Permalänk
Medlem

Basfilterfråga.

Jag har ett baselement i min bil som jag inte har ngt basfilter till, så jag plockade isär en högtalare o tog själva basfiltret till den (en spole) därefter kopplade jag spolen i serie med högtalaren på pluslinan. Men ljudet ändrades inte någonting alls. Vad gör jag för fel?

Ska inte spolen ligga i serie med +?

Permalänk

Jag är ingen expert på det här men hur stor var spolen? Vilket värde? Kommer inte ihåg vad det heter med större spole ju mörkare ljud får du, samt så kan elementet klara mer, samt låta mindre. Eller har jag helt fel.

Hmm, blev ju inte allt för bra svar, men köp en eller två större spolar på typ biltema (pryltema) och testa. Det bästa är ju ett slutsteg med lågpass filter.

Visa signatur

You only live once, or do you?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silvershadow
Jag är ingen expert på det här men hur stor var spolen? Vilket värde? Kommer inte ihåg vad det heter med större spole ju mörkare ljud får du, samt så kan elementet klara mer, samt låta mindre. Eller har jag helt fel.

Hmm, blev ju inte allt för bra svar, men köp en eller två större spolar på typ biltema (pryltema) och testa. Det bästa är ju ett slutsteg med lågpass filter.

Jajo, kommer köpa slutsteg sen, är jävligt fattig så jag ska börja med bilstereo och ett par högtalare med egengjorda filter. Sen blir det utbyggnad så fort jag är skuldfri :D.

Hur som helst, spolen har jag inget värde på då den inte var märkt och jag har inget att mäta spolar med. Tyvärr, men den där spolen funkade bra till baselementen som dom satt på förrut, och nu filtreras det inte alls, skumt som fan. Måste ha kopplat fel, om nu spolen ska ligga paralellt kanske? Men det låter skumt det med då det låter rimligast att kondingen till diskanten som ska ligga paralellt och spolen i serie med baselementet. Så minns jag det som.

Permalänk
Medlem

kolla in ljudias högtalar byggar skola.
Där står det om högpass, bandpass och lågpass filter.
Hoppas det är till hjälp.
Finns massor av färdiga filter att köpa där också om det är intressant.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

spolen skall sitta i serie med baselementet, och kondingen skall sitta i serie med diskanten...

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

Har läst igenom Nybörjardelen på Ljudia nu, mkt fin information. Men en sak undrar jag, kanske missade det. Men i min låda så ska jag ha ett baselement, nothing more nothing less. Alltså vill jag ha ett envägsfilter, vilket inte finns att köpa. Hur ska jag nu veta hur jag gör för att kunna begränsa mitt baselement till max 2000Hz.

Det stod även att man ska ha hälften av maxfrekvens och dubbla lägsta frekvensen. Alltså såhär: Baselement 30-3000Hz Då ska man begränsa det till 60-1500 Hz. Men ett baselement begränsar man aldrig neråt va? Utan baselementet går så långt ner det går och behöver inte begränsas right?. Men det måste väl vara OK om jag då begränsar elementet till max 2000Hz istället för 1500Hz.

Hur räknar jag då ut hur stor spole jag ska köpa för att den ska klara av effekten på elementet samt begränsa den vid 2000Hz?.

Permalänk
Medlem

För att få ett vettigt ljud i en baslåda som bara ska lira bas så ska du se till att basen inte går så mycket högre än 150-200 Hz, vid högre frekvenser än så kommer du höra hur basen "sjunger", vilket man oftast vill undvika.
Du behöver egentligen inte dela basen neråt, men vill du komma åt det allra sista i effekt så kan du dela den från ca 20-30 Hz och neråt, detta för att filtrera bort störningar och annat som egentligen inte hör till musiken.
Nu orkar jag inte gå in på ljudias hemsida och kolla om du missförstått den eller om dom har fel, men så som du skriver skulle jag absolut inte göra.
Vill du räka ut vad du ska använda för spole så finns det ett verktyg för det på www.brl.se under ritningar och tips.
Lycka till!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!