Permalänk
Medlem

Sämre Hastighet ! Hjälp mig !

Ok så min internet uppkoppling försvann under 2 timmar natten till i förrgår och när den kom tillbaka så har hastigheten blivit hur långsam som helst (mest på uppström).

Jag ringde till telia och frågade om dom hade störningar eller hade andra tekniska problem, vilket dom INTE hade.

Jag hade 2 datorer mellan en router när detta hände men hastigheten är den samma om jag kör utan router och bara med 1 dator och modemet.

Jag har telias 8Mbit och här är resulatet från mitt senaste TP-test

TCP
sändning = 15 kbit/s
mottagning = 6.50 Mbit/s

UDP
sänding = 492 kbit/s
mottagning = 6.8 Mbit/s

Kan något ha gått sönder ? tex.. Modemet eller Nätverkskortet ?

Jag har skickat rapport om detta till telias support i Göteborg men har inte hört från dom ännu....

kanske nån av ER som kan hjälpa mig ?

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som dig. Detta inträffade den 31/3 för mig och är fortfarande samma. Har näsan samma värden som dig på tptest, mottagningen är normal men uploaden ligger på runt 15 kbit/s, tcp och 450 kbit/s, udp. Kan ibland inte ens köra ett tptest för den "timar" ut på tcp sändningen.

Ringde idag och frågade Telia om de hade något fel på sin utrustning, men det hade de inte. Skulle avvakta några dagar och se om det blev bättre.

Var bor du? Jag bor utanför Halmstad, kollat med några andra som bor nära mig och de hade inga problem så problemet verkar ju bara var hos mig.

Har också testat utan router med samma resultat. Börjar nästan luta åt att modemet pajat. Har en ganska nytt Zyxel Prestige 645 MP-A1-modem.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz
Har exakt samma problem som dig. Detta inträffade den 31/3 för mig och är fortfarande samma. Har näsan samma värden som dig på tptest, mottagningen är normal men uploaden ligger på runt 15 kbit/s, tcp och 450 kbit/s, udp. Kan ibland inte ens köra ett tptest för den "timar" ut på tcp sändningen.

Ringde idag och frågade Telia om de hade något fel på sin utrustning, men det hade de inte. Skulle avvakta några dagar och se om det blev bättre.

Var bor du? Jag bor utanför Halmstad, kollat med några andra som bor nära mig och de hade inga problem så problemet verkar ju bara var hos mig.

Har också testat utan router med samma resultat. Börjar nästan luta åt att modemet pajat. Har en ganska nytt Zyxel Prestige 645 MP-A1-modem.

Halmstad !? jag med..... jag bor mot Oskarströms hållet...hmm nu verkar jag inte va ensam om det i all fall....fast telia sa att dom inte hade några tekniska problem.....skumt !

likadant för mig....TP-testet timar ut ofta

Har även samma modem typ Zyxel Prestige 600 series

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redreb
Halmstad !? jag med..... jag bor mot Oskarströms hållet...hmm nu verkar jag inte va ensam om det i all fall....fast telia sa att dom inte hade några tekniska problem.....skumt !

likadant för mig....TP-testet timar ut ofta

Har även samma modem typ Zyxel Prestige 600 series

Vad skojigt, vi, (jag är Nocz bror) bor också i Oskarström. Men det var kul att det inte bara var vi som hade problem då. Nocz (patrik) ringde Telia igår men de hade inga störningar som dom sa för dig också...

Visa signatur

must!

Permalänk

Samma sak (nästan) hände för mej igår. Hastigeten blev ungefär halverad.. Berodde på att min kära mor hade klämt telefonsladden i dörren så att två av ledarna fick kontakt med varandra.. Konstigt att det inte dog helt dock :/
Säkert inte det som är felet för dej men du kan ju alltid kolla

Visa signatur

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timvim
Samma sak (nästan) hände för mej igår. Hastigeten blev ungefär halverad.. Berodde på att min kära mor hade klämt telefonsladden i dörren så att två av ledarna fick kontakt med varandra.. Konstigt att det inte dog helt dock :/
Säkert inte det som är felet för dej men du kan ju alltid kolla

nja ! i och med att killen ovan som svarade på min fråga, och sa att även han fick samma problem och vid samma tidpunkt som jag ....och att vi bor i samma område tom...så tror jag inte riktigt att båda har gjort samma fel vid samma tidpunkt (alltså de med sladden).

Men men....jag kollade ialla fall sladdar och hittade inget märkbart fel.

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alltid testa att boota om adsl-modemen... Ibland kan sånt göra underverk. (Men det har ni väl redan testat kan jag tro)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redreb

nja ! i och med att killen ovan som svarade på min fråga, och sa att även han fick samma problem och vid samma tidpunkt som jag ....och att vi bor i samma område tom...så tror jag inte riktigt att båda har gjort samma fel vid samma tidpunkt (alltså de med sladden).

Men men....jag kollade ialla fall sladdar och hittade inget märkbart fel.

Du har PM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ni kan ju alltid testa att boota om adsl-modemen... Ibland kan sånt göra underverk. (Men det har ni väl redan testat kan jag tro)

Japp, det har vi gjort.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Skulle tro att några sladdar/kablar på våran telestation har gått loss på varandra och orsakat störningar i hastigheten.....och Telia ser ju bara att "själva anslutningen funkar"...och inget annat.....eller har jag fel ?
Enda sättet skulle nog vara om dom skickade ner en kille som kollade upp stationen.

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Telia kan enkelt kolla era sync värden och direkt säga om ni har dålig hastighet (förutsatt att det ligger i stationen och inte på era datorer) Om ni är uppsyncade med värdelösa värden så ligger det till 99% chans i telias nät.

Permalänk
Medlem

Sitter också i Oskarström och har samma problem.
Tillhör OKM stationen.

TCP
s: 8.83 kbit/s
m:6,85 Mbit/s

UDP
s: 532.64 kbit/s
m: 6.79 Mbit/s

Fick dock samma svar från Telia när jag ringde o felanmälde, absolut inget fel på Telias utrustning..... Men dom skickade ett mail till hastighetssupporten.
Detta problem uppstod efter avbrottet den 31/3 som Nocz skrev i sitt inlägg.
Någonting jag lade märke till va att inloggningssidan (10.0.0.6) kom tillbaks efter driftstoppet den 31/3.

Just nu använder jag ett DLink DSL604+ modem men har även provat med ett DSL300G modem med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Haha puhff, Jag har också problem min speed halverades nästan v nere i 500kbit upload vad jag än gjorde, idag har den bättrat sig maxxar 700kbit, dock fattas det fortfarande 300kbit. jag har BBB VDSL och bor i södra sthlm, detta fenom hände mig också för ca 2-3 dagar sen, trodde ju självklart att det var fel på nätet så jag lät bli att ringa och klaga nu när jag läser detta anar jag en oro :(.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Haha puhff, Jag har också problem min speed halverades nästan v nere i 500kbit upload vad jag än gjorde, idag har den bättrat sig maxxar 700kbit, dock fattas det fortfarande 300kbit. jag har BBB VDSL och bor i södra sthlm, detta fenom hände mig också för ca 2-3 dagar sen, trodde ju självklart att det var fel på nätet så jag lät bli att ringa och klaga nu när jag läser detta anar jag en oro :(.

Du ska ju inte klaga, vi här i Oström har ju knappt någon upload alls. 8kbit-20kbit/s ungefär, så det är nog inte samma problem ska du se.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Du ska ju inte klaga, vi här i Oström har ju knappt någon upload alls. 8kbit-20kbit/s ungefär, så det är nog inte samma problem ska du se.

jadu allt under mina 900-1000kb/s i upload är problem varför betala för en tjänst man inte får

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

ok fick precis tillbaka hastigheten (om det är tillfälligt vet jag inte).

TP-test:

TCP
sändning = 709 Kbit/s
mottagning = 6.78 Mbit/s

UDP
sändning = 733 Kbit/s
mottagning = 6.65 Mbit/s

Hur är det för ER ?

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

Jepp, bra hastighet här med.

Permalänk
Medlem

Blev glad när jag vaknade och såg att hastigheten verkade vara tillbaka. Kollade sen i loggen och såg att speeden hade kommit vid 01 inatt.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]