Permalänk
Medlem

Chippning PS2, Vad behöver jag?

Tänkte höra om någon som har erfarenhet av lödning/chippning av ps2 kan skriva en lista på nödvändiga material och verktyg.
T ex spets till lödkolv, om jag ska använda mig av fluss, och passande kabel m.m.
Gärna var jag kan köpa det också.

Permalänk
Inaktiv

kablar och sånt får man väll med när man köper ett ps2 chipp. Har hört att det ska vara mkt svårt att löda in ett chipp i en ps2 pga dess extrems små lödpunkter om man jämför med en xbox som är rena barnleken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuuZ
kablar och sånt får man väll med när man köper ett ps2 chipp. Har hört att det ska vara mkt svårt att löda in ett chipp i en ps2 pga dess extrems små lödpunkter om man jämför med en xbox som är rena barnleken.

Har just hämtat ut mitt Duo2 SE från posten och det följde inte med någonting förutom själva chippet. Jag är medveten om att det är extremt små lödpunkter men jag ska försöka iaf, värsta som kan hända är ju att det pajar:p.
Väntar på en lödstation för ca 3000kr från england så den ska nog duga iaf.

Permalänk
Medlem

Vad som behövs är:

En multimeter
Skaltång
pincett
förstoringsglas
suddgummi
Sandpapper
aceton
tops

Men de där sakerna kommer du långt.

Om du inte får med kabel rekomenderar jag en tunn flertrådig ledare. Gillar inte de entrådiga kablarna som följer med från psxcare. Sudet och sandpappret behövs för att få bort gammal oxid. Sen är det bara på med lite acteton och gnugga rent med hjälp av en tops.

Edit: Det värsta som kan hända är väl att båder moderkortet och chippet går sönde samt du bränner dig som fan + huset brinner ner eller något liknande, men bortsett från det är det nog om du har onsälla lödpunkter som ickeförtennade kopparplattor på ca 3-4 mm^2. Gör du inte rent de väldigt noga (kolla med förstorignsglaset), finns det en stor risk att du värmer för mycket utan att få tennet att fastna. Det resulterar i att de fina plattorna lossnar och en hel del svordommar. Felet går ju givetvis att återgärda men det innebär en hel del bök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Vad som behövs är:

En multimeter
Skaltång
pincett
förstoringsglas
suddgummi
Sandpapper
aceton
tops

Men de där sakerna kommer du långt.

Om du inte får med kabel rekomenderar jag en tunn flertrådig ledare. Gillar inte de entrådiga kablarna som följer med från psxcare. Sudet och sandpappret behövs för att få bort gammal oxid. Sen är det bara på med lite acteton och gnugga rent med hjälp av en tops.

Precis det svar jag ville ha:D.
Men vilken tjocklek ska jag ha på lödspetsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Precis det svar jag ville ha:D.
Men vilken tjocklek ska jag ha på lödspetsen?

Den smalaste "finaste" du hittar. Håller själv på att chippa ett PS2 för tillfället, men har problem att hitta tillräckligt tunna kablar...
Har pysslat med elektronik länge, men detta var nog en av de mest jävliga saker man åtagit sej
Sen är det skillnad på versionerna av PS2 också, typiskt att man råkade på en v4, som lär vara krångligast!

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

0,3 om du hittar, verkar som dom flesta använder det. Körde själv med en 0,4, men gav upp för det darrade så när jag skulle in på dom små ställena så jag lämnade in det istället. 0,3 tenn oxå är nog att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Den smalaste "finaste" du hittar. Håller själv på att chippa ett PS2 för tillfället, men har problem att hitta tillräckligt tunna kablar...
Har pysslat med elektronik länge, men detta var nog en av de mest jävliga saker man åtagit sej
Sen är det skillnad på versionerna av PS2 också, typiskt att man råkade på en v4, som lär vara krångligast!

Har också en v4:(

Permalänk
Medlem

Jag misslyckades fett med min chippning när jag skulle löda fast i ett sånt här "chip" som har så många, små ben.. Å dom sitter ju inte speciellt långt i från varandra. Fick ett tips på något forum att man skulle sätta en skapell mellan det benet du skall löda, samt det benet bortanför(?). Så löder du mot skapellen så du inte löder ihop en massa punkter som jag gjorde. Det är ett rent ****** att få bort tennet.. Jag ska iaf köpa ett chippat PS two då min laser pajade efter en kompis lyckas löda den åt mig! hrmpf! När jag väl fixar mitt PS2 så går lasern sönder (och nej... jag skulle inte ställa om laser enheten till 5V)

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

0.08mm räcker till alla lödpunkter på kretskortet.
Jag var även tvungen att löda på styrchippet där använde jag mig av en slaktad IDE kabel, en sån med 80ledare.

0.8mm kabel hittar du på clas ohlson art nr 49-126-10 (finns i olika färger)
Dubbelhäftande tejp är oxå bra att ha, att lägga alla kablar på.
Dom får inte korsa varann eller dras över chipp, för då kan de bli signalfel.

Kolla denna länk,
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4183943

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Jag misslyckades fett med min chippning när jag skulle löda fast i ett sånt här "chip" som har så många, små ben.. Å dom sitter ju inte speciellt långt i från varandra. Fick ett tips på något forum att man skulle sätta en skapell mellan det benet du skall löda, samt det benet bortanför(?). Så löder du mot skapellen så du inte löder ihop en massa punkter som jag gjorde. Det är ett rent ****** att få bort tennet.. Jag ska iaf köpa ett chippat PS two då min laser pajade efter en kompis lyckas löda den åt mig! hrmpf! När jag väl fixar mitt PS2 så går lasern sönder (och nej... jag skulle inte ställa om laser enheten till 5V)

men de brukar väl pajja när man chippar dem? finns väl nån pryl som gör att det inte går sönder vad jag förstått det som....

surt med att lasern kostar lika mycket som ett nytt PS2 vad jag hittat i alla fall.