Permalänk
Medlem

Hjälp med en idé

Hej, nu när jag läste svaren på min förra tråd så tänkte jag på att det är alldeles för jobbigt att bygga ett program som löser ekvationer och liknande(mest med tanke på att det är till en kompis) och eftersom jag e en liten fantasilös datanörd undrar jag om nån som läser det här har nån idé om vad mitt program ska göra. Som sagt är det kanske det första man borde tänka på men men.

Visa signatur

Anledningen till att jag inte har några virus är inte för att jag har ett bra anti-virusprogram, utan för att jag vet vad jag gör.

Permalänk

huh?
Menar du vad den ska göra som i: Vad ska den klara av att göra?
eller: Hur ska den göra för att lösa ekvationer?

Permalänk
Glömsk

Vad du behöver är ett program som Maple eller Mathematica. Att koda ett själv är lite omständligt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nej inget sånt, utan mer nån idé som: 'Ord-behandlare' 'Krypteringsprogram' 'enkel miniräknare' 'grafritare' och sådana saker.

Visa signatur

Anledningen till att jag inte har några virus är inte för att jag har ett bra anti-virusprogram, utan för att jag vet vad jag gör.

Permalänk

Vilket språk var det?... i php skulle det vara nice med en klass som ritar avancerade grafer via GD paketet.

Permalänk
Medlem

en ekvationslösare e vel inte så jobbigt.. jag gjorde en i vbscript en gång som byggde på newton raphson.. inte så avancerat kanske men den kunde iaf lösa i princip hur höga gradtal som helst... och utvecklar man det lite till kan man ju få till en som löser även ekvationer med komplexa rötter och dyl.

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem

språket e Java, jo ett ekvationsprogram kan jag bygga hittade lite gamla program som jag kan använda till det men jag vill ha förslag på vad mitt program ska göra eftersom jag inte orkar komma på det själv;P

Visa signatur

Anledningen till att jag inte har några virus är inte för att jag har ett bra anti-virusprogram, utan för att jag vet vad jag gör.

Permalänk
Medlem

jag har länge funderat på att bygga ett prog som man kan snacka med... du har ett program som har, till en början ett väldigt begränsat ordförråd. Programmet består i stort sett av ett inputfönster där du kan "prata" med datorn. när du säger ett ord som programmet inte "förstår" (dvs inte har i sitt ordförråd) så lagrar programmet det ordet tillsammans med referenser till de ord du sagt innan.

Säg att det kan orden "hej" "hur mår du" och "jag mår bra" till en början. Det vet också att "hej" förknippas med "hej" och att "jag mår bra" förknippas med "hur mår du" alltså när du säger hej till programmet så svarar det med "hej" och säger du sedan "hur mår du" så svarar det med "jag mår bra". skulle du istället säga "läget?" så kanske programmet säger "vad betyder 'läget?'" då kan du svara "hur mår du" och så lagras "läget?" som synonym till "hur mår du?". Allteftersom ni pratar så byggs programmets ordförråd upp så att konversationerna blir mer sofistikerade.

Man kan även bygga in slumpvariabler som bestämmer vilket humör programmet skall vara på och vilka synonymer det skall använda.

En till tänkbar utveckling är att göra en web-applikation i tex php som låter en massa folk prata med programmet via internet och på så sätt utveckla det snabbare...

vad tycks?

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem

hmm...faktiskt inte ett hlet omöjligt projekt eftersom jag bara behöver lagra allting i en textfil. borde inte vara alltför svårt till en början, sen får man ju uppdatera lite. bra idé, thank ya

Visa signatur

Anledningen till att jag inte har några virus är inte för att jag har ett bra anti-virusprogram, utan för att jag vet vad jag gör.

Permalänk

heh tänkte bygga en kvinnlig chattrobot i IRC som skulle bli en rätt avancerad sak, med humörsvängningar, fovorit tv program (typ "oj.. nu börjar OC, måste gå", och även middagar, sova, polare, komma ihåg vilka den chattat med etc etc.. damn va ideer man hade med det programmet..

Visa signatur

//Patrik
Intel Core 2 Duo, 2048MB RAM, Gainward 8800 GTS 640MB, 500GB HDD, Samsung SyncMaster 940BW

Permalänk
Medlem

Den person som vill koda en chatterbot som börjar med ett begränsat ordföråd men som med tiden blir bättre och bättre på att uttrycka sig kanske är intresserad av att ta en titt på Leo.

http://www.geocities.com/barc0de/

App och source under GPL.

//Freakie

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/