Permalänk
Medlem

Webcam styrning

Jag tänkte bygga motor styrning till min webcam.

Har funderat på att köpa denna
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

vad behöver man mer för att få det att funka är nämligen inte så hemma på sånt.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Den kan nog vara användbar, har själv tittat på lite alternativ. Ett bra alternativ är att använda en eller två motorer från gamla 5,25" floppyenheter, de drivs med 12V. Du kan få en ritning om du vill.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Hur ska du styra dem då?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

hur ska det funka? e det inte lättare att bara sträcka sig till webcamen å vända den istället för att bygga motorer och skit för den...?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Vore ju cool om man hade en lite joystick eller nåt till den...
bara koppla in via porten o sen styra reläerna..

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
hur ska det funka? e det inte lättare att bara sträcka sig till webcamen å vända den istället för att bygga motorer och skit för den...?

De som tittar på webcamen ska kunna styra den via sin webbläsare

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Typ sånt har vi på skolan, fast en Robbot som man kan styra fram och tillbaka och höger och vänster... lite extremare kul och se den åka fram och tillbaka helt plötsligt

EDIT
hittade den
http://192.121.234.230/t3/main.html

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
[B]Typ sånt har vi på skolan, fast en Robbot som man kan styra fram och tillbaka och höger och vänster... lite extremare kul och se den åka fram och tillbaka helt plötsligt

Du vet inte hur den är upp byggd?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Det enklaste om man vill kunna styra en kamera är att använda sig av servo motorer. då skickar man bara ut olika långa pulser så ställer sig servot i rätt läge, byggde en kamerasnurr för nått år sen där jag kunde röra kameran åt högar,vänster och upp,ner. men orkade aldrig koda nån mjukvara i datorn för att styra den via nätet desvärre.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aha tackar så mycket

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Motorerna jag snackar om är servo-motorer.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

skulle kanske gå att använda en sån motor som används i bilar för att ställa backspeglarna? borde väl gå att få tag i på nån skrot?

Permalänk
Medlem

Gå in på en affär (hobbex.se har annars) där de säljer modellbilar och modellflygplan. Där kan du köpa sk. servon som är motorer med fästen och grejer. Används för att styra roder och andra grejer på modellflygplan.

Här verkar någon ha försökt sig på ett sådant bygge..

Ett vanligt servo som används i modellbilar.

Dessa servon kan ha en dragkraft på flera kilo (dyrare beroende på precision,dragkraft och olika lager/drev i servot.)

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Servon är att rekomendera.. det är bara att köra med PWM på dom. Har länge velat göra något sådant men aldrig orkat fara till modellaffären :-/

Upptäckte att jag hade en PIC16C84 har kristaller .. hmm kanske skulle orka sticka å köpa några servos

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Men hur har de kopplat på den bilden?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ