Använda Xp som serveroperativ??

Permalänk

Använda Xp som serveroperativ??

Har idag en server som jag kör Server 2003 på. Använder den som filserver i mitt nätverk med 5-6 datorer anslutna.

Kan jag istället köra Xp på den maskinen och fortfarande dela ut till 5-6 andra datorer??

Problemet med 2003 är att jag behöver använda ett visst program på den, men det programmet funkar inte på 2003 - den blåskärmar hela tiden och det är aningen tröttsamt.

Har för mig att Xp på nått sätt är begränsat för hur många datorer man kan ansluta till den.

Permalänk

Vänd på frågan; Varför skulle det inte fungera?
Vi körde lan och hade en windowsdator som routra trafiken ut i nätverket. Runt 10 pers då.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

10 anslutna är max vad MS icke-server operativsystem klarar.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
10 anslutna är max vad MS icke-server operativsystem klarar.

Helt perfekt för mig ju!! Ska testa det imorgon!! Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
10 anslutna är max vad MS icke-server operativsystem klarar.

Xp Pro klarar väl fler?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är 10 microsoft-sessioner, inte 10 personer... om vi ska bli tekniska.
(Exempelvis MSN räknas som en session, eller iRC, eller ICQ, etc, därav att du kan chatta med +10 pers, eller tanka mer än 10 saker osv)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Xp Pro klarar väl fler?

Nä lite tvärt om. XP pro klarar 10 och home klarar 5.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Home klarar faktist 6 om man ska vara petig :). Det har iaf jag lyckats med. Använde något program me.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus