Permalänk

vart kan man köpa en sån adapter som gör så att det blir 20 pin istället för 24 pin ?

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Under 2004-2005 kommer ATX-standarden att ersättas med den uppkommande BTX-standarden.
Anledningen är att ATX-standarden är föråldrad och egentligen inte byggd för de otroligt effekthungriga komponenter vi använder i dagens och morgondagens datorer.

Nätaggregaten till kommer vara sig lika, med skillnaden att 20-pinskontakten till moderkortet (betecknas ATXPWR1) kommer att ersättas med en 24-pinskontakt som enligt mina källor är identisk med den sort som de flesta XEON- och Dualmoderkort använder.
Jag har läst någonstans att det ska gå att köpa en adapter 20 -> 24 pins, men jag är inte helt säker på detta.

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det fungerar med adapter, finns att köpa redan nu.
Däremot så håller jag knappast med om att ATX-standarden är föråldrad. BTX-standarden verkar inte helt genomtänkt och jag tror att det dröjer ett tag innan den helt tar över efter ATX (om den ens gör det...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Efter att ha suttit med mitt Aspire ATX-AS520W i snart ett halvår så har jag undan för undan tröttnat på ljudnivån... Kommer inom en snart framtid att införskaffa ett Tagan 480w. Ni som har Tagans nätagg, är det HELT tyst eller är det som Aspire att det är tempraturkänsligt och höjer fläkten/fläktarna efterhand??

Sitter i exakt samma sits. Köpte ett Aspire 520W i somras och då tyckte jag det var rätt okej i ljudnivå. Inte så tyst som jag hoppats på, men acceptabelt. Jag har säkert blivit mer kräsen sedan dess, men jag tror inte det är hela sanningen - nätaggregatet låter mer nu än det gjorde då. Min teori är att 2 av fläktarna styrs med vridpoten och att den tredje är temperaturreglerad och låter mer och mer ju äldre nätagget blir.

Letar ett nytt nätagg nu som ska vara så tyst som möjligt och över 400W.

Jag har läst recensioner där jag kommit åt och frågat runt lite här på sweclockers. De kandidater jag har nu är:

Seasonic 460Watt, 15-17 db, Active PFC, Temp. Auto Control, 1093:- + frakt från shg.biz
- rankas av shg.biz själva som sitt tystaste nätagg, men jag är lite skeptisk. Dels har det 2x80mm fläktar och dels är det shg.biz dyraste i den kraftigare klassen.

Tagan 480W, 21-28db, 2x80mm fans, 999:- + frakt från webhallen.com
- har ett grundmurat rykte som ett solitt nätagg, men jag tror inte det är lika tyst som de andra kandidaterna, något som också antyds av specen

Chill-Innovation 510Watt, 17-19 db, Active PFC, Temp. Auto Control, 665:- + frakt från shg.biz
- har fått mycket uppmärksamhet här på sweclockers på sistone som ett riktigt tyst nätagg, tystare än Tagan 480W. Det är dock bara en eller två personer som stått för all positiv kritik.

NorthQ NQ4775-500, 500Watt, 12-17 db, 24 pins, 140mm fan, 4 SATA connectors, Temp. Auto Control, 911:- + frakt från shg.biz
- har inte en enda review, men jag gillar att det har en 140-mm fläkt och specen är bra

Hoppas det hjälper, jag hoppas på mer info om dessa annars chansar jag väl på nåt av dem...

PS. det skulle vara helt underbart med en jämförande recension här på sweclockers av dessa och andra nätagg som anses vara tysta, för att en gång för alla få svar på hur tysta de egentligen är. Ljudnivå är så subjektivt att det är svårt att få en uppfattning om hur tyst någonting är på ett diskussionsforum, speciellt då de som uttalar sig inte jämfört med något annat och det är så beroende av bakgrundsljud osv... Sedan låter ju nätagg olika mycket vid olika belastning, ett som är tyst i mitt system kanske låter massvis i ett annat system.

Permalänk
Medlem

Det blev ett Hiper 425watts nätagg från komplett.se
Såg mest lovande ut med ATX 2.02 som standard. Får återkomma med en kort liten rescension sedan=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Sitter i exakt samma sits. Köpte ett Aspire 520W i somras och då tyckte jag det var rätt okej i ljudnivå. Inte så tyst som jag hoppats på, men acceptabelt. Jag har säkert blivit mer kräsen sedan dess, men jag tror inte det är hela sanningen - nätaggregatet låter mer nu än det gjorde då. Min teori är att 2 av fläktarna styrs med vridpoten och att den tredje är temperaturreglerad och låter mer och mer ju äldre nätagget blir.

Jag har läst recensioner där jag kommit åt och frågat runt lite här på sweclockers. De kandidater jag har nu är:

Seasonic 460Watt, 15-17 db, Active PFC, Temp. Auto Control, 1093:- + frakt från shg.biz
- rankas av shg.biz själva som sitt tystaste nätagg, men jag är lite skeptisk. Dels har det 2x80mm fläktar och dels är det shg.biz dyraste i den kraftigare klassen.

- har ett grundmurat rykte som ett solitt nätagg, men jag tror inte det är lika tyst som de andra kandidaterna, något som också antyds av specen

Chill-Innovation 510Watt, 17-19 db, Active PFC, Temp. Auto Control, 665:- + frakt från shg.biz
- har fått mycket uppmärksamhet här på sweclockers på sistone som ett riktigt tyst nätagg, tystare än Tagan 480W. Det är dock bara en eller två personer som stått för all positiv kritik.

NorthQ NQ4775-500, 500Watt, 12-17 db, 24 pins, 140mm fan, 4 SATA connectors, Temp. Auto Control, 911:- + frakt från shg.biz
- har inte en enda review, men jag gillar att det har en 140-mm fläkt och specen är bra

Hoppas det hjälper, jag hoppas på mer info om dessa annars chansar jag väl på nåt av dem...

PS. det skulle vara helt underbart med en jämförande recension här på sweclockers av dessa och andra nätagg som anses vara tysta, för att en gång för alla få svar på hur tysta de egentligen är. Ljudnivå är så subjektivt att det är svårt att få en uppfattning om hur tyst någonting är på ett diskussionsforum, speciellt då de som uttalar sig inte jämfört med något annat och det är så beroende av bakgrundsljud osv... Sedan låter ju nätagg olika mycket vid olika belastning, ett som är tyst i mitt system kanske låter massvis i ett annat system.

Visa signatur

Inkommande:
3700+ san diego @ 2.75Ghz | Asus A8N Sli | 1024mb Apacer DDR | X600Pro 128mb | 250gb Maxtor10 | HeC 480watt ---- 3ghz med enbart luft?

Permalänk
Medlem

Varning?!

Jag såg i det första inlägget i den här tråden att det varnades för codegens nätaggregat men länken till förklaringen fungerar inte längre. Någon som vet vad problemet är? Kanske förklaringen till en komponent i mitt moderkort brann av och att jag dessutom fick byta mittt grafikkort? Skulle vilja veta om hur det ligger till då jag precis ska beställa en ny chassi-fläkt.

Tack på förhand

//Martin

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är lat men vi har bråttom med ett Projektarbete och jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela tråden. Jag vill bara veta hur man startar ett nätagg. Man ska ju kunna göra det genom att kortsluta två kablar på ATX-kontakten från nätaggregatet. Någon som vet hur man gör?
Omgående svar önskas.

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

hmm, jord och röd, elelr nej, fy jag vågar inte, minns inte. sök på forumet, frågan har ställts i separata trådar

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Ursäkta om jag är lat men vi har bråttom med ett Projektarbete och jag hinner tyvärr inte läsa igenom hela tråden. Jag vill bara veta hur man startar ett nätagg. Man ska ju kunna göra det genom att kortsluta två kablar på ATX-kontakten från nätaggregatet. Någon som vet hur man gör?
Omgående svar önskas.

Tack på förhand.

Det är grön(eller lilla) och jord som skall kortslutas!

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palle_87_
vart kan man köpa en sån adapter som gör så att det blir 20 pin istället för 24 pin ?

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Under 2004-2005 kommer ATX-standarden att ersättas med den uppkommande BTX-standarden.
Anledningen är att ATX-standarden är föråldrad och egentligen inte byggd för de otroligt effekthungriga komponenter vi använder i dagens och morgondagens datorer.

Nätaggregaten till kommer vara sig lika, med skillnaden att 20-pinskontakten till moderkortet (betecknas ATXPWR1) kommer att ersättas med en 24-pinskontakt som enligt mina källor är identisk med den sort som de flesta XEON- och Dualmoderkort använder.
Jag har läst någonstans att det ska gå att köpa en adapter 20 -> 24 pins, men jag är inte helt säker på detta.

--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det fungerar med adapter, finns att köpa redan nu.
Däremot så håller jag knappast med om att ATX-standarden är föråldrad. BTX-standarden verkar inte helt genomtänkt och jag tror att det dröjer ett tag innan den helt tar över efter ATX (om den ens gör det...)

Vart hittade du det här? Om du läser första posten så förljer texten:

Citat:

BTX?

Under 2004-2005 kommer Intel att ersätta användandet av ATX med den av Intel utvecklade BTX-formfaktorn till sina processorer.
Den officiella anledningen är att ATX-formfaktorn är föråldrad och egentligen inte byggd för de otroligt effekthungriga komponenter vi använder i dagens och morgondagens datorer.

Den inofficiella förklaringen är att Intel utvecklat BTX pga att deras processorer går för varmt med ATX-standarden.
Faktum är att BTX till ca 90% är ett upp-och-nedvänt spegelvänt ATX-moderkort.

AMD har sagt att dom inte kommer gå över till BTX på ett bra tag om ens alls.

Nätaggregaten till BTX kommer vara sig lika, med skillnaden att 20-pinskontakten till moderkortet (betecknas ATXPWR1) kommer att ersättas med en 24-pinskontakt[EPS12V] som är identisk med den sort som de flesta XEON- och Dualmoderkort använder.
Det går att köpa en 20 till 24 pins-adapter till de gamla nätaggregaten.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare

.....

silentpcreview är en guldgruva för oss som letar tysta grejer till datorn, här är deras rekomendationer för tysta nätagg:
http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html

Om du ska köpa Seasonic så är det rev a3 du ska ha. Är själv ute efter en och enda a3 jag hittat i Sverige är SeaSonic 400W Aktiv PFC Retail hos JME (frågade i ett email).
Den har 120mm fläkt, inte 80mm. Osäker på om det är en eller två dock.

Tagan är inte med på den listan, men verkar ha ett bra rykte hos många på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Vet inget om nätaggregat så ni får svara

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305427&cks=PRL

Kan det driva det här:
AMD 64 3000+ socket 919
Något moderkort för typ 1000 kr socket 919
9800 pro
1 dvdläsare
1brännare
4 fläktar
???

Visa signatur

Processor: AMD 64 3000+ Minne: Twinmos 1024 mb Pc 32000 Moderkort: Abit V8-3rd Eye Grafikkort: 9800 pro. Den gör 100 fps konstant i cs 1.6 och cirka 60-130 i source

Permalänk

http://www.jscustompcs.com/power_supply/ denna länk fungerar inte tyvärr

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle6killer
HEL**E har ett codegen 350w agg i min burk inte bra! Måste bytas innan man får en kyss el två

Har moddat ett Codegen 350 w och det funkar fint.
Har fått mig en smäll av den men det var självförvållat (satte handen på en
lödpunkt när kåpan var borrtagen)
Kan det vara så att jordkablarna är dåligt monterade på vissa Codegen-agg
från fabrik?
Har som sagt aldrig haft problem med dom men med Q-tec har jag upplevt
konstiga saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
http://www.jscustompcs.com/power_supply/ denna länk fungerar inte tyvärr

jo.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag har ett codegen 300W, så egentligen tror jag inte jag behöver någon stor uppgradering.
Men jag funderar på chill innvation 420W, Eller tjänar jag på att betala 300kr extra och ta ett 380W tagan?

Tips på andra bra nätagg och vart dom finns och vad frakten är Eftersom jag bara ska köpa ett nättagg så lär man kolla vad frakten är också.

OBS! Jag klockar inte och sådant.

Vore tacksam för hjälp!

EDIT: Blev ett Tagan 480W från webhallen.

Bra eller dåligt köp?

Permalänk
Medlem

går det bra med en tagan 330 W till en AMD 3500+, ASUS A&N SLI DELUXE, S-ATA SEAGATE 200GB, GEFORCE 6800 GT SLI? Eller behöver jag mer? liten budget! hehe!

OBS att jag inte kommer klocka än!!

tack!

Visa signatur

ASUS A8N SLI DELUXE, AMD ATHLON 3500+, ATI RADEON x850XT, CORSAIR 1024 MB, SEAGATE 250GB, HIPER 450 W

Permalänk
Medlem

Visst att Tagan gör bra nätagg men med det systemet kommer du rätt nära gränsen... kolla länklen några inlägg tidigare och se vad du får, sen kan du inte räkna med att nätaggets ström är helt stabil vid den förbrukning. Tror att du behöver nytt....

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Asså jag ska köpa allt det där! Den länker funkar inte! en helt ny burk skall byggas...

Visa signatur

ASUS A8N SLI DELUXE, AMD ATHLON 3500+, ATI RADEON x850XT, CORSAIR 1024 MB, SEAGATE 250GB, HIPER 450 W

Permalänk
Medlem

Hmmm ... länken fungerar för mig iaf. Hur som helst bör du fundera på ett nätagg över 400 W

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ook tack...

Nån av dessa två blir det:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=30485

http://www.webhallen.com/prod.php?id=35519

Tyckte om den blåa men är osäker på om jag ska ta 480W direkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Tagan nätagg och har inte haft några problem med den hittills Bägge de nätaggen borde funka iaf.

Visa signatur

Permalänk

Hur man startar endast agget, jorda ps-on.
Så slipper vi fler trådar om ämnet.

Permalänk
Medlem

Hallå! skitfin faQ men har litet problem.. Införksaffade mig en kulagrade 12v fläkt igår 120 mm som ja hade tänkt o använda mig 4 pins inkoppling. jag har plus o minus på fläkten men jag ve tinte riktigt hur ja ska koppla det. Svara gärna här eller på PM

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

hej! jag vet igen om nätagg..men skulle vilja ha över 400 W.. jag nästa samma grajer som saif men finns de en bra nätagg ska inte kosta mkt typ 600-700kr

Permalänk
Medlem

Klister nån?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

vad sägs om Fortron Source FSP400-60PN 400W.. jag har amd 64 3500+, maxtro 200gb,1024mb ddr,nec dvd brännare,6800le???

Permalänk
Medlem

Bra tråd KLISTRA DEN!
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vilken av nedanstående nätagg är bäst? Alla förutom OCZ kostar ca 1000 kr.

Antec True Power 480W
OCZ Powerstream 520W Adjustable EU Model
QTechnology 460w 120mm Papst Svart
Seasonic Super Silencer 460W
Tangan TG480

//Vladimir

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikeru
Hej!

Vilken av nedanstående nätagg är bäst? Alla förutom OCZ kostar ca 1000 kr.

Antec True Power 480W
OCZ Powerstream 520W Adjustable EU Model
QTechnology 460w 120mm Papst Svart
Seasonic Super Silencer 460W
Tangan TG480

//Vladimir

Ocz är nog bäst, skulle dock ta tagan då det är så sjukt tyst.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

tack för denna fakta.. medans ja läste så ringde ja å la undan et tanka 480 w nät agg :D:D råkat bränna mitt gamla eller nåt.. har en polares skit nu.. pallar inget.. inte ens hela burken.. :S aja tack iafal

Visa signatur

Dj-ToTTeN

Permalänk
Medlem

Hej hittar ingenstans hur man "tjuvkoppler ett at nätagg ett sånt med 2 kontakter till mobo.

Nån som kan hjälpa?

Visa signatur

Ja men hej!