Permalänk
Medlem

funderingar till HTPC-bygge

Är så att jag fått en låda med mini-itx mobo (Epia-M 600MHz), 256MB ddr-ram, 40GB hårddisk o.s.v som jag tänkt mig att jag ska göra en HTPC av.
Tänkte bara höra vad man ska använda för att få bästa bild på TV, är det ett TV-kort?

Och om jag nu har ett TV-kort, kan jag då spela in från TVn och så?

Kommer inte på allt jag tänkt fråga om...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

mini-itx har en video-ut (inte samma sak som tv-tuner-kort)... om du vill kunna se på TV måste du köpa ett tV-kort.. och efter som du har en långsam 600mh C3 prolle (typ lika snabb som en 400mhz P4) så måste du ha mpeg2-hårdvaru encoder på rv-kortet annars kommer det lagga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är video-ut bättre eller sämre än s-video??
just att se på TV behövs inte precis eftersom jag ska köra datorn genom TV:n och då kan använda TV:n på det vanliga sättet.
Men får jag bästa bild av att använda ett TV-kort än t.ex. video-ut?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

du har nog inte riktigt koll på begreppen märkar jag.. video-ut är antingen s-video eller komposit (rca)... ett tv-kort är TV-in allså RF-tuner...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp, jag har inte så mycket koll på detta
Men som jag frågade: vad ger bästa utséende, är det med ett TV-kort?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Ett TV-kort har inte video out! den kan ha det men då fungerar den bara med decodern som sitter på kortet (man ser allså inte windows utan bara filmen)

Därimot om du inte är nöjd med video-uten på det inbyggda grafikkortet så får du väll köpa ett PCI-grafikkort och sätta i PCI slotten på via mobot..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oki, har hört att man kan få video-ut genom tv-kort så trodde det helt enkelt
Inte lätt när man inte sysslat med detta förut ..
Är bara det att det blir så svårt att se vanlig text och sådant, att köra Meedio funkar bra.

Kan den dära VGA -> Scart konverteraren kanske vara nåt??

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
oki, har hört att man kan få video-ut genom tv-kort så trodde det helt enkelt

se posten ovan angående video-ut på tv-kort

RGB > svart har jag aldrig hållt på med eftersom jag anser att vanlig TV är lite utdaterat.. Jag använder bara DVI och RGB.. Vad jag dock vet är att rydlien funkar bara RGB > scart med radeon korten och ett sådant sitter det int epå en via mini-itx..

du har inte funderat på att skaffa en display som har DVI/RGB?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok, då vet jag
Som jag sa så vill jag använda datorn som en HTPC till TV:n och vi i min famlij kommer inte precis köpa en speciell skärm för det..

Föresten, någon som har länken till ett HTPC-bygge som postades som nyhet här på Swec för ett tag sedan?? Det var någon finne som hade gjort något bygge som jag skulle vilja komma på igen.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

en projektor med DVI är en bra invesreting finns bra Infocus för under 16000 idag.. Du får grymt mycket för pengarna... Men om du ska köra TV så kan du väll bara prova s-videon på mini-itx är den inte bra får du väll köpa ett ATI pci kort och köra rgb > scart (om TVn stödker det)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, ingen projektor, vi har ju redan en TV och vi ska inte köpa nåt nytt
Asså det är inga problem med att köra på datorn på TV:n, bara det att om man håller på i vanliga explorer så är det väldigt svårt att se all text och sånt, kan ju inte göra allt i t.ex. Meedio

Får väl dra ner upplösningen och så helt enkelt.

Någon som vet länken till det jag sökte innan??

EDIT: hittade länken själv som är:
http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12995&side=1

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

det kommer aldrig bli perfekt i explorer på en TV. RGB eller inte, spelar ingen roll. Dessutom kan du visst göra allt du vill i Meedio , det finns en inbyggd file-explorer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att det finns en fil-explorer för att kolla på filer och så, men det finns ju vissa saker man inte kan göra i Meedio.
Nu blir det bara att göra sig nån alu-låda och köpa OLED-diaplay och lite annat kul

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

hehe. lycka till vi får se om den kommer upp i samma standard som lådan jag har

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/ finns det ett forum och dem har stenkoll på htpc.

En htpc använder man för att skala bilden och dyligt.

Ett annat forum som har lite koll oxå är http://www.dvdforum.nu/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
http://www.prisjakt.nu/ finns det ett forum och dem har stenkoll på htpc.

En htpc använder man för att skala bilden och dyligt.

Ett annat forum som har lite koll oxå är http://www.dvdforum.nu/

men det går ju inte att använda skalningsfilter på en mini.itx som han har.... kräver mer CPU

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
men det går ju inte att använda skalningsfilter på en mini.itx som han har.... kräver mer CPU

Jo jag vet och då är det en hepc han skall "bygga"

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

vadå... finns ingen regel som säger att en HTPC ska ha hårdvara som klarar realtidsfilter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HEPC, HTPC...skit samma
Nu är det så att jag fått ett inte så roligt problem:
Hade fixat lite med uppgradering av BIOS, installerade drivrutiner o.s.v på datorn och skulle koppla in den till TV:n och testa den då jag inte får någon bild

Vad kan det vara för fel?, testade en bärbar lite snabbt och den funka..
HTPC för TV som inte funkar till TV...låter bra..

EDIT: glömde säga att det funkade dagen innan :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

du har inte kommit åt jumpern på moderkortet för TV-out? eller kör du svideo?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har testat båda s-video och den runda gula kontakten med samma resultat.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

runda gula kontakten = RCA hona...

k.. låter skumt.. vad har du för nätagg. när jag hadde en via-mini-itx så hade jag ett 55w agg och den var lite för klen så jag fick lite skumma fel ibland som att ljudet försvann och nätverket lade av....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är ett 110W så det ska ju inte vara några problem...
Kan det ha blivit så efter att jag flashade om BIOS?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

kanske.. den kanseke återgick till default i windows, har du kollat att tv-out är enabled? du måste ha skärmen annars funkar inte TV-outen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad menar du med att jag måste ha skärmen för att TV-outen ska fungera??
Känns så konstigt att det plötsligt bara inte funkar

Och det går ju inte bara få tillbaks original-BIOSet för att se om det nya bråkade...vart kan man kolla om TV-outen är enablad då, är det bara jumpern?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

nej du måste koppla tillbax skärmen och titta i isntällningarna.. det var skitläne sedan jag höll på med via's chipset..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jaha, då fattar jag
Det kan ju vara så att iom BIOS-bytet så ställdes nån inställning om...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
jaha, då fattar jag
Det kan ju vara så att iom BIOS-bytet så ställdes nån inställning om...

precis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

löste skiten nu...
Var tvungen att ändra någon konstig inställning i BIOS till att den ska användas på "CRT+TV" instället för bara CRT...

Så nu kan man konsentrera sig på att fixa ihop det hela

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

jo, mini-itx är ju kända för att ha lite skumma bios/drivar..

Visa signatur