Behov av "nyrenovering" av luftkylings-FAQ?

Permalänk
Medlem

Behov av "nyrenovering" av luftkylings-FAQ?

Tänkte bara höra om det inte finns några kunniga och intressrade personer som skulle kunna tänka sig att skriva/skriva om/utöka en: Luftkylnings-FAQ.

Några skäl:
1.) I den nuvarande Kylnings-FAQ är det snart 2 år sedan den uppdaterades. Många nya produketer har kommit.
2.) En utökad teori är alltid på sin plats, då man själv kan avgöra hur man bör designa sin kylning optimalt.
3.) Luftkylning antar jag är ju den vanligast förekommande kylningsmetoden, som det enligt min mening finns minst att läsa om.
4.) Jag tror att forumet skulle nog må bra om mängden återkommande frågor om "är denna temperatur bra?", "CPU-kylare till xxxxx?", "hur gör man hål för fläkt?" och "vilken fläkt" etc. minskade, till förmån till lite "svårare" och udda frågor och idéer.

Jag ser i forumet att det finns många kunniga personer innom många områden. Någon eller några borde ju relativt enkelt kunna prestera något som många nya/okunniga/intresserade inom luftkylning skulle ha stor nytta av.

Mitt bidrag skulle kunna betå i korrekturläsning och kontroll av fakta, även om jag stavar som en kråka.
Ni som känner att ni vill ta tag i det (Om ni anses det behövs...) kan ju köra en disskusion i denna tråd. Även andra med synpunkter i fråga kan ju lägga en liten post med tips, idéer och synpunkter på detta.

/ninjan som utnyttjar luft genom snorkel..

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

oj oj oj.. Trodde inte du var intresserad av luftkylda datorer jag

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Jodå, lite!
Det är vatten som gäller, men det skall ju kylas också.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Vore kanon, nåt sånt skulle behövas..

Varför inte fixa en Wiki så alla kan hjälpas åt och tillägga det som anses viktigt?

Permalänk

ja precis. För på "grafikkortskylar" marknaden har det ju dykt upp massor med nya saker, det skulle man kunna skriva om.

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Vore kanon, nåt sånt skulle behövas..

Varför inte fixa en Wiki så alla kan hjälpas åt och tillägga det som anses viktigt?

Vad är en wiki?

Jag håller med om att ett sammarbete kanske skulle vara på sin plats.
Just nu har jag massa tentor att klara av, så jag lär inte prestera så mycket innan nyår. Kanske ett utkast till ett innehåll.

Om ni andra kommer på det mista kan det ju postas här....

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

låter trevligt med en FAQ om bara Luftkylning,,,
det är helt sant som Ninjan säger..

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Hedersmedlem

En ny luftkylnings-FAQ är pågång (jag skriver den)

Har ni några punkter som bör tas upp i den så posta dem här eller skicka ett PM till mig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

jag skulle i alla fall vilja vet mer om det här med tryck på luften som fläktar ger... det är väl så att även om en viss fläkt blåser 100cfm så kan det finnas en anna fläkt som blåser 50cfm men har bättre tryck på luften så den kan lämpa sig bättre för vissa typer av flänsar?

Permalänk
Medlem

kanske om hur man ska ha fläktarna, In och utsug osv
många som skriver trådar om t.ex vilken fläktplacering som är bäst

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
En ny luftkylnings-FAQ är pågång (jag skriver den)

Har ni några punkter som bör tas upp i den så posta dem här eller skicka ett PM till mig.

Kan man få fråga när den kommer bli klar?

Visa signatur