Dubbla S-ATA diskar?

Permalänk
Medlem

Dubbla S-ATA diskar?

Jag tänkte byta upp mig lite och köra en pc med två S-ATA diskar. Jag har sökt och läst lite och tror mig veta svaret på frågan hur jag får datorn att boota rätt. Vill bara skicka ut en fråga för att vara säker, jag tror nämligen att jag får veta exakt i detta forum.
Allt sköts via BIOS-inställningar, rätt eller fel?
Det finns inga primär- eller sekundärkanaler i S-ATA, inga master eller slave?
Om allt funkar och så byter jag plats på kontakterna på moderkortet, funkar det ändå? Alltså känner datorn av att disken som ska boota bytt plats? Ingen anledning att göra det, bara kul att få veta.
Jag har läst mycket om det här med F6 under installation. Funkar verkligen inte det med XP SP2? Måste man ha diskett/skiva med drivrutiner för S-ATA?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man måste även ha drivrutiner på diskett när man installerar windows XP med sp2, sen kan du ställa in master/slave på sata hddar.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner på Diskett? Vad pratar du om. När jag installerade Windows på min sata disc så satte jag bara i den och installerade från en skiva som man alltid gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ex-Rated
Drivrutiner på Diskett? Vad pratar du om. När jag installerade Windows på min sata disc så satte jag bara i den och installerade från en skiva som man alltid gör.

okej, jag är tvungen att ha drivrutinerna på diskett för att kunna installera XP.

Permalänk
Medlem

Funkar väl smidgast om man har sata-kontrollern på moderkortet. Den uppfattningen jag fått iaf

Bra frågor sitter och funderar lite på samma saker! Tänkte oxå köpa nya diskar å det kommer bli sata. Undra vilket sata-kort som är mest prisvärt.. hmm... någon som kan rekomendera nåtT?:) (snor tråden lite )

Visa signatur

...excellent