HIS 9800SE 128MB ALL IN WONDER Är det något att ha?

Permalänk
Medlem

HIS 9800SE 128MB ALL IN WONDER Är det något att ha?

Hej jag ska köpa ny dator och undrar om detta grafikkortet är något att satsa på?
HIS 9800SE 128MB ALL IN WONDER 1 849:-
http://www.ais-system.se/_/product/default.asp?lProductId=561...

Jag vill kunna titta på tv i datorn och även kunna spela in + redigera filmerna i bra kvalitet för att sedan kunna bränna till DVD osv. Kommer kortet tillåta detta?

Dessutom vill jag kunna spela spel som Doom 3, Half Life 2, Sims 2, Need for speed underground 2, Far Cry, osv.

Det finns även ett 9600 från HIS för 1495:-
Är det också bra att ha hemma?

Permalänk
Medlem

Har för mig att SE är budgetmodellen för ATIs AGP-kort. Köp i så fall ett Radeon 9800 Pro för 1895.- på http://www.komplett.se.
Jag vet dock inte hur detta kort är för videoredigering o.d.

Permalänk

Eftersom det är AIW (All In Wonder) så lämpar det sig mycket bra till videoredigering, koppla datorn till tvn o.sv.
Sen är det den bra varianten av 9800se med 256bits minnesbuss:) lyckas du få upp 8 pixel pipelines (som på 9800pro) så har du ett 9800pro AIW.
Till doom3 kan det bli aningen segt, möjligtvis om du kör på låga inställningar, men låser du upp alla 8pipes så kommer det flyta på finfint.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

jag hade ett sånt grafikkort innan nätaggregatet brände det. Det kortet är väldigt bra till redigering och såna saker. Jag spelade Doom 3 med det och jag hade inte så låga inställningar, det gick rätt fint med det kortet. Sen så följer väl en massa kablar med som man kan ha i tv-out och så. Det är bra bild också vid tv-out.

Det är ett himla fint kort och har du tur att få till att låsa upp pipes'n så tjänar du rätt mycket på det

Visa signatur

See you, space cowboy.

Permalänk
Medlem

Om du bara låser upp kortet kommer du få mycket bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Det låter ju som ett bra kort då!
Men jag är dock nybörjare på just att låsa upp kort, osv.
Är detta något som man kan lära sig på någon websida eller liknande?

Sedan undrar jag också om någon vet ifall det blir bra kvalitet på tv bilden som man får in i datorn (för att se på tv,osv)? För jag vill gärna kunna spela in i bra kvalitet. Jag funderar annars på att skaffa ett vanligt tv-kort.

Permalänk
Medlem

Hallå??? Det är inte ett bra kort!
Bara för att det är 256 bitars minne så betyder inte det att minnesbussen också är det. Minns jag rätt så har INGA SE-kort 256 bitars minnesbus.
9800SE är långsammare än 9500pro. Så varför inte köpa ett AIW9800pro när det bara kostar ett par tior mer?

Ja det blir mycket bra kvalitet på TV-bilden. Det beror på din mottagning dock.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Okej, tack för kritiken också, det är bra!
Men tyvärr kan jag inte hitta något 9800PRO AIW.. Och ett vanligt 9800PRO kostar 2350:- på det stället där jag ska köpa datorn..
Jag vet inte riktigt men, går det att lära sig hur man låser upp/ klockar ett grafikkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Hallå??? Det är inte ett bra kort!
Bara för att det är 256 bitars minne så betyder inte det att minnesbussen också är det. Minns jag rätt så har INGA SE-kort 256 bitars minnesbus.
9800SE är långsammare än 9500pro. Så varför inte köpa ett AIW9800pro när det bara kostar ett par tior mer?

Ja det blir mycket bra kvalitet på TV-bilden. Det beror på din mottagning dock.

Va äru för tomte egentligen?

Det är såvitt jag sett på denna tråden ingen som påstått att det automatiskt går att låsa upp 9800se kort, Jag har gjort det på 2 av 3st 9800se kort, varav ett AiW , och det har minst sagt samma prestanda som riktiga 9800pro (köpta som det) faktiskt så står det tom. 9800pro tryckt på mitt AiW kretskort.

Sen att ett 9800pro AiW kostar ett par tior mer skulle jag väldigt gärna vilja se nånstans.
jag har själv inte sett så många 9800pro AiW kort längre som finns att köpa, men min erfarenhet är att dom brukar ligga på 30-100% mer i pris. vilket mao blir frågan om flera hundra mer än ett vanligt 9800pro.

vilket då också betyder, ifall han köper ett 9800se (som faktiskt inte är allt för slött) som har All-in-wonder, och har turen att lyckas låsa upp det. får ett betydligt mycket värdefullare kort för kostnaden.

rest my case

Visa signatur

* Intel core i7 4930K (6 core) @ 4.5Ghz + Corsair Hydro H100i | 64GB (8x8GB) Corsair DDR3 Vengeance Pro Series Silver 2133Mhz | Asus Rampage IV Extreme Black edition | 2x Samsung 840 Pro 256gb SSD (RAID-0) | 2x MSI Nvidia Geforce GTX 970 4Gb Twin Frozr (SLI) | Dell Ultrasharp U3011 30" 16:10 (2560x1600) | 2x Eizo 24" EV2411W 16:10 (1920x1200) (Multiscreen setup)

Permalänk
Medlem

han kanske borde veta att det inte duger till nyare spel...

Permalänk
Hedersmedlem

1849:- är väldigt mycket pengar för ett gammalt 9800SE, AIW eller inte.

Det har en del trevliga features tack vare AIW men det är ett långsamt kort, inget man vill ha att spela med när man kan få ett 6600GT för samma pengar. Det finns en möjlighet att man kan låsa upp pipsen på kortet och i så fall har man ett kort som presterar som ett 9800pro, men det är ändå inte prisvärt imho. Inte säkert att denna mod funkar heller.

Redigera film kan du göra med vilket grafikkort som helst, det är inget du behöver ett AIW-kort till. Vill du använda datorn till att kolla på TV så skulle jag rekommendera ett riktigt TV-kort. Det blir lite dyrare totalt sett men du slipper göra kompromisser, eftersom du uppenbarligen även vill ha ett grafikkort att spela moderna spel på.

Beleg: Finns visst 9800SE-kort med 256bitars minnesbuss.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
1849:- är väldigt mycket pengar för ett gammalt 9800SE, AIW eller inte.

Det har en del trevliga features tack vare AIW men det är ett långsamt kort, inget man vill ha att spela med när man kan få ett 6800GT för samma pengar. Det finns en möjlighet att man kan låsa upp pipsen på kortet och i så fall har man ett kort som presterar som ett 9800pro, men det är ändå inte prisvärt imho. Inte säkert att denna mod funkar heller.

Redigera film kan du göra med vilket grafikkort som helst, det är inget du behöver ett AIW-kort till. Vill du använda datorn till att kolla på TV så skulle jag rekommendera ett riktigt TV-kort. Det blir lite dyrare totalt sett men du slipper göra kompromisser, eftersom du uppenbarligen även vill ha ett grafikkort att spela moderna spel på.

Beleg: Finns visst 9800SE-kort med 256bitars minnesbuss.

6800gt för 1800kr!!! var hittar du det

fattar att du menar 6600gt, det är mycket mer kort för pengarna. men jag e inte så säker när det gäller filmredigering... hursomhelst är 9800pro/se korten ej bra i dagens läge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAiNLSD
Va äru för tomte egentligen?

Det är såvitt jag sett på denna tråden ingen som påstått att det automatiskt går att låsa upp 9800se kort, Jag har gjort det på 2 av 3st 9800se kort, varav ett AiW , och det har minst sagt samma prestanda som riktiga 9800pro (köpta som det) faktiskt så står det tom. 9800pro tryckt på mitt AiW kretskort.

Sen att ett 9800pro AiW kostar ett par tior mer skulle jag väldigt gärna vilja se nånstans.
jag har själv inte sett så många 9800pro AiW kort längre som finns att köpa, men min erfarenhet är att dom brukar ligga på 30-100% mer i pris. vilket mao blir frågan om flera hundra mer än ett vanligt 9800pro.

vilket då också betyder, ifall han köper ett 9800se (som faktiskt inte är allt för slött) som har All-in-wonder, och har turen att lyckas låsa upp det. får ett betydligt mycket värdefullare kort för kostnaden.

rest my case

Tomte kan du själv vara. Du snackar ju bara dynga...

Jag har inte påstått att det inte går att låsa upp SE-korten. Men bara för att du lyckats är det knappast någon garanti för att han ska lyckas. När 9500->9700 gällde så var det ca 50% lyckade.

Om du väldigt gärna vill se vart man kan köpa AIW9800pro billigt är det bara att söka. Kan ju inte vara så svårt, ens för dig...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=38767&ref=Buggy
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304358&cks=ASS&assoc=5684...

Komplett är ju knappast en okänd försäljare...

Så mycket för dina 30-100%, tomte.

Vicotnik: Japp, du har så rätt. Den baserad på 9700 har 256bit och den baserad på 9500pro har 128bit. I stand corected.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Låt oss inte glömma att låsa upp ett 9800SE inte är samma sak som att låsa upp ett x800pro vivo AGP.

På x800pro VIVO AGP så lyckades runt 99% låsa upp till 16pipes
På 9800SE så lyckades väll runt 40% låsa upp till 8pipes

Om det är värt att riskera få man ju avgöra själv...

/Martin

Permalänk
Medlem

Vad har grafikkortet med filmredigering att göra?
Det är väl processorn som jobbar då?

Permalänk

Varför inte bara ägga ut lite till och köpa ett 6600gt eller ett x800pro vivo
eller ett beg. 9800pro aiw

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T