Tibia - Låga Frames Per Second (FPS)

Permalänk
Medlem

Tibia - Låga Frames Per Second (FPS)

God kväll!

Jag har en fråga angående Tibia (ett online MMORPG spel). Fallet är så att trots att min laptop är hyffsad, även den stationära datorn, så har jag lika låga frames per second (fps) som en polares 700 mHz. Jag ligger vanligtvis runt 20-30, finns det något sätt jag kan fixa detta på?

2.) Min FPS minskar ibland drastiskt ner till ca 12, och då märks det att processorn jobbar hårdare, eftersom fläkten ökar hastighet.

Datorspecifikationer:

Skärm: 15.0" XGA TFT LCD
Processor: Intel Celeron 2.6 GHz
RAM: 2*256 DDR SDRAM
Hårddisk: 30 GB Ultra ATA/100 HDD
Grafikkort: Intel 82852/82855 GM/GME Graphics Controller
Ljudkort: Crystal WDM Audio
CD-RW Brännare

Direct X: Direct X 9.0c
Uppkoppling: 0,5 Mbit/s.

Är det några inställningar på grafikkortet jag skall ändra?

Tibias officiella hemsida är: http://www.tibia.com
Ifall det saknas information så säg gärna till.
Jag skulle verkligen uppskatta ett svar från er erfarna datoranvändare där hemma.

Tack på förhand!
Sneak

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik suger. Du måste nog köpa ett RIKTIGT grafikkort. Sen är Celeron inte en bra processor heller. En Duron 1600 slår din processor.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många med high-end system som 6800Ultra osv. som bara får FPS mellan 20 och 40. Verkar inte vara fel på hårdvaran utan mer att Tibia inte är så särskilt bra optimerat.

Läste på Tibia forumet att det bästa du kan göra är följande:

Citat:

If you are having problems with your graphics or frames per second, then you may consider these options.

Reinstall Tibia
Download the current version from the website. You can do so by going to the website. Remember to never download clients from other websites; only download from the official one. Sometimes, you will not be able to download the client, because of the mass number of people on the website. If that is the case, please try again at a different time.

www.tibia.com -> Click on "Home" -> Click on "Download" -> Follow the remaining instructions

Please understand that when you reinstall Tibia, you will not lose map files or your current settings. There is no need to create new folders or anything; just install the client how it is normally installed.

Update your DirectX software
You can do this by going to this link to the official DirectX downloads page.

http://www.microsoft.com/windows/directx/downloads/default.as...

Update your video driver
You can do this by searching for updated drivers for your video card. If you are not sure what video card you have, you can find out by doing the following steps.

Note that these instructions may vary with different operating systems.

Go to Control Panel -> System -> Click the "Hardware" tab -> Click on "Device Manager" -> Click the plus sign (+) next to "Display adapters" -> You should see your video card shown now. Right-click on it and choose "Update Driver. . . " -> Follow the instructions from there on.

If this doesn't solve your problem, you may try these links. If you don't have any of the following needed drivers, then you may want to try searching in Google.

www.google.com

If you need an NVIDIA driver, go here.
www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

If you need an ATI driver, go here.
www.ati.com/support/driver.html

Change your color quality to 16 Bits
You can do this two ways, depending on how you play the game.

If you play the game in Full Screen mode, then do these instructions from the Tibia client.

Click on "Options" -> Graphics -> Change the available resolutions to something that uses "16 Bits" in it. (As a default, I would try "800*600, 16 Bits" -> Click "Ok" -> Click "Ok" -> It should now work.

If you play the game in Windowed mode, then do these instructions from the desktop.

Right-click on an open space on the desktop -> Click "Properties" -> Click the "Settings" tab -> Change the "Color quality" to "16 bit" -> Click "Apply" -> (Click "Yes" if it prompts you) -> Click "Ok" and go into the game again. It should now work.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Integrerad grafik suger. Du måste nog köpa ett RIKTIGT grafikkort. Sen är Celeron inte en bra processor heller. En Duron 1600 slår din processor.

Ett problem där är dock att jag inte har möjlighet att sätta in ett nytt grafikkort i min Laptop.
Har du någon aning om varför FPS'n droppar så hemskt helt plötsligt? Processorn börjar jobba som fan...

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll med fps i Tibia, 20-40 är rätt standard.

Btw, lunara sneak?

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belseb
Spelar inte så stor roll med fps i Tibia, 20-40 är rätt standard.

Btw, lunara sneak?

Jo, men ifall jag har möjlighet att höja det, gör jag gärna det.
Dessutom droppar FPS till ca 9 ibland, vilket jag ogillar.

Yes, Lunara Sneak.

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa ganska hårt att det är grafikkortet som förstör allt.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga.

När jag är på lan ser jag massor med folk som lirar Tibia.. Men det ser ut mera som 1fps än 20fps.

=/

Permalänk
Medlem

Jag ligger oftast på 40-55 fps , kan droppa ner till 35 och jag har inte det bästa systemet... Kör med 640x480 16 bit , man ser knappt någon skillnad på 640x480 16 bit och 1600x1200 32 bit , det sänker bara fps.

Min syster har dåligare system än du Sneak och hon hade integrerat grafikkort sen köpte hon (eller fick av vår fader) ett grafikkort och nu kan hon spela utan hack.

Permalänk
Medlem

På min laptop (se sign) hade jag 1 - 6 fps när jag först installerade Tibia. Efter att jag installerade SP2 så fick jag 50 fps konstant.

På min stationära (se sign) har jag runt 30 fps konstant. Det är inte mycket, men jag märker inte av att det hackar om man säger så.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Tibia som är dåligt optimerat. Flyter asbra i Windows 98, men mycket sämre på 2000/XP.

Permalänk
Medlem

Ett skäll till att man har dålig fps i tibia kan väll vara att inte grafikkortet stödjer 2D spel ?

Själv har jag 20~30 fps (se min sign)

På min gamla dator har jag:
P3 @ 866 Mhz
VooDoo 5
330~ mb ram
20 gb hdd
en 19 tums skärm

och där har jag 100 fps, troligen för att grafikkortet stödjer 2d spel eller ?

Visa signatur

Chill is not a crime.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0x
Ett skäll till att man har dålig fps i tibia kan väll vara att inte grafikkortet stödjer 2D spel ?

Själv har jag 20~30 fps (se min sign)

På min gamla dator har jag:
P3 @ 866 Mhz
VooDoo 5
330~ mb ram
20 gb hdd
en 19 tums skärm

och där har jag 100 fps, troligen för att grafikkortet stödjer 2d spel eller ?

alla kort stödjer 2D förutom voodoo1/voodoo2 som är enbart 3Dkort.
Om inte ett kort skulle stödja 2D skulle dun inte ens kunna se nått i womdows lr dylikt.

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaDLiFE
alla kort stödjer 2D förutom voodoo1/voodoo2 som är enbart 3Dkort.
Om inte ett kort skulle stödja 2D skulle dun inte ens kunna se nått i womdows lr dylikt.

hehe ok.. min kompis sa nått sånt till mig så jag undra bara fall det kunde vara så

Visa signatur

Chill is not a crime.

Permalänk
Medlem

Frågan återstår, någon som har något annat tips eller vet varför fpsen helt plötsligt droppar?

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Tibia som är dåligt optimerat. Flyter asbra i Windows 98, men mycket sämre på 2000/XP.

Stämmer, har ett 6800GT men ändå får Tibia datorn att tänka på 100% Vilket oftast leder till att jag knappt kan göra något annat när jag spelar/-de Tibia.

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

snittar 100 fps på tibia
processorn gör mkt

Visa signatur

Moderkort: Asus K8N, Processor: Amd Athlon 64 2800+, Grafik: Asus V9570TD gf 5700, minne: 512 3200 ddr

Permalänk
Medlem

geforce får bättre fps än ati kort.

men 20-40 fps är väll inget att gälla på? märks ju knappt en skilnad i tibia.

Permalänk
Medlem

Jag har från början runt 300~ fps, men sen så droppar den sakta och tillslut går den till 70-80 sen som värst blir den 30 fps >.< varför?

Jag har Intel Dual core 2.4, asus 7950en, 2 gb ram

Permalänk
Medlem

Lol, tibia måste vara sämre optimerat än Morrowind, som hackar som tusan även på de bästa systemen!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Fint att återuppliva en så gammal tråd. Jag gissar på att trådskaparen löst sina problem eller helt enkelt slutat spela.

Okej, ska sluta klaga

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Lol, tibia måste vara sämre optimerat än Morrowind, som hackar som tusan även på de bästa systemen!

Jo man kan ju undra varför.. först så trodde jag att det berodde på avståndet till servern.. men det ska väl inte ha någon påverkan om man har en bra uppkoppling..?

Just nu så har jag 200 fps, så det ligger bra just nu <.<

Detta är vad jag har i min dator;
Intel Core 2 Duo E6600 2.4 HZ 1066/4M S775
GIGABYTE S775 IP965E C3S DDr2 SATA2 GLAN
Tagan 580W Black PSU EASYCON-Series
NEC AD-7170-OS DVD+- RW DL RAM Silver
Western Digital 500GB SATA 7200 RPM 16MB RETAIL
ASUS GF 7950 GT PCI-E 512MB 2X DVI HDCP
Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2, 2x1 GB, DHX, E.P.P, CL4-4-4-12T

Man tycket ju att detta borde åtminstone klara av ett 2D-spel som tibia...lol
;o

Permalänk

smäller man på fullscreen laggar det då inte på en enda burk vad jag har märkt, har kört på väldigt dåliga datorer..

men vad är tibia utan windowed mode? :/

värdelöst komprimerat, men vad jag vet så updateras tibia varje månad nästan nu för tiden? så snart lär det väl komma en lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RakooN.se
smäller man på fullscreen laggar det då inte på en enda burk vad jag har märkt, har kört på väldigt dåliga datorer..

men vad är tibia utan windowed mode? :/

värdelöst komprimerat, men vad jag vet så updateras tibia varje månad nästan nu för tiden? så snart lär det väl komma en lösning.

nah det uppdateras 2 gånger om året.. ibland kommer mindre patchar någon gång..

Och palla full screen lol o.O

Jag har en lvl 67 paladin, och det är lite segt att man kan "knappt" outrunna gs när man går med tangenterna.. men om man kör med autowalk, asså att trycka på kartan så karaktären går själv, så finns det ingen lagg eller seghet~ <--- *inget alternativ dock i spelet*

Permalänk
Medlem

Hur kan man ha låg i FPS i Tibia.. fnitter lol.