Opera som webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Kanel. såg att du skrev i en annan tråd att du ville ha reda på vad som är dåligt i Opera så att du kan föra vidare infot.
Det jag retar mig mest på är att man inte kan scrolla i sidled med en mus som har sidoscrollfunktion, alltså vicka på hjulet åt höger och vänster!
Borde fixas snabbare en kvickt!

Ok, låter inte alltför allvarligt... I Opera kan du däremot scrolla i sidled genom att placera muspekaren över den horisontella scrollern och rulla på mushjulet. Försök det i någon annan applikation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Ok, låter inte alltför allvarligt... I Opera kan du däremot scrolla i sidled genom att placera muspekaren över den horisontella scrollern och rulla på mushjulet. Försök det i någon annan applikation.

Det vet jag. Men jag använder opera som bildvisningsprogram för jpeg och med stora bilder är det bussigt att kunna scrolla i sidled med bar ahjulet utan att behöva röra musen!! (lat som man är)!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Vet inte varför, men jag gillar inte det. Ger en dåliga vibbar utav någon anledning. Att det sedan kostar pengar för att använda, när ett likvärdigt alternativ finns gratis gör valet ännu enklare. Det som går att göra i Opera, går garanterat i FF och vice versa. Så valet är nog mer beroende på ifall man gillar att pilla och få det gratis, eller om man hellre betalar för ett "paket" med allting från början.

Då det inte finns något likvärdigt alternativ så är det inte så, det finns många saker som är mycket bättre i opera jämfört med FF. Ex på sånt finns i denna tråd.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag har ett jävligt störande problem med Opera. Jag kan inte slå av Java, den är låst, det går inte. Trycker på f12 och avaktiverar Java, trycker igen och märker att den fortfarande är ikryssad, så jag går till options istället och försöker med samma sak där, men då kan jag inte klicka på den överhuvud taget. Vad göra?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Jag har ett jävligt störande problem med Opera. Jag kan inte slå av Java, den är låst, det går inte. Trycker på f12 och avaktiverar Java, trycker igen och märker att den fortfarande är ikryssad, så jag går till options istället och försöker med samma sak där, men då kan jag inte klicka på den överhuvud taget. Vad göra?

Göra en ren ominstallation av Opera och/eller Java kanske, om du orkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Göra en ren ominstallation av Opera och/eller Java kanske, om du orkar?

Njä, så desperat är jag inte, väntar på den skarpa 8an istället. Har inte Sun Java installerat annars, men Opera har väl det inbyggt? Använder egentligen inte Opera förutom när jag ska kolla mina sidor. Men om nåt skulle hända med Firefox så har jag den som en sekundär webbläsare.

En annan fråga. Jag har märkt att det går att kapa tabbar i Opera. Något som jag inte råkar ut för i Firefox. Jag har avaktiverat allt som javascripten kan göra i inställningarna, men jag har inte avaktiverat javascript. Jag undrar om det finns nån .js fil i opera som man kan ändra javascriptinställningar i, något som liknar user.js i ff?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Njä, så desperat är jag inte, väntar på den skarpa 8an istället. Har inte Sun Java installerat annars, men Opera har väl det inbyggt? Använder egentligen inte Opera förutom när jag ska kolla mina sidor. Men om nåt skulle hända med Firefox så har jag den som en sekundär webbläsare.

En annan fråga. Jag har märkt att det går att kapa tabbar i Opera. Något som jag inte råkar ut för i Firefox. Jag har avaktiverat allt som javascripten kan göra i inställningarna, men jag har inte avaktiverat javascript. Jag undrar om det finns nån .js fil i opera som man kan ändra javascriptinställningar i, något som liknar user.js i ff?

Nej, Java är inte inbyggt i Opera. Om du inte har Sun Java installerat får du inget stöd alls för Java i Opera. Du kan även kolla vad Opera hittar för plug-ins i Help | About Opera.
Kapa tabbar? De inställningar för JavaScript som finns är under Preferences | Multimedia | knappen JavaScript Options...

Edit: underlig meningskonstruktion...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
- Pop-ups öppnas i ny tabb, inte i nytt fönster
Inställning

Vart hittar jag den inställningen i Firefox? Har testat "Fokusera nya flikar öppnade från länkar" men det fungerade inte alls

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Nej, Opera inte Java inbyggt. Om du inte har Sun Java installerat får du inget stöd alls för Java i Opera. Du kan även kolla vad Opera hittar för plug-ins i Help | About Opera.
Kapa tabbar? De inställningar för JavaScript som finns är under Preferences | Multimedia | knappen JavaScript Options...

Ok, då ska jag inte ha nåt problem med java då.
Och det jag menade med javascript är att jag vill ha mer avancerade inställningar än de. I ff kan man ändra allt man vill med javascript i sin user.js fil, i Opera kunde jag bara hitta de som fanns i options. Och kapning av flikar är när en sida kapar en flik istället för att skicka en pop-up pågrund av att man har blockerat de. Detta görs med javascript och är irreterande som fan, påminner mig om tiden då jag använde IE *ryser*.

edit:

Citat:

Vart hittar jag den inställningen i Firefox? Har testat "Fokusera nya flikar öppnade från länkar" men det fungerade inte alls.

about:config
Ändra browser.tabs.showSingleWindowModePrefs till true. Gå in i options och välj "force links that open in a new window" > "open new tab".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
about:config
Ändra browser.tabs.showSingleWindowModePrefs till true. Gå in i options och välj "force links that open in a new window" > "open new tab".

Hmm.. har gjort exakt som du skrev men det fungerar inte
Sen råkade du lägga in ett mellanslag ska vara about:config

Visa signatur

Jag vill inte diskriminera någon så jag har bestämt mig för att hata er allihopa lika mycket.