Låter "nordbrygg"-fläkten på Asus AV8-E lika jävligt som på SLI-varianten?

Permalänk

Låter "nordbrygg"-fläkten på Asus AV8-E lika jävligt som på SLI-varianten?

Efter att ha läst om hur högt fläkten som sitter på själva chipet på moderkortet låter så blir man ju brydd!

Har läst tråden här på Swec angående utbyte till Zalmans passiva. Dom blir ju grymt varma, men det verkar ju fungera för de som har provat. Dock så vill jag ha ett mobo nu som jag inte behöver hålla på och laborera med. Ska köpa det och bara stoppa in i burken och sen vill jag inte att det ska föra massa oväsen! Nu kommer jag till själva frågan, se nedan.

Hur är det med Asus A8V-E kort, alltså som har Vias chipset, K8T890. Asus har ju till skillnad från Abit en fläkt på mobot!
Nån som vet om fläktet på K8T890-Asuskortet låter lika jävligt som på SLI-varianten?

Edit: Korrigerade namnet på kortet (A8V-E)

Permalänk
Medlem

Förmodligen låter den lika mycket eftersom det ser ut att vara en likadan kylare. Normalt sett brukar inte VIA:s kretsar bli särskilt varma så du kan säkert sätt dit en passiv kylfläns.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Förmodligen låter den lika mycket eftersom det ser ut att vara en likadan kylare. Normalt sett brukar inte VIA:s kretsar bli särskilt varma så du kan säkert sätt dit en passiv kylfläns.

Jo, har funderat på att i nödfall om den för allt för mycket oväsen så kommer det att bli en passiv kylare. Det kommer nog isf blir en sån här Zalmans NB47J
http://kylning.com/info.php?cPath=77_181&products_id=525&kyli...

Är det någon här på Swec som köpt det här Asus-mobot och monterat en sån fläns eller som vet om det finns hål kring kretsen som gör att den passiva kylaren passar utan att man måste modifera på något sätt? Ni som har monterat en sån, blir den fortfarande glödhet, som för SLI-kortet med samma kylare?

Permalänk
Medlem

Att montera den borde inte vara några problem. På mitt A8N SLI DL använde ja bara original fjädrarna som fäster mot bordet för att få bättre tryck mot chipet.

Att flänsen skulle bli glödhet vet jag inte. Min är inte varmare än att jag kan hålla fingrarna på den och det brukar innebära ca: 50-55 grader.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Finns ingen SLI variant av K8T890 än.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Finns ingen SLI variant av K8T890 än.

Nej det är jag fullt medveten om.
Frågan var om chipet med K8T890 blir lika varmt som chipet för nForce SLI och Ultra för Asuskortet eftersom de satt din en sån helikopterfläkt medans andra mobotillverkare som gör Via kort nöjer sig med passiv kylning.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Antar att du menar A8V-E. Monterade en Zalman NB47J på ett sådant kort idag och det passade perfekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitoh
Antar att du menar A8V-E. Monterade en Zalman NB47J på ett sådant kort idag och det passade perfekt.

Ja, precis. Skrev visst fel beteckning i första posten ser jag nu.
Du som har ett sånt kort, kan du bekräfta att det var ett himla oväsen på fläkten?

Var det svårt att trycka dit Zalmanflänsen?
Har du mätt några temp-skillnader mellan orginalfläkten och Zalmankylaren?

Permalänk
Medlem

Jag har ett A8N SLI Deluxe där jag bytit ut nb-kylaren mot Zalman ZM-47J. Den blir inte speciellt varm alls för mig i ett Thermaltake Tsunami (utan fönster) med orginalfläktarna. Någonstans mellan ljummen och varm skulle jag säga (luddigt, jag vet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wortangha
Ja, precis. Skrev visst fel beteckning i första posten ser jag nu.
Du som har ett sånt kort, kan du bekräfta att det var ett himla oväsen på fläkten?

Var det svårt att trycka dit Zalmanflänsen?
Har du mätt några temp-skillnader mellan orginalfläkten och Zalmankylaren?

Jag kan bekräfta dina misstankar. Låter för jävligt! Funderar oxå på en passiv kylare men vad jag har förstått så måste man skuva ned moderkortet och det orkar jag bara inte...

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gitzo
Jag kan bekräfta dina misstankar. Låter för jävligt! Funderar oxå på en passiv kylare men vad jag har förstått så måste man skuva ned moderkortet och det orkar jag bara inte...

Du kan köpa en Zalman Fanmate. Kostar bara några tior och du kan reglera hastigheten hur du vill. Har en själv och det funkar bra.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Du kan köpa en Zalman Fanmate. Kostar bara några tior och du kan reglera hastigheten hur du vill. Har en själv och det funkar bra.

Gissar att du har ett Asus-kort... Min fläkt snurrar i 8-8500rpm, borde räcka med ca 3-4000...

Har du kollat vad du har för varvtal? Och har du din liggandes i burken eller placerat den utanför för att kunna dra på vid belastning?

Tack för tipset!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Jo jag har ett Asus och har satt Fanmate så att den snurrar ca: 5000 rpm och då hörs den faktiskt inte mycket alls. Det är precis som när den kommer upp över ett visst varvtal så börjar den tjuta. Jag har satt den inne i lådan men den går att ha utanför oxå även om det blir lite krångligare med kabeldragningen.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

För den okunniga, hur kopplar man denna _?

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem

sladden från fläkten i Fanmaten sladden från fanmaten i ditt mobo, ställin önskat varv med poten..

lätt som en plätt

Permalänk
Medlem

Den på mitt MSI nforce4 väsnas nått helt sjukt... ligger på ca. 8000rpm... kommer hålla i nårra veckor till bara..

Fattar inte hur dom kan va så dumma att klämma på nått sånt skit.. på me ordentliga flänsar istället ffs..