Permalänk
Medlem

Har själv skaffat detta underbara liret idag
Har lite problem med styrning bara, säg att jag kollar med kikare på en båt och den står på 180 grader, hur ställer jag in så båten kör dit då?
lite problem med det =(

Samt, stöder spelet kommandon med mic?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

riktningarna utgår från ubåtens position t ex har du 180 grader betyder det att målet är bakom dig du har 2st så kallade kompass en som visar åt vilket håll ubåten kör & en som visar själva graderna det är den innre av dem & då ställer du den lilla röda pilen på 180 efter den innre

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk

Det finns inget sätt att höja upplösningen?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Underbart spel, även kul med 100% realism

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Det finns inget sätt att höja upplösningen?

Nix. Går att ändra i configfilerna men vad jag har hört så förändrar det ingenting.

Permalänk

Ja kör med 79% realism, o ja tycker de blir roligare när man inte kan se utanför ubåten bara ifrån bryggan, och så klart inne i ubåten oxå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nix. Går att ändra i configfilerna men vad jag har hört så förändrar det ingenting.

Ok, ser lite kladdigt ut med TFT... men, men, inte så mycket att göra åt då...

DerHanter: 79%? Allt under 100% är bara fånerier

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Farsan har just köpt spelet men det vill inte riktigt med hans Gf2mx så han tänkte skaffa nytt grafikkort. Dock vill han inte köpa värre än han behöver. Någon som kör med ett budgetkort? Vilket isåfall?
Jag passade på att låna spelet då han ändå inte kan köra det. Har bara spelat lite på academy och har skitsvårt att få mina torpeder att träffa. Läste i manualen om att man ska ligga parallellt med målet, 90 grader AOB osv. Nu kör jag väl på så orealistiskt som det kan bli men man säger bara åt WE att fixa en solution och sen kan man skjuta, dock är han rätt kass så de missar oftast (straxt föröver eller akteröver). Några tips för nybörjaren?

Permalänk

Fortsätt spela o öva.. de blir lättare,

Permalänk
Medlem

lättare va det blir svårare nu när jagarna blir fler & får bättre vapen *ryser*

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk

hehe men man lär sig menar jag

EDIT: Jag skrev 100de inlägget

Permalänk
Medlem

jo jag vet var lite rolig där bara hehe

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Började spela kampanjen nu. Körde ett par uppdrag och plötsligt hamnade jag och jaga en stor konvoj. 12 skepp + en jagare. Dum som jag var anföll jag mitt på dagen och fick fly för livet.

Permalänk
Medlem

Jag har en undran om när man ska ta en examen med att navigera..

Dom vill man ska navigera igenom en kanal man är på väg in...

Men hur vill dom man ska gå tillväga för att bli godkänd?

Det står ju nåt typ att: Navigate through the channel...

Ok... Och vad jag förstår är det den öppningen SSE (South South East) dom menar..

Hade också bekymer med navigeringen under vattnet..

Tacksam för hjälp..

Tycker annars det är ett välgjort spel som verkligen var värt att köpa...

Permalänk
Medlem

Goffy du måste följa de order du får gällande hur du ska navigera.
Tryck M för att läsa meddelanden du fått.

Permalänk
Medlem

Jag valde att börja år 1939, 7th flotilla, till min förvåning har jag ubåt VIIB, i manualen står det att man endast ska få ubåt IIA det årtalet jag valt. Först 1941 kommer VIIB, märkligt....

Nåväl, när man patrullerar så stöter man ju givetvis på andra skepp, men hur vet man vilka man ska skjuta och inte skjuta? Alla är väl inte fiender. Lite svårt se på flaggorna om det är natt ute, har fått för mig att jag ska skjuta ner alla med engelsk flagg. På kartan är vissa gröna, en del blå och en del röda vad menas med det? Samma när man siktar på vissa så är en del gula och en del röda. Vad menas?

Permalänk
Medlem

Om jag fattat rätt så är gröna skepp på kartan neutrala, röda fiende o blå tyska skepp.
När man siktar o det visar rött är man utanför skjutvinklen, gult är det kanske 50/50 att man träffar o är det grönt skall det träffa.

Har en fråga själv.
På min första patrol sänkte jag ett cargoskepp, men i saved carror står det.
Ships sunk 0
Tonnage 0
Fast i Kaptens log står det att jag sänkt ett skepp. Måste man skicka något meddelande eller liknande när man sänkt ett skepp?.

Tacksam för svar.
Röde Orm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bangis
Om jag fattat rätt så är gröna skepp på kartan neutrala, röda fiende o blå tyska skepp.
När man siktar o det visar rött är man utanför skjutvinklen, gult är det kanske 50/50 att man träffar o är det grönt skall det träffa.

Har en fråga själv.
På min första patrol sänkte jag ett cargoskepp, men i saved carror står det.
Ships sunk 0
Tonnage 0
Fast i Kaptens log står det att jag sänkt ett skepp. Måste man skicka något meddelande eller liknande när man sänkt ett skepp?.

Tacksam för svar.
Röde Orm

Ok tack, men alltså, man slåss som Axis och ska sänka alla Allies? Men Allies är inte det allierade till Tyskland? I kampanjen står det ju inget, bara typ så här "sänk alla brittiska skepp"...nåväl...

Så står det för mig också i saved loggarna, tror det är någon bugg som kanske löses med patch 1.1. Men även om det står så i saved loggarna så kommer du tillgodogöra dig dom sänkta skeppen när du väl avslutat ditt upprag, dv.s. trycka ESC, exit patrol och return to base.

Permalänk
Medlem

Nån som vet nåt bra sätt att spara bränsle på ?

Ibland får man uppdrag att åka jäkligt långt bort för att patrullera, då räcker bränslet knappt ju.

Permalänk
Medlem

Du ska nog dyka så att du kör med el-motorn, då sparar du bränsle.

Permalänk
Medlem

Hoho, nu stötte jag för andra gången på en obevakad konvoj i AM. Är de verkligen obevakade så ofta?
Några tips på hur man ska prioritera mål? Jag tog ett par C3 Cargo och en T3 Tanker mest för att de packar mest tonnage. Sänkte tankern med en torped under kölen =).

Permalänk
Medlem

är nog inte så jätteeffektivt att spara bränsle med att åka på batterier. använd bara 1/3 när du transporterar dig till patrullområdet. ju högre hastighet du har desto mer drar det.

Permalänk

du sparar mycket mera bärnsle att åka samma läng på medelfart (3) än högst (5)

Vore kul med flera bilder som folk tar

Permalänk
Medlem

ok tack.

Sen undrar jag också ifall man måste åka tillbaka till hamnen efter att man har gjort alla mission objectives.

Eller kan man bara ta exit-returnt to base direkt efteråt ?

Permalänk
Medlem

Man kan nog ta exit-return to base, har inte testat.

Permalänk
Medlem

Exit-return to base funkar bra. Man måste bara se till så att man är i ytläge + inte ser några skepp.

Permalänk
Medlem

En ny fråga.
Jag började i career 1939 i 1st fotilla med U-båt IIA. men efter fem patroler o sex st sänkta skepp får jag fortfarande bara patrolera i olika grinds.
När kommer dom mer avancerade uppdragen tex sänka några slagskepp eller liknande.
Renown poängen man får skall man placera dom någonstans för att få en bättre U-båt o besättnig i så fall var?

Mvh Röde Orm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bangis
En ny fråga.
Jag började i career 1939 i 1st fotilla med U-båt IIA. men efter fem patroler o sex st sänkta skepp får jag fortfarande bara patrolera i olika grinds.
När kommer dom mer avancerade uppdragen tex sänka några slagskepp eller liknande.
Renown poängen man får skall man placera dom någonstans för att få en bättre U-båt o besättnig i så fall var?

Mvh Röde Orm

Kan inte svara på det första då jag inte kört mer än några uppdrag jag heller än. Vad gäller reown poängen så gör du sånt på ditt "kontor". Du kan "köpa" mer erfaret folk om du klickar på "Crew" (skåpet uppe till vänster) och uppgradera/byta ut u-båten där det står "U-boat" (strax till höger om mitten på skärmen).

Måste säga att det är ett mycket lovande spel det här, väldigt bra atmosfär. Dock verkar det finnas en del buggar, speciellt när det gäller sound operatören (hydrofon/sonar/radar). Läste på subsim.com och det verkar som saker som t ex Normal Sweep/Follow Nearest Sound Contact inte ha någon större funktion. De där check box rutorna i Hydrophone läget verkar inte heller ha någon funktion.

När jag vill ha avstånd till ett fartyg måste jag manuellt leta rätt på det med hydrophone:en sedan kan jag få avstånd till fartyget. Om jag inte gör det så säger sound-operatören bara att han inte har något "target". Förövrig skall tydligen (enligt en på subsim.com) inte u-båten som jag har nu (IIA) ens ha sonar som tydligen behövs för att få avstånd men sound-operatören kan ändå ge mig det...

Gillar inte heller att radar-knapparna finns på mitt skepp, det skall inte ha radar och det gör en bara förvirrad när det finns knappar som inte har någon funktion. Hoppas de finputsar vissa av dessa grejer i en patch för det är förövrigt en strålande simulator tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det finns inga mera avancerade uppdrag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

När jag vill ha avstånd till ett fartyg måste jag manuellt leta rätt på det med hydrophone:en sedan kan jag få avstånd till fartyget. Om jag inte gör det så säger sound-operatören bara att han inte har något "target". Förövrig skall tydligen (enligt en på subsim.com) inte u-båten som jag har nu (IIA) ens ha sonar som tydligen behövs för att få avstånd men sound-operatören kan ändå ge mig det...

hur gör du för att få fram avståndet till en båt med hjälp av sonarn manuellt?
alltså när du är helt under vattnet och få fram ett avstånd då?! hur gör du? jag lyckas bara hitta avstånd när jag ser båten ovan vattnet!

sedan undrar jag om det går att få upp kompassen lite större? det är ju svårt att knappa in antal grader när man bara ska försöka klicka på den där nere!

och sedan undrar jag om det går att se om det är ett fiende skepp, neutralt skepp eller eget skepp på något annat sätt än färgerna på kartan eller på flaggorna på skeppen!

tacksam för svar