar bättre än en HK eller Marantz som är specificerad på halva den effekten?

Permalänk
Medlem

De flesta som skriver här har bara testat en mp3 spelare, i många fall den de själv har. De tycker då att den har bra ljud och skriver det här.
Jag har testat och jämfört nästan alla mp3 spelare på marknaden då det hör till mitt jobb. Den med bäst ljud är enligt mig Mp-300 från jens of sweden.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är få här, troligtvis ingen, som direkt har något att komma med i frågan. Dels måste man testa spelarna med samma förutsättningar (dvs plats, lurar, musik). Helst bör man givetvis ha någon slags referenshörlurar, samt musiken rippad i bra kvalité. Att testa dem samtidigt är mer eller mindre ett krav då det är svårt att "komma ihåg" ljud, om man vill ranka spelare. Dock kan man givetvis göra en individuell bedömning av en spelare, men det ökar ju förstås kraven på recensenten eftersom man inte kan "jämföra" med något annat.

Sen är det en bonus om man är van att lyssna efter artefakter i ljudet. Blindtester vore det bästa, då dubbla blindtester förslagsvis.

De flesta inser att det är rätt svårt att testa så här. Men kommentarer som "jag tror", "x har bäst ljud!!1!", "jag har testat alla spelare och x är bäst" hjälper tyvärr ingen. Kan man däremot specifiera hur testet har gått till är det förstås en helt annan sak.

Det blir tyvärr så mycket rykten och väldigt lite fakta i dessa trådar. Håller annars med moonroy.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kan väl göra ett helt ovetenskaplig skildring av div. bärbara spelare som jag har haft:

CD-spelare, sony: Jättebra ljud. Men - CD.
Minidisc NetMD, sony: Jättebra ljud, men komprimeringen dödade basen. (Det dunkade på fint, men den gillade att dista basen)
Jens Of Sweden MP-110: Ok ljud, ingen riktig kraft i basen.
Ipod Mini: Ok ljud, inget speciellt, ungefär som JoSen.

Ska man se till ljudkvalitet så spöade min CD resten med hästlängder, men MDn var inte långt efter. Och då var det mp3or brända som audio.

Nu ska jag köpa en iRiver.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tror det är få här, troligtvis ingen, som direkt har något att komma med i frågan. Dels måste man testa spelarna med samma förutsättningar (dvs plats, lurar, musik). Helst bör man givetvis ha någon slags referenshörlurar, samt musiken rippad i bra kvalité. Att testa dem samtidigt är mer eller mindre ett krav då det är svårt att "komma ihåg" ljud, om man vill ranka spelare. Dock kan man givetvis göra en individuell bedömning av en spelare, men det ökar ju förstås kraven på recensenten eftersom man inte kan "jämföra" med något annat.

Sen är det en bonus om man är van att lyssna efter artefakter i ljudet. Blindtester vore det bästa, då dubbla blindtester förslagsvis.

De flesta inser att det är rätt svårt att testa så här. Men kommentarer som "jag tror", "x har bäst ljud!!1!", "jag har testat alla spelare och x är bäst" hjälper tyvärr ingen. Kan man däremot specifiera hur testet har gått till är det förstås en helt annan sak.

Det blir tyvärr så mycket rykten och väldigt lite fakta i dessa trådar. Håller annars med moonroy.

Jag vet iaf lite om vad jag snackar om!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31396...

iofs inte blindtest, men både jag o polarn hörde tydliga skillnader...

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tror det är få här, troligtvis ingen, som direkt har något att komma med i frågan. Dels måste man testa spelarna med samma förutsättningar (dvs plats, lurar, musik). Helst bör man givetvis ha någon slags referenshörlurar, samt musiken rippad i bra kvalité. Att testa dem samtidigt är mer eller mindre ett krav då det är svårt att "komma ihåg" ljud, om man vill ranka spelare. Dock kan man givetvis göra en individuell bedömning av en spelare, men det ökar ju förstås kraven på recensenten eftersom man inte kan "jämföra" med något annat.

Sen är det en bonus om man är van att lyssna efter artefakter i ljudet. Blindtester vore det bästa, då dubbla blindtester förslagsvis.

De flesta inser att det är rätt svårt att testa så här. Men kommentarer som "jag tror", "x har bäst ljud!!1!", "jag har testat alla spelare och x är bäst" hjälper tyvärr ingen. Kan man däremot specifiera hur testet har gått till är det förstås en helt annan sak.

Det blir tyvärr så mycket rykten och väldigt lite fakta i dessa trådar. Håller annars med moonroy.

Jag har testat de flesta spelare som finns (har inte testat alla nya som kommit senaste månaderna då det är allt för många... men annar så)

Jag har testat alla efter varandra, samma dag, med samma låt, senaste firmware (om tillgängligt) orginal hörlurar och även senare med shure e3c. Duger det?

Håller dock fullständigt med om vad du säger och ditt inlägg kanske inte var delvis riktat till mig? Jag utgick ifrån det iaf...