Permalänk
Medlem

Dämpningsmattor?

Enkel fråga till er som har erfarenhet av olika ljuddämpningsmaterial - är de värmeisolerande? Vill inte grilla datorn bara för att döda decibell.

Hur bra fungerar dämpningen förresten?

Permalänk
Medlem

Re: Dämpningsmattor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorthaur
Enkel fråga till er som har erfarenhet av olika ljuddämpningsmaterial - är de värmeisolerande? Vill inte grilla datorn bara för att döda decibell.

Hur bra fungerar dämpningen förresten?

Isolerar du chassiet runt om med dämpning så täpper du till alla hål där nya frisk luft/varm luft annars kan försvinna, däremed ökar gradantalet inne i burken. Det är inte så farligt, runt 1-2 grader (förutsätter att man inte gör nåt helt galet). De du får lämna är hål till insuget, utsuget och till nätdelen. Här kommer naturligvis ljud läcka ut men det finns alltid en lösning för de om problemet blir för stort. Beroende på vad du väljer för material kommer de sen dämpa olika..

Permalänk
Medlem

Ah, tack för upplysningen, ingen större fara alltså. Rekomendation på material kanske?

Permalänk
Medlem

Jag kör med biltemas dämpmatta på 1 cm, självhäftande på baksidan. Är man noga o inte missar nånstans gör det lite skillnad i ljud, och tempsen för mig steg i genomsnitt 3 grader. Tänk på att aluminiumfoliet som sitter på leder ström, så du inte av misstag kommer mot moderkortet eller nåt annat. Det kan ju ramla ner bitar kanske, man vet aldrig.

Foliet på biltemas matta är mycket svårareatt få bort än exempelvis mekonomens. Biltemas är däremot dyrare. De brukar kosta strax under 100 spänn för en matta på 1x1 meter om jag minns rätt..

Det är ju lite lågbudget men bra mycket billigare än kit du köper på datoraffärer.

Du kan även kombinera den vanliga dämpmattan med asfaltsmatta, fast jag har ingen aning hur stor skillnad det gör, har aldrig testat själv, men jag har läst om folk som gjort det

Permalänk
Medlem

Efter ha testat så skulle aldrig ta och sätta in en matta från micro, biltema mm igen..
Dämpar gör de ju en del men alls lika bra som de dyrare mattorna på ex datorbutikerna gör. För övrigt så är de nästintill helt omöjligt att få bort helt om du sedan skulle ångra dig. Tror jag satt med T-röd och annat lösningmedel o gnuggade de sista grejorna men de var ju roligt, man lär sig nåt De skulle i så fall vara om man har en begränsad bugdet. Du ska då börja med att sätta fast sk asfaltsmattor på chassit först. Dessa tar bort vibrationer. Sedan på dessa kan du sätta de här motorrumsisoleringen på. Fördelen är att de blir billigt med hyffsat resultat. Nackdelen att de kan vara strömledande, ser lite risigt ut och så.

Genom diverse tester och vad min ekonomi klarar så har jag kommit fram till att AcoustiPack är vettigast (de jag kör på just nu). Fördelen är att de är tunt och är kombination av två lager, första som dämpar vibrationer och de andra som absoberar ljud. Nackdelen är som sagt ekonomin..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyahead
Efter ha testat så skulle aldrig ta och sätta in en matta från micro, biltema mm igen..
Dämpar gör de ju en del men alls lika bra som de dyrare mattorna på ex datorbutikerna gör. För övrigt så är de nästintill helt omöjligt att få bort helt om du sedan skulle ångra dig. Tror jag satt med T-röd och annat lösningmedel o gnuggade de sista grejorna men de var ju roligt, man lär sig nåt

Därför ska man inte riva bort precis hela baksidan, o klistra på allt Jag insåg ganska snabbt att det var ett jäkla klister så jag rev bara bort tunna strimmor, så att det är bara lite som är fastklistrat

prövade du 5-56 förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Därför ska man inte riva bort precis hela baksidan, o klistra på allt Jag insåg ganska snabbt att det var ett jäkla klister så jag rev bara bort tunna strimmor, så att det är bara lite som är fastklistrat

prövade du 5-56 förresten?

5-56.. skulle de funka? skulle inte bli förvånad när de löst nästan allt annat jag pysslat med Insåg mitt misstag direkt efter att ha klistrat fast materialet på ena sidan..doh! Därefter började jag med att bara ta bort klisterskyddet i hörnorna och lite i mitten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyahead
5-56.. skulle de funka? skulle inte bli förvånad när de löst nästan allt annat jag pysslat med Insåg mitt misstag direkt efter att ha klistrat fast materialet på ena sidan..doh! Därefter började jag med att bara ta bort klisterskyddet i hörnorna och lite i mitten..

jag menade W156 förresten, inget annat! Det löser upp lim o klister o skit