Permalänk

Om kvittot e borta

Tjena grabbar har ett litet problem.

Jag köpte ett nätagg. Gick hem me den koppla in den. Den funkade men det som va så konstigt var att min andra hårddisks partition vägrade fungera. Maskinvaran var fortfarande ikopplad och installerad men partitionen vägrade funka...jag fick alltid upp et meddelande precis när ja startade datorn däre stog "Primary slave drive fails".

Efter nåra timmars fuxflux koppla om hit å dit så slutade hårddisken att fungera. Så jag bestämde mej för att koppla in mitt gamla nätagg men hårddisken vägrade att funka. Så jag befarade det värsta och började leta efter kvittot till hårddisken.

Men...jag hittade den inte och ja hittar den fortfarande inte heller. Vad kan jag göra??? Jag betalade med kort så det borde ju finnas inlagrat i någon slags databas eller något.

MEn vad kan jag göra och om det är någon som vet vad felet är skullde de va snällt att få veta det.

MVH Bilal

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Affärerna brukar ha allt sånt lagrat digitalt så det ska inte vara några problem att få fram. sen beror det ju på om de har lust att hjälpa dig...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Annars kan du nog vända dig direkt till tillverkaren och på så sätt få den utbytt.

Permalänk

kontoutdrag kanske du kan ha?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

beroende på märke går det oftast mycket smidigare att skicka direkt till tillverkaren. Returanmälan och instruktioner finns på respektive tillverkares hemsida.

Permalänk
Medlem

det är oftast's mer krångligare att skicka till tillverkaren utan kvitto, beror visserligen på vilken tillverkare det är också... men dom flesta vill ha kvitto så att man kan styrka inköpsdatum så att garantin gäller.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
det är oftast's mer krångligare att skicka till tillverkaren utan kvitto, beror visserligen på vilken tillverkare det är också... men dom flesta vill ha kvitto så att man kan styrka inköpsdatum så att garantin gäller.

Tillverkaren går efter tillverkningsdatum vilket alltid står på disken.

Permalänk

Men om jag tar kontakt med affären i fråga borde det väl vara lättast eller hur?

Sen att de e en Seagate barracuda och seagate har väl liksom inge ställe man kan skicka till i sverige så de blir ju en massa krångel å tjafs bara...

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen skall man kunna styrka när man köpa varan.
Detta sker då lämpligast med ett kassakvitto från butiken.
Men även andra sätt som styrker köpet kan godtas.
Betalade du exempelvis varan med betalkort kan det vara ett sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Tillverkaren går efter tillverkningsdatum vilket alltid står på disken.

så om jag har 3års garanti på min hårddisk och jag köpte den 2003-01-01 och den är tillverkad 2002-01-01. enligt mitt kvitto så har jag 3års garanti och garanti till 2006-01-01 enligt dig så har jag bara 2års garanti då du menar att man går efter tillverkningsdatumet ... tro mig man går efter inköpsdatum och ska du ha ut något garanti så måste man kunna styrka inköpsdatumet med ett orginalkvitto ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
så om jag har 3års garanti på min hårddisk och jag köpte den 2003-01-01 och den är tillverkad 2002-01-01. enligt mitt kvitto så har jag 3års garanti och garanti till 2006-01-01 enligt dig så har jag bara 2års garanti då du menar att man går efter tillverkningsdatumet ... tro mig man går efter inköpsdatum och ska du ha ut något garanti så måste man kunna styrka inköpsdatumet med ett orginalkvitto ...

Om du skickar disken till tillverkaren utan att ha ett kvitto som visar inköpsdatum så går dom efter tillverkningsdatumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Om du skickar disken till tillverkaren utan att ha ett kvitto som visar inköpsdatum så går dom efter tillverkningsdatumet.

Inte 100, men när det gäller tillverkargarantin har jag för
mig att de alltid går efter tillverkningsdatum.
Oavsett vad kvittot säger.

Permalänk
Medlem

IBM.. eller ja, hitatchi går efter tillverkningsdatum.
Datumet står på hårddisken. Jag har skickat ett par trasiga hårddiskar till hitatchi i holland och jag har alltid fått tillbaka en helt ny hårddisk. Inget kvitto behövs eftersom de har väldigt bra garanti.

Det är omöjligt för hårddisktillverkarna att veta när du köpte hårddisken om man inte kan styrka köpet med ett kvitto där serienumret på hårddisken finns med.