Permalänk
Medlem

Kontokort på vift

Min plånbok inklusive kontokort och liknande försvann i fredags, jag minns att någon slog axeln i mig på busshållplatsen och upptäckte att plånboken var borta först när jag satt mig i bussen, saken är den att i min plånbok fanns det inte så mycket av värde FÖRUTOM ett kontokort VISA. Jag tog mig hem 40 minuter senare och kunde snabbt överföra mina pengar till ett sparkonto och sedan efter lite telefonkö spärra kortet och kontot.

Saken är den att tjuven ifråga hann handla för 495:- på en klädbutik (som jag aldrig varit inne på) innan kortet blev spärrat - jag ringde butiken ifråga och de hävdade att de hade min signatur på kvittot. Jag beger mig till butiken ifråga och ser att det står någon annans namn på kvittot. Jag kontaktar sedan min bank (skandiabanken) och undrar om jag har någon möjlighet att få tillbaka pengarna.

Enligt supporten så är underskriften på kvittona inte relevant eller ens lagligt betydande vid kortköp. De menar att kortets användande till hundra procent faller på kunden, och stjäls kortet är det kundens ansvar att spärra kortet före det används.

Nu är ju inte 500 kronor så otroligt mycket att bråka om, men jag undrar om detta verkligen stämmer. Klädaffären vägrar betala mig några pengar trots att jag visar att min signatur är tydligt annorlunda från den på kvittot (bekräftat med mitt ID), jag frågar om inte butiken är skyldig att kolla legitimation, men de hävdar att det är mitt ansvar om kortet är stulet, och att det återigen kvittar om någon annan skriver under och inte visar leg.

Skall det vara på det här viset?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Tycker att lite moral borde det vara i det här landet ändå. Vad händer om man inte märker att kortret är stulet förän 2 timmar eller nåt. Dom kan handla skit mycket. Rensa ditt konto.
Men kan man bevisa som i ditt fall så borde nån stå för kostnaden. Affären skall verifiera kortet med legitimation om inte koden slåss in. För koden är personlig. Tycker att du borde göra en polisanmälan och anmäla affären för att dom inte har skött sig. Ta fingeravtryck från hans påskrift och lämna till Polisen för undersökning. Banken är minst skilldig här tycker jag, det är bara dom okunninga affärsbitreden som inte vet hur man skall gå tillväga när man handlar med kort och dom skall ersätta dig.
Så kräv dina penagar från affären för det är dom som har gjort fel, eller kör med polisanmälan.

Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Ja och nej
Banken ljuger nog inte för dig, däremot anser jag att klädbutiken gjort fel då de inte krävde leg av köparen. Så stå på dig mot dem! Klart kassören/kassörskan måste kolla att kortinnehavaren är den som står och ska handla!

Antingen ska man kunna slå in sin kod när man handlar (som på ICA t,ex) eller så ska leg krävas (som på pressbyrån t,ex) där man med en avläsningslaser kan läsa in ID med. Kan tänka mig att de tär olagligt att INTE göra detta.

Permalänk
Medlem

Över en viss summa, typ 50-80kr är det väl ett måste för dom att kolla leg? Anmäl saken och hör med polisen. Man kan ju nästan misstänka att butiken är med på det hela, typ att dom kanske kände brottslingen som slapp undan ID checkningen?

Permalänk
Medlem

De måste ju kolla leg på butiken. Det kan de ju inte ha gjort.

Permalänk
Medlem

Butiken SKA kolla leg, anmäl skitbutiken hos typ konsumentombudsmannen eller nåt liknande.

Kanske inte just konsumentombudsmannen som ska ta det men testa iallafall.

Permalänk
Avstängd

Om kunden skrev på med signatur så måste butiken kolla legitimation.Det är ju bara att anmäla butiken eftersom dom bröt mot "lagen".

Har själv jobbat i butik och använder kunden kod är det inte ofta man kollar legitimationen dock vilket är sorgligt igentligen.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Nej, du skall inte strida mot butiken, det är inte din sak, det är bankens problem.
Du polisanmäler stölden och påtalar för banken att du inte gjort köpet och därför kräver pengarna tillbaka på kontot. Eftersom du inte varit försumlig och snabbt spärrat kortet skall du inte drabbas av nåt.
Vägrar banken skall du be dem styrka köpet vilket de inte kan.

Permalänk
Medlem

De kan ju omöjligt ha kollat leg i butiken där kortköpet skedde, klart inte att du ska ska stå för det, stå på dig.

Fattar inte att Sverige är så jäkla långt efter vad gäller kortsystem. Min norske vän har på baksidan av sitt VISA-kort foto och personuppgifter, det är alltså ett ID kort tryckt på baksidan av kortet. Det var 10år sedan han visade mig detta.....Sverige är fantastiskt, så det är klart att du inte ska ta på dig något för att butiker och banker har bristande säkerhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
De kan ju omöjligt ha kollat leg i butiken där kortköpet skedde, klart inte att du ska ska stå för det, stå på dig.

Fattar inte att Sverige är så jäkla långt efter vad gäller kortsystem. Min norske vän har haft ID kort tryckt på baksidan av sitt VISA i över 10år!!!

Samma i Danmark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Om kunden skrev på med signatur så måste butiken kolla legitimation.Det är ju bara att anmäla butiken eftersom dom bröt mot "lagen".

Har själv jobbat i butik och använder kunden kod är det inte ofta man kollar legitimationen dock vilket är sorgligt igentligen.

Varför är det sorgligt att man inte kollar leg om kunden nu handlar med sin kod?
Har tjuven kommit över koden, så är det förmodligen ägaren av kortet som har varit oaktsam.

Permalänk
Medlem

Det är butiken som måste bevisa att det är DU som har handlat med kortet, inte tvärtom. Man har lagstadgad rätt att få ersättning om man inte har varit oaktsam med kortet. Oftast brukar bankerna betala ut detta utan tjafs och sedan driva en process med butiken i fråga i skymundan för att undvika negativ publicitet. Det är alltså butikerna som ansvarar för att säkerställa kundens identitet och gör det på egen risk.

Min farsas kort blev skimmat när han var i Sydney-OS 2000... efteråt upptäckte han att någon hade handlat med kortet i Belgien för typ 20000 spänn. Han fick en kopia på kvittot hemskickat och då var det undertecknat med nåt helt annat namn, tydligt textat. Det tog några månader men han fick tillbaka varenda öre av banken.

Jag har lånat ut min lagbok så jag kan inte kolla själv, men det står där nånstans vad som gäller (under konsumentkreditlagen eller nåt sånt).

EDIT: ok, kollade på nätet.

Konsumentkreditlag (1992:830) säger:

Betalningsansvar vid förlust av kontokort, m. m.

34 § Ett avtalsvillkor som innebär att en kontohavare skall vara betalnings- skyldig för ett belopp som har påförts kontot genom att ett kontokort har använts av någon obehörig person får göras gällande endast om kontohavaren eller någon annan som enligt kontoavtalet är behörig att använda kontokortet har
1. lämnat ifrån sig kortet till någon annan,
2. genom grov oaktsamhet förlorat kortet, eller
3. på något annat sätt förlorat besittningen av kortet och inte snarast efter upptäckten anmält förlusten hos kreditgivaren.
Om ett belopp har påförts kontot på det sätt som sägs i första stycket efter det att kreditgivaren har mottagit en anmälan om att kontohavaren eller någon annan som enligt kontoavtalet är behörig att använda kontokortet inte längre har detta i sin besittning, är kontohavaren betalningsskyldig för beloppet endast om han har förfarit svikligt.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med signaturen vid såna här kortköp? Jag klaga lite på att mitt efternamn är så långt och att det inte får plats på det lilla kvittot, då hörde hon det och sa att det räcker med att jag skriver förnamnet, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

det går väl att bevisa att det inte var din handstil på kvittot?

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo-leo
Varför är det sorgligt att man inte kollar leg om kunden nu handlar med sin kod?
Har tjuven kommit över koden, så är det förmodligen ägaren av kortet som har varit oaktsam.

Alltså, koden fanns inte tillhanda, det var en sådan där butik som tar betalt utan att man behöver knappa in en kod själv.

Jag har polisanmält händelsen nu och meddelat detta till banken, återkommer med resultat. Polisen varnade för en ärendekö på några månader :/

Jaja, jag är glad att de inte prioriterar mitt fall över våldtäkter och annat. Önskar att det svenska rättsamhället fungerade som det skulle för en gångs skull.

---

Fick bekräftat från butiken idag att man inte behöver slå in koden själv på plats utan att det räcker med en signatur på kvittot, de menar (i motsats till banken) att signaturen är tillräcklig verifikation för överföringen. Nu hann jag ju inte se lagutskriften här, men tro mig, jag kommer inte ge upp - det har gått och blivit en principsak.

Citat:

34 § Ett avtalsvillkor som innebär att en kontohavare skall vara betalnings- skyldig för ett belopp som har påförts kontot genom att ett kontokort har använts av någon obehörig person får göras gällande endast om kontohavaren eller någon annan som enligt kontoavtalet är behörig att använda kontokortet har
1. lämnat ifrån sig kortet till någon annan,
2. genom grov oaktsamhet förlorat kortet, eller
3. på något annat sätt förlorat besittningen av kortet och inte snarast efter upptäckten anmält förlusten hos kreditgivaren.
Om ett belopp har påförts kontot på det sätt som sägs i första stycket efter det att kreditgivaren har mottagit en anmälan om att kontohavaren eller någon annan som enligt kontoavtalet är behörig att använda kontokortet inte längre har detta i sin besittning, är kontohavaren betalningsskyldig för beloppet endast om han har förfarit svikligt.

Stöld är väl inte oaktsamt förfarande, eller ens svikligt? Jag skall prata med en god vän som skriver C-uppsats i rättsvetenskap...

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Hur är det egentligen med signaturen vid såna här kortköp? Jag klaga lite på att mitt efternamn är så långt och att det inte får plats på det lilla kvittot, då hörde hon det och sa att det räcker med att jag skriver förnamnet, stämmer detta?

det stämmer såtillvida att du inte behöver ha en signatur på hela ditt namn. det enda som egentligen krävs är att du ska kunna reproducera det hjälpligt. jag har väl själv i stort sett samma problem då jag har två st. efternamn i min signatur, varav ett av dem är ganska långt. detta blir då avkortat.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Alltså, koden fanns inte tillhanda, det var en sådan där butik som tar betalt utan att man behöver knappa in en kod själv.
....

Jag gjorde fel som inte citerade den personen som jag svarade..
Det var alltså inte riktat emot dig, utan DjRaven.

\/

Citat:

Om kunden skrev på med signatur så måste butiken kolla legitimation.Det är ju bara att anmäla butiken eftersom dom bröt mot "lagen".

Har själv jobbat i butik och använder kunden kod är det inte ofta man kollar legitimationen dock vilket är sorgligt igentligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Kontokort på vift

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
[B]Min plånbok Saken är den att tjuven ifråga hann handla för 495:- på en klädbutik (som jag aldrig varit inne på) innan kortet blev spärrat - jag ringde butiken ifråga och de hävdade att de hade min signatur på kvittot. Jag beger mig till butiken ifråga och ser att det står någon annans namn på kvittot. Jag kontaktar sedan min bank (skandiabanken) och undrar om jag har någon möjlighet att få tillbaka pengarna.

[/b]Om kod icke används skall butiken ta någon form av giltigt ID-kort. Biträdet skall kontrollera att namn på kort och ID-kort överensstämmer.

Om man skall vara helt korrekt skall även signatur på kvitto jämföras med signatur på ID-kort samt baksida på VISA-kort (kort är ej giltigt att betala med utan sign.). Butiken kan neka kund att köpa en vara om kund icke lyckas skriva en tillräckligt lik signatur.

Detta är vad jag lärt mig på säkerhetsutbildning, detta gäller för de båda jobb jag har inom handels.

Om ovanstående inte är uppfyllt får butiken stå för kostnaden om det blir strul med kortköpet (bedrägeri etc.).

Citat:

[b]Enligt supporten så är underskriften på kvittona inte relevant eller ens lagligt betydande vid kortköp. De menar att kortets användande till hundra procent faller på kunden, och stjäls kortet är det kundens ansvar att spärra kortet före det används.

[/b]Antar att du ringde vanlig kundservice och där kan det sitta folk som inte har full koll på läget.

Gå gärna in till banken för att prata med någon sakkunning.

Citat:

Nu är ju inte 500 kronor så otroligt mycket att bråka om, men jag undrar om detta verkligen stämmer. Klädaffären vägrar betala mig några pengar trots att jag visar att min signatur är tydligt annorlunda från den på kvittot (bekräftat med mitt ID), jag frågar om inte butiken är skyldig att kolla legitimation, men de hävdar att det är mitt ansvar om kortet är stulet, och att det återigen kvittar om någon annan skriver under och inte visar leg.

Skall det vara på det här viset?

De har gjort fel, hoppas de får sig en tillsägelse av sin bank eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Har själv jobbat i butik och använder kunden kod är det inte ofta man kollar legitimationen dock vilket är sorgligt igentligen.

Detta beror på att man inte behöver kolla kod.

Det är upp till kunden att förvara sin kod på säkert ställe etc. Om det blir problem med betalning får bank eller kund stå för kostnaden och butiken får sina pengar.

Permalänk
Medlem

Inte så lätt att gå in på banken om man har skandiabanken.
De har väl bara ett kontor och det i stockholm?

Det är en nackdel med internet/ telefonbanker och även företag när man har problem och inte kan möta dem i person.

Man blir så mycket lättare bortdribblad i telefonen.

Permalänk

Banken är nog ute och cyklar.

Det är butiken som ska stå för kostnaden eftersom de har brutit mot babs servoavtal och inte kolla att legitimationen stämmer överens med kortinnehavaren vilket är ett krav på köp för över 200 kr.

Jag känner en polare som jobbade i en butik och en extrajobbare tog inte leg på en kund.
Kunden ifråga bestred inköpet eftersom leg. inte togs och babs tog pengarna tillbaka från företaget och gav till kunden.
Extrajobbaren fick summan avdragen på lönen eftersom han gjorde ett tjänstefel och inte tog leg. enligt utbildning och regler.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Vilken butik är det?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när vi ändå är inne på detta är det någon mer som kan bekräfta att dom MÅSTE ha underskrift när det gäller köp över 200kr?

Har alltid undrat det. Dom kanske alltid behöver underskrift fast butikerna orkar inte bry sig när det gäller småsummor?

Permalänk
Medlem

jag tror det bara är svensk handels policy att ta leg på över 100:-

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Inaktiv

hehe jag brukar handla på mitt kort för över 2000 och behöver inte knappa in kod eller visa leg =P visserligen så beror det på att jag känner ägaren

Permalänk
Medlem

Angående underskrift så kan man skriva va fan som helst nästan bara man är konsekvent och alltid använder samma signatur.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gee
Angående underskrift så kan man skriva va fan som helst nästan bara man är konsekvent och alltid använder samma signatur.

Nää, butik får neka kund då signatur inte inte liknar signatur som finns på ID-kort samt baksiva av betalkort.

Notera att din signatur dock kan se ur nästan hur som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gee
Angående underskrift så kan man skriva va fan som helst nästan bara man är konsekvent och alltid använder samma signatur.

Nää, butik får neka kund då signatur inte inte liknar signatur som finns på ID-kort samt baksida av betalkort.

Notera att din signatur dock kan se ut nästan hur som helst så länge den är likadan på alla kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Nu när vi ändå är inne på detta är det någon mer som kan bekräfta att dom MÅSTE ha underskrift när det gäller köp över 200kr?

Har alltid undrat det. Dom kanske alltid behöver underskrift fast butikerna orkar inte bry sig när det gäller småsummor?

Det stämmer ja , vid köp under 200kr behöver man inte kolla leg, Underskrift måste dock alltid finnas på kvittot även om beloppet är typ 5kr

Om kunden bekräftar köpet med pin så behövs varken underskrift eller legitimation.