Permalänk
Medlem

Dåliga nätagg: Codegen

NOSHIT mitt gamla Seventeam på 230w orkade inte med längre när jag klämde i mitt nya Radeon9800 + en fläkt, stoppade i mitt Codegen 350w som följde med chassit, och det är fan värsta skiten EVER den piper, den väsnas som fan, den har i princip lika dålig kräm som mitt 230w fyfan... byt bort era Codegen agg så fort som ni bara kan

Visa signatur

ASUS A7N8X-Deluxe / XP1800+ / Twinmos 256mb + Kingmax 512mb DDR-400 / Powercolor R9800SE @ 9800Pro + ZM80C-HP / Maxtor 120gb SATA + Seagate 200gb SATA /
almost Silent ;)

Permalänk
Medlem

Komplett segade så jävligt med mitt RMA:ade Enermax 460w, så dom erbjöd mig ersättning i form av ett NorthQ King Kong Extreme 500w, för runt 1700 kronor. Är det nån som har nån erfarenhet av NorthQ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Komplett segade så jävligt med mitt RMA:ade Enermax 460w, så dom erbjöd mig ersättning i form av ett NorthQ King Kong Extreme 500w, för runt 1700 kronor. Är det nån som har nån erfarenhet av NorthQ?

NorthQ har, vad jag vet, väldigt gott rykte. Lite dyra bara men det spelar ju ingen roll för dig

Det där nätaggregatet verkar i strömstyrka mätt av tillverkaren vara mer eller mindre exakt likvärdigt ett Tagan 480w, samt att det har Aktiv PFC vilket bådar för stabilitet.

Skulle iaf välja det framför ett enermax alla dagar.

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4100.html

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Har NorthQ här hemma nu jävligt snyggt nätagg, bland de finaste jag sett. Det ska även ha blueled fläktar som Antec trueblue så inte är det något estetiskt fel på det. Det jag gillade med mitt Enermax var dock den trevliga amperen, 34 på alla volter om jag minns rätt, fast det här har 30 på alla utom 5 där det hade 50 (!). Vill ha hem mitt moderkort nu så jag får testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har NorthQ här hemma nu jävligt snyggt nätagg, bland de finaste jag sett. Det ska även ha blueled fläktar som Antec trueblue så inte är det något estetiskt fel på det. Det jag gillade med mitt Enermax var dock den trevliga amperen, 34 på alla volter om jag minns rätt, fast det här har 30 på alla utom 5,5 där det hade 50 (!). Vill ha hem mitt moderkort nu så jag får testa.

Intressant tillbehör:

ECASO (Enhanced Cooling After System Off) - The new Fan Only system enables you to connect 3 case-fans, which the PSU uses to regulate the temperature. After the computer shuts down, the PSU will run its fans for 3 minutes to lower the temperature inside the case. This will increase the lifetime of all electric systems. (Illustration 5 and 6)

Hör av dig när du testat detta.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

rättelse: 5 volt inte 5,5 *bonk* Återkommer när jag har testat det. Föresten, är det inte hårddiskar och sånt som går på 5 volten?

Permalänk

hårddiskar går på både 5 och 12v

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått in mitt nya Tagan 380w nätagg istället för min Aopen 300w, det skumma när jag startade datorn var att att +12V spänningen ligger konstant på 12,6V Någon som vet vad problemet kan vara.köpte ett nytt för att få datorn tystare men den låter lika mycket som innan , några tips?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Du har väl antagligen en högljudd cpu-fläkt eller en massa 80 fläktar som går på 12v. Det är väl de två vanligaste orsakerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har väl antagligen en högljudd cpu-fläkt eller en massa 80 fläktar som går på 12v. Det är väl de två vanligaste orsakerna.

Hmmm tror inte det är det...
Jag har i samma veva släng i en TT Volcano 12 (21dB) och bytt till TT Xaser III LanFire chassi med tyssta fläktar som ligger på 21 dB. Inte heller är det grafikfläkten så man hör att det är Nätagget. Enligt specifikationen ska det ligga på 21dB fram till 50% belastning och det tvivlar jag på att datorn kommer upp i i obelastat läge (1 HD är det enda som sitter i plus det andra standard prylarna) .

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Klistra gärna detta:

Current Consumption (Estimates) +3.3V +5V +12V Device 3 2 0.3 Motherboard w/ onboard devices 0 0 0.25 High Performance fans (including power supply fans) 0 2 0 Memory (128MB DDR) 3 0 0 VGA 0.5 0.5 0 PCI Sound 0.4 0.4 0 PCI Network Card 0 0.8 2 High performance hard drive 0 1.2 0.8 CD-RW 0 1.2 1.1 DVD 0 0.8 0 Floppy 0 0.5 0 USB devices 0 0.25 0 Keyboard 0 0.25 0 Mouse 0 0.5 0 PCI Modem 0 1.6 0 FireWire Processor Consumption +12V Current CPU 5.742188 Thunderbird 1GHz 6.289063 Thunderbird 1.1GHz 6.466667 Thoroughbred 2100+ 6.55 horoughbred 2200+ 6.872396 Palomino 1800+ 7.115625 Thoroughbred 2400+ 7.115625 Thoroughbred 2600+ 7.291667 Palomino 2000+ 7.492188 Palomino 2100+ 8.145 Northwood 2GHz 8.505521 Northwood 2.4GHz 8.53526 Northwood 2.2GHz 9.292188 Northwood 2.6 9.707813 Northwood 3.06GHz 10.1175 Northwood 2.8GHz

Källa: http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lo-Tech
En dator som låser sig/fryser i bild och i bland startar om kan det problemet ha med nätagget att göra. En vän till mej har detta problem jag hittar inte lösningen efter ha felsökt nästan alla komponenter.

intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800
Abit VT7 Moderkort for S478/800mhz
MSI GeForce MX4000 128MB DDR
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 256MB Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5

nuvarande nätagg är på 300W

Har ni tips om vad som kan vara fel.

Vad är det för märke på nätaggregatet? Har du uppdaterat bios på mb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Klistra gärna detta: *text*

Tack, bra att tråden lever. Gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ilfirin, har bara en liten fråga. De från levicom, är det samma nätagg som går under namnet aspire ? De ser ju iaf likadana ut

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Ström utan dator

Hejsan! Jag behöver 12v likström till en saftblandare så jag tänkte att man borde kunna använda ett nätagg. Man kan ju inte starta ett nätagg som inte är inkopplat i ett modekort och det är säkert någon form av säkerhetspryl. Så frågan är hur jag går förbi det problemet och hur vilka sladdar jag borde använda för att driva saftblandaren.

Permalänk
Medlem

Ilfirin: Här är lite text du kan klistra också om du vill:
http://www.phm.lu/Documentation/Connectors/PCPower.asp

Det finns lite andra gränssnitt som kanske kan vara användbara i en tråd som t.ex modifikationer. Om det skulle behövas:
http://www.phm.lu/Documentation/Connectors

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Re: Ström utan dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Ilfirin, har bara en liten fråga. De från levicom, är det samma nätagg som går under namnet aspire ? De ser ju iaf likadana ut

Om du menar plexinätdelarna så är de från samma fabrik. Köp det billigaste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av regius
Hejsan! Jag behöver 12v likström till en saftblandare så jag tänkte att man borde kunna använda ett nätagg. Man kan ju inte starta ett nätagg som inte är inkopplat i ett modekort och det är säkert någon form av säkerhetspryl. Så frågan är hur jag går förbi det problemet och hur vilka sladdar jag borde använda för att driva saftblandaren.

Återkommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Ilfirin: Här är lite text du kan klistra också om du vill:
http://www.phm.lu/Documentation/Connectors/PCPower.asp

Det finns lite andra gränssnitt som kanske kan vara användbara i en tråd som t.ex modifikationer. Om det skulle behövas:
http://www.phm.lu/Documentation/Connectors

Ska läsa igenom och ev. adda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citat:

google gav följande när jag frågade hur man får igång ett nätagg utan moderkortet:
http://modtown.co.uk/mt/article2.php?id=psumod
sök efter "powering atx psu" eller "starting atx psu", utan citationstecken, för fler liknande.

Permalänk
Medlem

Aspire är det inget fel på? Eller man ska lägga till lite o köpa sig Taga 420w istället?

Permalänk
Medlem

Hiper 525W HPU-3S525 3e Generations nätagg från Hiper. Har någon testat ett sånt? eller läst nått från nätet? Fan jag hittar inget på deras hemsida eller nånting!? Såg att dom finns på Komplett där jag har en beställning på gång. Tänkte prova ett Hiper denna gång....

Visa signatur

Opteron 144 X800XT PE 2GB Ram Dualchannel

Permalänk
Avstängd

Någon som vet när Antecs Phantom kommer ut på marknaden?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Seasonic super silencer 460W, ett bra nätagg ?

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

Seasonic toppar listorna över tystaste nätagg på recensionssiten www.silentpcreview.com ivf..
http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html

Se bara till att få senaste revisionen om det finns olika.

Permalänk
Medlem

Citat:

Jag har samma problem, man ska tydligen koppla ihop "grön" och jord, men vad heter den "gröna"?, jag har andra färger på mina.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ström utan dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Redhawk
Jag har samma problem, man ska tydligen koppla ihop "grön" och jord, men vad heter den "gröna"?, jag har andra färger på mina.

Titta på en bild av en kontakt (som finns på nätet) och ta den kabel på din kontakt som sitter på samma position som den gröna kabeln på bilden. Det är ju trots allt en standard även om färgen på kablarna skiljer sig åt ibland.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

jo jag tänkte så med men sen kom jag på att det inte är ett ATX aggregat så det va helt anorlunda.... det fungerar i alla fall nu.

Permalänk
Medlem

Tipps på nätaggregat:
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=820073&ref=bu...

ThermalTake 410w,12mm fläkt och cable sleeving på alla kablar. Ganska huffsad peng med.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Formfactors-biten borde ha en separat tråd.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

går det bra att kapa av de strömkablarna som sticker ut från nätagget som man inte behöver?

Visa signatur

Processor: Intel P4 2,53Ghz | HDD: 200gb | DVD: NEC-3500 DVD-rw 16x | Graffe: GeForce FX5200 128mb DDR | RAM: 1024mb DDR |