Permalänk

Digial kamera för 6000:-

Hej, jag är inte så insatt i ämnet så jag undrar därför om ni vet nån bra digital stillbildskamera för ca 6000:- (eller mindre). Har kollat på Konica Minolta Dimage A2, Olympus C-8080, Nikon CoolPix 8700 och 8800.

Har ni erfarenheter från de eller kan kanske rekomendera andra kameror?

/TranceMaster

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, denna passar bättre i Kringutrustning.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Ta även och kolla på Canon Powershot S60 (http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s60.php) eller Canon Powershot G6 (http://www.cyberphoto.se/canon/digital/g6.php).

Går nog att hitta billigare än på Cyberphoto, men de har bra beskrivningar och tester.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

A2:an är bra. Bra zoomomfång med vidvinkel från 28mm och motsv. 200mm i tele. Det räcker för de flesta behov. Bildstabilisering är inte heller tråkigt. C-8080 ska vara väldigt bra, men jag har inte själv någon direkt erfarenhet av den. Har inte ens hållit i den. Den har lite kortare brännvidd än A2:n i teleläge dock.
Nikons "finare" kompaktkameror brukar prestera bra bilder, men är, generellt, lite dyra sett till vad man får tycker jag. Nikon har dock alltid lagt stor möda på bra makroegenskaper, så är man intresserad av makro så kan det vara värt en tanke.

Du skulle för all del kunna kolla även på Canon 300D, som man för för ca 6000kr med kitoptiken från technikdirekt. Fast en systemkamera kommer att föda fler omkostnader i framtiden än en "alltiett" som A2 tex. eftersom man kommer att behöva minst ett objektiv till tex. Det blir åxå med grejer att släpa på.

Permalänk
Medlem

Nikon D70 bör väll ligga runt 6000kr nu så. Den tycker jag.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Tror inte du hittar en D70 för så lite pengar.

Permalänk

D70 är lite för dyr (måste ha lite pengar kvar till minne)
Förstår heller inte riktigt vad ni menar med 200mm i tele, brännvid osv, men Dimage A2 kostar bara 5500:- från England (vågar man köpa därifrån?) och C8080 är lite dyrare, så som det ser ut nu så lutar det lite åt Dimage A2.

vad säger ni annars om den här: http://www.blocket.se/view/4216167.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&c...

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Ja, utan minne blir det inte mycket fotat.

Brännvidden mäts i mm (man kan väl använda m åxå iofs. Hubbleteleskopet har en brännvidd på 58m eller något sånt :-). Ju längre bränvidd, desto större förstoring får man på ett givet avstånd. Om du står några meter från en bil så får du med 28mm med hela bilen, men om du zoomar in till 200mm får du, utan att flytta dig, med bara registreringsskylten, typ.

Coolpix 8800 är bra. Den levererar bildet av bra kvalitet och den har åxå bildstabilisering. Jag har fått intrycket att den är lite långsammare än många andra kameror. A2:an är rätt rapp både i fokusering och vad gäller shutterlag. A2:an har dock, tror jag, mer brus, framför allt på med lite längre exponeringstider.
En sak som jag gillar med A2:an är att den har mekanisk/manuell zoom. Man vrider alltså själv på en ring istället för att zooma genom att trycka på knappar.

Permalänk

Dåså, det får bli en A2 trots att den INTE är så billig som jag trodde.

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett bra val. Om jag var ute efter den typen av kamera skulle det nog vara mitt första val, med tanke på vad man får och vad den kostar.

Om du inte redan gjort det så tycker jag dock att du ska läsa lite recensioner på de modeller som nämnts i tråden, så att du inte tar mina ord för någon slags sanning.