Stänga av datorn efter SP2 install

Permalänk
Medlem

Stänga av datorn efter SP2 install

Installerade Win XP SP2 SWE för ett tag sen och efter det så stänger inte datorn av sig automatiskt när jag stänger ned windows. Är tvungen att hålla inne strömknappen i 7sek för att slå av strömmen. Skärmen är svart men fläktarna går fortfarande. Nån som haft liknande problem eller vet hur det kan lösas?

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk

Har samma problem på min gamla burk, har fortfarande inte kommit fram till någon vettig lösning.

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk

Vad är det för dator, vad består den av och hur gammal är den.
Börja med att kolla efter ett nytt BIOS.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Har hittat lösningen, aktivera APM i enhetshanteraren. För att se den måste man ta visa/visa dolda enheter i menyn.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Har precis samma fel på en lite äldre maskin. Jag har tyvärr inte tillgång till maskinen just nu. Jag har titta i min nya dators enhetshanterare och kan inte hitta "APM" som du skriver. Kan du beskriva lite bättre var den ska ligga?

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniz
Har precis samma fel på en lite äldre maskin. Jag har tyvärr inte tillgång till maskinen just nu. Jag har titta i min nya dators enhetshanterare och kan inte hitta "APM" som du skriver. Kan du beskriva lite bättre var den ska ligga?

Hittar inte heller APM på nyare datorn, har inte kollat hemma på den gamla än.

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk

Kan vara flera orsaker till detta problem.
Har man en AMD64, så kan man ändra boot.ini filen.

Har man inte det, prova att kör en cleanboot, och stäng av datorn. Fungerar det, så är det troligtvis et problem med et program som inte avslutas.

Kan evt också prova att köra safe mode, och avsluta datorn, och se om det fungerar.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hur ska man ändra boot.ini om man har AMD64?
safe mode antar jag är samma sak som felsäkert läge, man vad är cleanboot för något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur ska man ändra boot.ini om man har AMD64?
safe mode antar jag är samma sak som felsäkert läge, man vad är cleanboot för något?

Om du har problemet med AMD64, ändra då sista raden i din boot.ini fil från /noexecute=optin /fastdetect till bara /execute.

Cleanboot gör du på följande sätt:
Start->Kör->msconfig->ok
Välj selective startup, ta bort kryssen vid system.ini, win.ini, och load startup-items.
Tryck så på Services, kryssa i "Hide all microsoft services" vid OK-knappen.
Efter det trycker du på "disable all".
Tryck nu OK, och starta om datorn.

Prova att stänga av datorn nu. Fungerar det, så är det troligtvis ett program/service som ställer till problem. Då är det bara att prova sig fram.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

samma ämne..:D
asså....min knapp e oxxå knäpp....efter att jag installerat XP måste jag vid avstängning trycka på ON/OFF knappen, då datorn säger: "nu kan du stänga av datorn"....
assjobbigt!! någon som vet varför? och hur man ändrar tillbaka det???

Permalänk
Medlem

Läs FAQ... Där står det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |