Permalänk
Medlem

nordbryggans fläkt på 5 volt?

jag har ett MSI K8N NEO4 Platinum, och satsar på att få en så tyst dator som möjligt.

då nordbryggans fläkt "viner" rätt så mycket, så har jag kopplat in den på molex 5v istället för moderkortets kontakt.

den är nu mycket tystare, men är detta riskfritt?
kan ju inte se något varvtal nu heller när det inte finns nån rpm-kabel i molexen.

man kan ta på flänsen när datorn är igång, den är varm, men bränns inte.

vågar jag köra så här?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem!
Men vill du va säker så kolla vad ordbryggan har för temp

Permalänk
Medlem

har hört att man inte kan lita på NB-templäsaren på mitt moderkort...
men vad är en för hög temperatur isåfall?

stiger nordbryggans temp mycket under load? så att inte moderkortet börjar brinna när jag spelar?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
har hört att man inte kan lita på NB-templäsaren på mitt moderkort...
men vad är en för hög temperatur isåfall?

stiger nordbryggans temp mycket under load? så att inte moderkortet börjar brinna när jag spelar?

Nja 100% är den väll inte men kolla för säkerhets skull...hehe nej den lär INTE börja brinna

Permalänk
Medlem

är det ingen som har prövat detta alltså?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Många kör ju passiva kylare på NB så det borde inte vara nåt problem med att köra det på 5 V... jag använde Core Center innan jag byggde min vatten kylning, där kan du ändra hastigheten på fläkten.

Visa signatur

| Intel Core 2 QUAD Q9400 2.66GHz | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H | Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB | Western Digital Caviar Green WD5000AACS 500GB 16MB cache SATA2 |

Permalänk

jag ska göra det i dag . koppla in min nbfläkt till min fancontroller , gjode det med mitt a8nsli delux asus mobo . det blev dödstyst , funkar bra . har man bra kyla i lådan är nb fläkten onödig faktist

Visa signatur