Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3load
Intel....(...& om jag inte minns fel var det faktiskt ASUS som gjorde tillverkningen av det kortet men på beställning av Intel)

Jag hittar inte var det står vad det är för moderkort.
Bara att det är ett Intel chip. 915PE Hittar inte ens det kortet.
Kan du hjälpa till med en länk till var man kan se mer information om det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Ta och gör en genomsnittlig beräkning på hur mycket priset sjunker (speciellt på helt nya grejer) under den tiden.

Jag vet hur mycket priset sjunker.
Köpte en digitalkamera runt 2000 för 4.000:-
Fick se hur den sjönk i pris genom åren tills den var runt 2.000:- sen togs den bort från marknaden.
Köpte även ett PS2. Direkt när det släpptes, ca 4.500:- Idag kostar de 1.300:-

Tänk om jag varit smart nog och väntat de här 5 åren och sparat mina pengar.
Fan va mycket spel jag hade kunnat köpa till då.
Fast iofs så borde jag ju då sparat de pengarna och väntat på en PS3:a...
Å andra sidan hade jag då inte haft någon konsol på 6 år.

Har en företagsdator nu som vi ska köpa loss för 1.600:-.
En P4 2.0Ghz med 512Mb ram och 80Gb hdd.
Visst, vi hade kunnat spara de pengarna som vi lagt ut (ca 400 i månaden) de här 3 åren och jag hade kunnat sitta kvar på min 450mhz P2:a med 128Mb ram och 10Gb hdd och nu köpt den här datorn för de sparade pengarna... Eller inte... För vad får man för dator för 14.000:-?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag hittar inte var det står vad det är för moderkort.
Bara att det är ett Intel chip. 915PE Hittar inte ens det kortet.
Kan du hjälpa till med en länk till var man kan se mer information om det?

Intel 915PE är benämningen på chipet... dvs 915 & Pci-express.
I den serien finns sen ett par moderkort... & eftersom han inte kunde ange exakt benämning antog jag att det var 915PGN ...rätt snarlika. Men det har varit ett genomgående problem i hela 915 serien.

Visa signatur

- Intel i7 980 vattenkyld - 12GB - SSD - 1.5GB GTX 580 -

Permalänk
Medlem

Köper man en sk "HemPC" från jobbet så betalar man en månadsavgift under kontraktstiden och detta betyder att du juridiskt sett leasar burken. Du äger den alltså inte förrän du vid kontraktets utgång köper loss den.

Under denna tid är burken försedd med ett sigill. Bryter du detta, för att tex uppgradera någon komponent inne i chassit - minne, disk, grafikkort etc - så gäller inte garantin/service/support längre eftersom uthyraren anser att du brutit kontraktet.

De allra flesta sk "HemPC" har "udda" moderkort med begränsad livslängd eftersom dom inte är gjorda för att tex överklocka eller moddas. BIOS har alltså begränsad funktionalitet och inställnings- och uppgraderingsmöjlighet. Därtill är det sällsynt svårt eller omöjligt att få tag i teknisk information (manual) till moderkortet.

Den enda fördelen jag kan se med HemPC är att det "ser" billigt ut när man tecknar kontraktet om man räknar in skatteeffekten. Därtill service/support om du orkar vänta läääänge i telefonkön.

För oss datorkunniga är det ett bättre val att bygga själva.

/jookeer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Jag vet hur mycket priset sjunker.
Köpte en digitalkamera runt 2000 för 4.000:-
Fick se hur den sjönk i pris genom åren tills den var runt 2.000:- sen togs den bort från marknaden.
Köpte även ett PS2. Direkt när det släpptes, ca 4.500:- Idag kostar de 1.300:-

Tänk om jag varit smart nog och väntat de här 5 åren och sparat mina pengar.
Fan va mycket spel jag hade kunnat köpa till då.
Fast iofs så borde jag ju då sparat de pengarna och väntat på en PS3:a...
Å andra sidan hade jag då inte haft någon konsol på 6 år.

Har en företagsdator nu som vi ska köpa loss för 1.600:-.
En P4 2.0Ghz med 512Mb ram och 80Gb hdd.
Visst, vi hade kunnat spara de pengarna som vi lagt ut (ca 400 i månaden) de här 3 åren och jag hade kunnat sitta kvar på min 450mhz P2:a med 128Mb ram och 10Gb hdd och nu köpt den här datorn för de sparade pengarna... Eller inte... För vad får man för dator för 14.000:-? [/B]

Haha, håller med ditt resonemang fullt

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Köper man en sk "HemPC" från jobbet så betalar man en månadsavgift under kontraktstiden och detta betyder att du juridiskt sett leasar burken. Du äger den alltså inte förrän du vid kontraktets utgång köper loss den.

Och?

Under denna tid är burken försedd med ett sigill. Bryter du detta, för att tex uppgradera någon komponent inne i chassit - minne, disk, grafikkort etc - så gäller inte garantin/service/support längre eftersom uthyraren anser att du brutit kontraktet.

Fel, ivarjefall på mina 3 hempcköp

De allra flesta sk "HemPC" har "udda" moderkort med begränsad livslängd eftersom dom inte är gjorda för att tex överklocka eller moddas. BIOS har alltså begränsad funktionalitet och inställnings- och uppgraderingsmöjlighet. Därtill är det sällsynt svårt eller omöjligt att få tag i teknisk information (manual) till moderkortet.

Kan väl hända men oftast så är det ju det allra värsta man får så varför uppgradera. När det behövs så kommer ju nästa erbjudande!

Den enda fördelen jag kan se med HemPC är att det "ser" billigt ut när man tecknar kontraktet om man räknar in skatteeffekten. Därtill service/support om du orkar vänta läääänge i telefonkön.

Räkna med 50-55% marginalskatt och du ska se att det blir rätt billigt! Hos vissa mindre hempcleverantörer är det nog så men man behöver ju inte ringa de mest populära tiderna.

För oss datorkunniga är det ett bättre val att bygga själva.

Rätt

/jookeer

Några saker stämmer i ditt inlägg men inte många!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Köper man en sk "HemPC" från jobbet så betalar man en månadsavgift under kontraktstiden och detta betyder att du juridiskt sett leasar burken. Du äger den alltså inte förrän du vid kontraktets utgång köper loss den.

Under denna tid är burken försedd med ett sigill. Bryter du detta, för att tex uppgradera någon komponent inne i chassit - minne, disk, grafikkort etc - så gäller inte garantin/service/support längre eftersom uthyraren anser att du brutit kontraktet.

De allra flesta sk "HemPC" har "udda" moderkort med begränsad livslängd eftersom dom inte är gjorda för att tex överklocka eller moddas. BIOS har alltså begränsad funktionalitet och inställnings- och uppgraderingsmöjlighet. Därtill är det sällsynt svårt eller omöjligt att få tag i teknisk information (manual) till moderkortet.

Den enda fördelen jag kan se med HemPC är att det "ser" billigt ut när man tecknar kontraktet om man räknar in skatteeffekten. Därtill service/support om du orkar vänta läääänge i telefonkön.

För oss datorkunniga är det ett bättre val att bygga själva.

/jookeer

Fujitsu siemens kör med vanliga delar.
I min Scaleo 800S fanns det inget special som finns på Dell, Compaq, Hp eller liknande.
Ej heller något sigill. Pratade med supporten när mitt grafikkort strulade och de sa att sålänge jag visste vad jag gjorde så kunde jag byta grafikkort.
De ansåg att det var okej iom att det inte fanns något sigill man kunde bryta och de skulle inte kunna bevisa ifall jag öppnat den eller inte.

Enda anledningen till att det är svårt att få tag på info om mitt nuvarande moderkort är för att kortet är över 3 år gammalt.

Visst har du rätt i att moderkortet har begränsad livslängd vad gäller uppgradering men vilket moderkort har inte det?

Har gjort misstag förut då jag själv konfigurerat datorer och fått delar som pga intels nya produkter blir för "gamla".

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tydligen olika erfarenheter avseende sigillet. Kolla kontraktet noga innan - så du vet vad du får eller inte får göra med burken.

Kan nämna att en bekant med en ny Fujitsu/Siemens inte fick bryta sigillet med mindre än att han förlorar service/support.

De moderkort man köper "lösa" har betydligt mer öppen info samt utbyggnadsmöjlighter än sk märkesdatorer typ Dell/Compaq/Intel etc.

Bygger du själv kan du välja de komponenter du anser vara bäst - en valfrihet värd en hel del för självbyggaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tydligen olika erfarenheter avseende sigillet. Kolla kontraktet noga innan - så du vet vad du får eller inte får göra med burken.

Kan nämna att en bekant med en ny Fujitsu/Siemens inte fick bryta sigillet med mindre än att han förlorar service/support.

De moderkort man köper "lösa" har betydligt mer öppen info samt utbyggnadsmöjlighter än sk märkesdatorer typ Dell/Compaq/Intel etc.

Bygger du själv kan du välja de komponenter du anser vara bäst - en valfrihet värd en hel del för självbyggaren.

På min acer hade jag ett brutet sigill när jag fick den.
På min Fujitsu fanns inget sigill...

Visst har de mer info men så ofta som tillverkarna får för sig att byta standarder så är det nästan ett givet köp att köpa ett nytt moderkort vid köp av ny processor.

Det har du helt rätt i.
Dock har jag inte 25 000 att lägga ut just nu.
Sparar jag 2000 vilket är det högsta jag kan spara så kommer det att ta över 1 år innan jag är i närheten av en ny dator.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Tydligen olika erfarenheter avseende sigillet. Kolla kontraktet noga innan - så du vet vad du får eller inte får göra med burken.

Kan nämna att en bekant med en ny Fujitsu/Siemens inte fick bryta sigillet med mindre än att han förlorar service/support.

De moderkort man köper "lösa" har betydligt mer öppen info samt utbyggnadsmöjlighter än sk märkesdatorer typ Dell/Compaq/Intel etc.

Bygger du själv kan du välja de komponenter du anser vara bäst - en valfrihet värd en hel del för självbyggaren.

Så det är bättre att ha gamla prylar och själv ha plockat ihop dem än att ha det allra senaste? Det blir ju följden om du ska lägga ut ungefär samma summa pengar? För det blir ju otroligt mycket billigare att köpa via hempc. Annars är det ju som om att jämföra äpple och päron. Jag förstår att man kan plocka ihop bättre datorer men inte till samma pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Köper man en sk "HemPC" från jobbet så betalar man en månadsavgift under kontraktstiden och detta betyder att du juridiskt sett leasar burken. Du äger den alltså inte förrän du vid kontraktets utgång köper loss den.

Under denna tid är burken försedd med ett sigill. Bryter du detta, för att tex uppgradera någon komponent inne i chassit - minne, disk, grafikkort etc - så gäller inte garantin/service/support längre eftersom uthyraren anser att du brutit kontraktet.

De allra flesta sk "HemPC" har "udda" moderkort med begränsad livslängd eftersom dom inte är gjorda för att tex överklocka eller moddas. BIOS har alltså begränsad funktionalitet och inställnings- och uppgraderingsmöjlighet. Därtill är det sällsynt svårt eller omöjligt att få tag i teknisk information (manual) till moderkortet.

Den enda fördelen jag kan se med HemPC är att det "ser" billigt ut när man tecknar kontraktet om man räknar in skatteeffekten. Därtill service/support om du orkar vänta läääänge i telefonkön.

För oss datorkunniga är det ett bättre val att bygga själva.

/jookeer

så är det IBLAND, men absolut inte ALLTID.

det är bara några enstaka företag som sätter "sigill" på datorerna, dom flesta som INTE är levererade av skitföretag såsom Fujitsu Siemens är normalt "fria". självklart förutsätter det att du köper loss datorn efteråt, om du inte sparar dom datordelar du bytt ut och sätter in dom igen.

här var det då inget problem att installera en PC-card-kortplats och byta dvd-läsare. datorn har varit inne 2 ggr.

samma det där med udda moderkort, det är inte alls SÅ vanligt.
dessutom är det knappast något problem att hitta information om moderkortet, man får ju med "bruksanvisning" till sånt... OM det handlar om någorlunda seriösa företag, förstås.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk