Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig!

Tjena!

Ni verkar ha koll på läget.
Det är så att min dator har börjat hänga sig när jag spelar. Jag har mixtrat med drivrutiner men ingenting har hjälpt. Jag hinner spela i ca 2-5 min & efter det så hänger sig åbäket med jämna mellanrum. Ibland har även vissa texturer ballat ur. Nån som har en aning om vad det kan vara? Det kan tilläggas att detta bara händer när jag spelar & att den funkade bra innan detta började hända. Har inte heller ändrat nån hårdvara i burken. Kan det vara Windows? Hårdvara? Mjukvara? Är ytterst tacksam för svar.

Dator:

P4 Prescott 3.2Ghz
1 Gb RAM
Leadtek GT 6800
Ljudkort: E-mu 1820

Kör Windows XP, har provat både med & utan Sp 2 utan nån positiv framgång.

Permalänk
Medlem

låter som något hårdvaru problem. Jag kan inte säga vad. Kanske grafikkortet? Eller CPU kylningen.

Visa signatur
Permalänk

dålig kylning nånstans? överklockat? för svagt nätagg?

Permalänk

Har samma problem, dock bara i NFSU2.. p4 3.4, 1024DDR2, Geforce GT pci-E.. Skumt..

Permalänk
Medlem

inget klockat.. nätagget är på 350 W..

det funkade bra innan jag satte i chassifläktar(2*80mm+1*120mm) & då var den betydligt mycket varmare än nu.. nu ligger cpu & gpu runt ca 52 grader & det är väl inte så mycket med tanke på prescottens värmeutveckling?

datorn är lite mer än en månad gammal så det suger ju.. när doom 3 laddar så är det små vita prickar lite här & var?

finns det nåt som brukar kunna krångla lr kan det vara precis vad som helst?

Permalänk
Medlem

först och främst vita prickar betyder oftast ett övehettat grafikkort. Har du nån chassi fräkt i närheten av grafikkortet? Fösök få lite "snurr" på luften där. 350 W är i klenaste laget för ditt system, beror lite på vilket märke på nätagget du har.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
först och främst vita prickar betyder oftast ett övehettat grafikkort. Har du nån chassi fräkt i närheten av grafikkortet? Fösök få lite "snurr" på luften där. 350 W är i klenaste laget för ditt system, beror lite på vilket märke på nätagget du har.

Har två 80 mm ovanför grafikkortet som blåser ut. En 120 mm i fronten som suger in. Men, om det nu är överhettning så borde det synas prickar även när jag lirar Doom.. lr? belastningen måste ju vara större=mer värme när jag spelar.. Jag har även haft burken öppen.

Vet inte vad det är för nätagg men jag misstänker att det inte är deluxe.

Jag ska ta & formatera hela skiten, får återkomma med en ny prognos efter detta.

Haj hopp.

Permalänk
Medlem

Innan du formaterar om kan du pröva att köra med sidan öppen, dra ur strömmen till chassi-fläktar, optiska enheter och även dom extra hårddiskar du eventuellt har. Om det blir är samma fel då så vet du åtminstonde att det inte är nätaggets fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PzYkBrYt

det funkade bra innan jag satte i chassifläktar(2*80mm+1*120mm)

Du har ju själv redan svarat på din fråga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zombit
Du har ju själv redan svarat på din fråga...

Det var inte så att problemet uppstod direkt när jag satte i dem.

Jag ska testa att koppla ur allt onödigt "krims krams" & se om det funkar bättre för att utesluta nätagget.

Permalänk
Medlem

frågar du mi glåter det som ditt grafikkort eller din prolle blir för varma.. mer kylning e mitt tipps

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Jag har testat att dra ur diverse kontakter till dvd m.m... ingen förändring..:(

Jag tror knappast att det är tempen då jag kört med lådan öppen & man tycker ju knappast grafikkortet inte ha några problem med ca 50 grader. Datorn kan ha varit avstängd & "sval", sen så startar jag upp den & börjar spela.. problemet uppstår med en gång igen.. De vita prickarna förekommer ju bara när jag spelar hl2 deathmatch & när doom laddar, skulle kortet vara över överhettat borde väl prickarna vara där hela tiden? lr?

Jag provade även att plocka ur ljudkortet men det förändrade inte heller någonting..O_o

Nåt annat förslag innan jag formaterar om??

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag har samma problem. Ursäkta om jag gräver i "gamla" trådar, men det är i alla fall bättre än att skriva nya.

Jag tror att jag har lyckats lösa problemet. Jag har i alla fall kört i nån timme nu utan att problemet uppstår.
Jag gick in och ändrade lite inställningar för grafikkortet. Jag disablade fast write, vpu recover och sänkte agp till 4x.