Permalänk
Medlem

Här är Liveupdate: http://us-download.msi.com.tw/support/swr_exe/mbd_swr/LiveUpd...

Installera, Klicka på "Live BIOS" i vänsterframen.
Sen förstår du hur du ska göra

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Tja! ja då har jag kört LIVE update å sitter nu på min gammla dator FAAAAN!!! ja jag vet inte vad som är/blev fel men snälla hjälp mig få igång min dator igen.. när den hade flashat å det där som det kallas startades datorn om men började sen tugga i "dos" med nån realtek gigabit (nätverkkort?)grejs om å om å om igen så jag startade om å då kom det upp cmon settings wrong... så då kunde man ta setup å gå in i bios m.m.. men jag har ju ingen aning lixom... sen fanns det ingen first IDE master heller när jag kolla i setup i bios så den finner inte min hårddisk med windows på om jag fattat rätt eller?? kanske det den reagerade på eller?? vet att jag ahde problem först när jag fick datorn att den skulle identifiera s-ata disken som nummer ett, Jag är just nu jävligt förvirrad och ångrar mig så stort... för nu fungerar den ju inte alls.. kommer bara in dit när jag startar datorn =/ körde i disketten man skapade innan för att återställa å när den kört igenom något där någon procedur får man fram samma sak iaf =/ vet inte vad jag ska ta mig till.... men iaf såg jag i bios att min cpu temp va 31 grader hehe iaf något positivt... va ju det jag strävade eftr att få veta genom att göra en update =/

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Ett gammalt trick som brukar funka är att ta fram manualen till ditt moderkort och läsa i den hur du skall göra, så brukar saker och ting lösa sig

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

hehe kan förstå det.... men eftersom jag inte kan alls mycket om datorer kan det kanske bli ett problem iaf men ska iaf försöka...
Jag ger mig inte... sömnlös natt kan jag lova

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_Toy
hehe kan förstå det.... men eftersom jag inte kan alls mycket om datorer kan det kanske bli ett problem iaf men ska iaf försöka...
Jag ger mig inte... sömnlös natt kan jag lova

Det är bara att ta det lugnt och metodiskt, så skall du se att du får igång burken igen.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

ja grejen är bara att jag vet inte vart jag ska börja =/

tänkte iaf flytta bygeln nu så jag raderar cmos minnet å sen ställa in igen.. men fattar inte varför jaginte får fram min ena hårddisk.. sen är en S-ATA den andra en vanlig... har det med saken att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju liknas vid problemet jag hade då min data hängde sig vid BIOS laddningen. Löste mitt problem genom att nollställa cmos... Kanske lite hjälp på vägen. Kolla i din manual efter guide till hur man nollställer och testa det.

Visa signatur

AMD64 3500+. 1024meg Corsair Ram, Geforce 6800GT (Hellre Röd Än Död)

Permalänk
Medlem

mmm gjorde det å man ska flytta en bygel så kör på det nu.. sen får jag försöka ställa om då.. se om jag klarar ens det.... fan... men man lär sig ju lite iaf, men nu känns det tungt för tillfället... vill verkligen inte lämna in datorn imorn till en butik som tar 500kr timmen å så får man tillbax den nån gång i januari.. men vad gör man om man inte klarar det själv *suck*

EDIT: satte igång den nyss efter att ha korsat bygeln som det stog i manualen men den va likadan så vettefan varför det inte nollställdes.. får prova igen då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten en följdfråga , går det inte att uppdatera BIOS i windows ? jag körde bara exefilen som jag ladda hem från hemsidan för mitt moderbord ! verkar då fungera tror jag

Visa signatur

/ Göran

Permalänk
Medlem

Hur menar du då?? allt gick automatiskt å bara att starta om typ?? så va det typ med live update för då tog jagatt den skulle göra det genom windows men det va när den startade om som problemet kom =(, ... KUL för dig hehe här sitter jag på min gammla PIII 800mhz nu när min sprillans nya står å samlar damm för tillfället =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eh, är det inte bara så att bioset är nollställt och du måste ställa in vilken hd du ska boota ifrån igen? Det låter ju som bioset funkar, du behöver nog bara ställa in saker rätt. Aktivera de inbyggda controllersarna för sata, välj att du ska boota ifrån sata osv.. trixa runt lite så kommer det nog att funka skulle jag tro.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wrathis
Förresten en följdfråga , går det inte att uppdatera BIOS i windows ? jag körde bara exefilen som jag ladda hem från hemsidan för mitt moderbord ! verkar då fungera tror jag

Det går lika bra som att läsa hela tråden

OnT: Borde vara S-ATA disken som krånglar, tyvärr har jag inget tips direkt jag kan ge dig, möjligtvis drivrutinerna till disken(om dom nu behöver läggas in igen)

Bioset verkar funka annars, hade det blivit galet så brukar skärmen bli helt svart så det man kan göra då är att blindflasha med diskett.

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

ja bioset funkar och så, blev nog inte fel i själva processen.. men nu står den å tuggar i nån skit med realtek gigabit nånting.... blir punkter så snurrar det som en propeller i dos... så står det att det inte finner nåt eller vad det är m.m...
Vart aktiverar jag de där S-ATA controllerna?? va nog det som va felet i början när jag fick den när vi inte fick igång den disken då heller...
men jag ger upp nu för jag klarar fan inte det här på egen hand känns det som.... urless

inte dte lättaste at laborera runt för den som aldrig gjort det förr utan bara tittat lite när andra gjort det.. men jag har laborerat så gott jag vågar/kan... men men jag klarar det intehelt enkelt... å jag vet inte ritkigt hur jag får fram att den ska boota på den disken.. eller är väl bara tt byta där iofs... står att den ska bota från floppy nu på 1rst... men om den inte får fram sata disken e det ju likförbannat lika svårt eftersom windows ligger där m.m... eller??

EDIT: JAG GER UPP!! jag har gjor det jag kunnat... tråkigt när man sett fram mot en jul av lite spel å så... om jag inte finner nån att hjälpa mig imorn vill säga men med den tur man haft hittils så skiter det sig...
TACK iaf för alla svar... uppskattas...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som hänt är kort & gott att ditt BIOS återställt standardinställningarna.
Mitt BIOS gör också det efter jag flashat om..

Tag fram din moderkortsmanual.
Leta reda på var man enablar S-ATA och var man ser att BIOS har hittat dina hårddiskar.

Det med Realtek du ser är troligen ditt nätverkskort.
Verkar som om du inte haft det enablat i BIOS förut, men att det nu blivit det. Prova att disabla "Onboard LAN" på moderkortet om det är så att du har ett PCI nätverkskort. Även här ser du vart du gör detta via bilder i din manual.

PS: Din flash av BIOS har inte gått snett på något sett då det du beskrev är exakt det som ska hända efter en BIOSuppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det där med coolermastern har jag likadant på min chassi fläkt...jag kan höja och sänka den bara att den inte visar att den ändrar varvtalet...skruva på den och lyssna på ljudet så får du se

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

FYFAN va jag bra.. läste manualen m.m å nu fungerar den efter många stunder i BIOS.. hehe men fan va bra för man lär sig ju saker oxå och tempen står på 38 grader nu på CPU och det får väl anses som bra eller?? så uppgraderingen funkade=) ja jag är iaf jävligt glad just nu...

Tack alla för alla svar

Nu ska jag dra till posten å hämta min nya zalmanfläkt ill grafikkortet=) mer problem antar jag hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt o höra att det löste sig!

Det som gäller är somsagt bara att inte ge upp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det e väl så=) fick läsa en del, men e ju bara bra för man lär sig samtidigt men fan va mörkt det kändes ett tag hehe...
Men jag vägrade å lämna in den alltså... så jag satte mig direkt jag vaknade igen å läste i manualen å fann det jag ville tydligen... nu kan man koncentrera sig på julklappar till tjejen istället... hon har vart lite grinig över min tid vid datorn hon tyckte att mitt humör ändrades drastiskt igår när allt hände och även satt i idag... jävligt konstigt hehe...

Återigen tack för all hjälp.. min jul är räddad... nu blire posten å nya VGA kylaren=)

Visa signatur

Permalänk

Kul att de fixade sig...Inget kul när de jävlas
Jag satte dit en sådan fin kylare du har åt en kompis igår på samma mobo som du har ....
Han kör P4 HT Prescott 3.2 ghz
Tempen efter bytet blev 37C idle och fulload runt 53
Före hade han Idle 50C load 66C boxade kylaren!
Inte illa pinkat ...*hehe*

Du har fina saker ....

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

OKAJ jo jag har oxå den tempen på 37-38 grader, nu när jag sitter och surfar och så... så jag e nöjd...=), dock vet jag ju inte vad jag hade med de andra eftersom jag inte hade uppdaterat så så jag kunde se det utan trodde på de siffror som stod då =/ men får kolla någon gång, men inget jag byter och krånglar med nu... satte tempmätaren till fläktkontrollen på moderkortet precis bredvid cpu´n och den visar 34 grader... vettefan hur jag ska komma närmare med tempmätaren...

Kul å se tempen på grafikkortet sen efrter byte av fläkt.. men den ligger nu på ca 40-44 grader och när jag spelar vet jag inte riktigt men den står på några grader upp bara direkt efter jag stängt ner och kollar tempen.. och det är väl bra temper va?? men vill ha det tystare...

EDIT: Var för ivrig *suck* nu finer han inte min andra HD... har S-ATA + P-ATA m.m men fan oxå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

S-ata hårddiskar brukar jävlas oftast !!! tur jag kör med ide hdd iaf och visst går det fint som helst att uppdatera genom windows bara man inte har klockad dator innan, för då är det Adjöss med biosen !!! fick jag en gång då jag glömde att datorn var klockad

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hehe skickade PM till dig om vad som är fel nu.. men iaf för ala andra så är det så att nu funkar S-ATA disken med windows så sitter på den datorn nu men jag kan inte på något vänster få fram min andra IDE disk som secondary... får inte fram den alls typ.. enda jag lyckats med är att få den på rätt plats men SATA disken på DVD brännar platsen =/ den nedanför secondary IDE master... så jag vettefan.. antar att detbara är en grej man ska ändra så det funkar... någon som vet på rak arm?

EDIT: Vart finner jag drivrutiner till HD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är du säker på att du inte har råkat stöta till ide kabeln till hårdisken när du clear cmos.. testa o dra ut den o sätt dit den igen (datorn avstängd naurligtvis) hände mig en gång nämligen det var inte mycket som behövdes ..

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb

Permalänk
Medlem

äntligen.. blev klart just nu PUHHH ändrade till sata only i bios å fick dem att komma på rätt platser m.m.. fråga mig inte hur=) men nu funkar det iaf... nu ska jag sätta i den nya VGA fläkten... hej så länge

Visa signatur