Permalänk

Boot-problem

Jag monterade ihop en dator hos en kompis för ett par veckor sen och han har haft ett par problem i den. Det tar ungefär ett halvår att boota upp burken, från det att man trycker på On tills dess att Windows börjar starta. ASUS startbild finns uppe riktigt länge och sen är skärmen svart en stund innan Windows börjar starta.

Specs:
AMD64 3500+ Winchester
Asus A8V Deluxe
2x256 Kingston Value
Sparkle GeForce 6600GT
Chieftek 420W

Problemen finns också i t.ex. Far Cry där alla inomhustexturer är onaturligt ljusa och grafiken är allmänt medioker trots att grafikinställningarna är på högsta (har testat lägre inställningar och samma problem) och även när man kör 3DMark05 där frameraten 'fladdrar', från högt (lagom högt ) till lågt utan någon synlig logik och poängen är sanslöst låga i både det och AquaMark3 jämfört med mitt system (se sign.), även i jämförelse med mitt system oklockat. Drivrutinerna är allmänt uppdaterade, även senaste BIOS på moderkortet och jag hittar inget synligt fel. Har även stängt av alla kontroller i BIOSen som inte används (S-ATA och liknande) men det har inte gjort något. Över lag i Windows och i lite äldre spel märker man ingenting.
Nån som vet vad som kan vara fel, vad har jag missat och vad kan jag göra åt det..?

Permalänk
Medlem

Windows XP/2000 - nForce4 Standalone Kit (6.53)
Är den installerad?

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

Ska man ha nForce4 Standalone Kit till VIA-chipset?

EDIT:

Ok, killen har installerat om Windows utan att berätta detta för mig och glömt VIA 4-in-1-drivers trots att han sa att han hade installerat dessa...! Jaja... Tillit är bra, kontroll är bättre...

Dock så kvarstår problemet med den onaturligt långa uppstartstiden. Är detta kanske normalt med ASUS. Har aldrig kört Asus så jag har ingen koll på dem...

Permalänk
Medlem

asus brukar inte ha nå lång boot tid...men stäng av alla onödiga funktioner från biosen och välj fast boot... men med mitt biostar tar nog fan ett decennie att starta upp datorn med....närmare 1½ minut... =S

Visa signatur

IzzYzzI