Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Försäljningssiffror har väl knappast med saken att göra här. Dessutom så är det väldigt få här som faktiskt väljer någon sida FÖRUTOM just du dahl och MrTT som startar trådar med förvridna fakta bara för att skriva upp Intel och skriva ner AMD. Att folk reagerar och påpekar bristerna i era påstående är väl knappast att välja någons sida? Nästa gång jag ska uppgradera så kommer jag, lixom 99% av alla andra här på forumet, läsa på vad det är som passar MIG bäst efter mina BEHOV och EKONOMISKA situation. Är det Intel som visar sig vara den CPU jag är ute efter, so be it.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Bättre val till?

Varför använder över 60% intel "där ute" ?

Obs INGEN har sagt att AMD är ett dåligt val. MEN det är så synd att man måste välja sida enl er.

Det stora felet med dig och MrTT är att ni ser Intels försäljning som ettargument för att man ska köpa Intel. Skulle alla resonera som ni så skulle vi leva i en enpartistat med bara en tillverkare av varje sorts pryl, utan utveckling. Vi skulle bo i nordkorea.

Och du vet mycket väl, precis som jag. Att anledningen till att många därute köper Intel. INTE beror på att dom har bättre processorer. För det har dom för närvarande inte.

Och jag säger inte att man måste välja sida. Men du och MrTT har uppenbarligen gjort det.
Förstår du inte hur genomskilnigt det är när du hävdar att nya EEn skulle krossa allt motstånd från AMD. När den sedan fick storstryk. Förstår du inte att vilken dumfan som helst ser att du är en "fundamentalist" som du ville kalla det.
Förstår inte hur du och MrTT kan bestrida så uppenbara fakta ständigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Men om jag nu är så "fundamentalist" varför äger jag en FX?

Samt mezzo_ Jag skriver inte ned något. Jag postade i just denna tråd för att jag tänke komma med lite tris info ang just den datorn som Alex hade med sig i Twinmos montern. Om man tycker illa om en person menar man då att man hatar alla? (tycker man att en cpu suger tycker man illa om alla?)

Jag försöker få lite jämvikt här på forumet NÄSTAN ingen här ser nån fördel mot INTEL. Men spelar alla spel? som använder datorerna?

Hur kul vore det om det fanns bara AMD?

Jag vill bara att folk ska försöka se för och nackdelar tror aldrig jag sett en enda mening som rör intel av tex Boris som är pro intel ? Har intel de bara gjort skit? Vore kul att droppa alla VS trådar och ist försöka se för och nackdelar. Personligen tycker jag det är roligt att MrTT Skriver nyheter om intel. Varför bli så sne för att han brinner för något?

Så kan vi sluta med mäta kukar trådar.

Samt svaret är JA. Jag har Dyslexi.

//dahl

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Läs dessa trådar:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5016746...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43406...

Tycker att jag är ganska objektiv jag. Byggde nyligen en Intelmaskin till morsan då det passade hennes behov bäst.
Men faktumet kvarstår att det är mer tryck i A64 för spel, de är svalare, och är oftast ett billigare alternativ.
Innan A64 hade jag tveklöst rekommenderat NW till High-end maskiner.

Jag är sne på MrTT eftersom han för in lögner i sina trådar. Utelämnar väsentliga fakta och tar meningar ur sitt sammanhang för att stödja sina argument.

Och du säger att du har en FX? Vågar man fråga om du har en EE också?
Du ger ju inte något bra intryck när du säger att den nya EEn skulle vara snabbare än FX. När den fick ordentligt med pisk.

Och angående dyslexi har jag inte sett någon påpeka något. Hoppas jag inte råkat säga något som kan misstolkas. För jag har inte märkt av din dyslexi över huvudtaget. Och faktum är att jag tycker att du skriver bättre än den stora skalan på swec.

Permalänk
Hedersmedlem

svar: jag har en EE (Emergency edition (kul va Ironi)) samt en FX.

För och nackdelar. Jag har till större delen bara haft problem med Amd maskinen men det har kanske inte färgat mig så att jag är en AMD hatare.

Jag upplever bara att en Intel burk är stabilare lättare att jobba med samt har inga kompabilitets problem, med annan hårdvara. Självklart är detta min egna bild av problemet. Men jag tycker att jag har rätten äga den tanken?

Sen gällande priser. Folk prioriterar olika, vissa köper en volvo andra en Porsche. Det behöver inte betyda att den ena är bättre än den andra på samma sak. Men finns det kanske mer än en sak som gör Intel till det dyrare produkten? Ta tex support. Vad gör du om din AMD prolle går sönder? / Vad gör du om din Intel prolle går sönder? Detta är självklart en större kostnad för det ena bolaget som självfallet läggs på kostnaden på den slutliga produkten för slutanvd. Personligen tycker jag det är värt det.

men men Det kommer ett test med en EE vs FX när det gäller musikproduktion detta har dock dragit ut på tiden =/

//dahl

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Dahl: Du använder fel moderkort
Fast det kanske kommit en ny biosversion, har inte kollat.
Låt mig bygga så fixar jag det

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem

LOL

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Att du pallar sledge... "ditt heliga krig leder ingen vart" korstågen är passè försök att inse det.

Finns en bra liknelse med ditt beteende = Fundamentalism.

Vadå "pallar"? Blir du upprörd för att jag inte har fel och för att du vet att du har FEL ochmedvetet ljuger? Roligt att se att du reagerar negativt då det visar att du tar åt dig.

Sen är inte du den rätta att bedömma mitt beteende.

Citat:

Bättre val till?

Varför använder över 60% intel "där ute" ?

Obs INGEN har sagt att AMD är ett dåligt val. MEN det är så synd att man måste välja sida enl er.

Vad som är det bästa valet är uppenbart och varför du hela tiden skall försöka hävda emot detta förstår inte jag.

Citat:

Men om jag nu är så "fundamentalist" varför äger jag en FX?

Samt mezzo_ Jag skriver inte ned något. Jag postade i just denna tråd för att jag tänke komma med lite tris info ang just den datorn som Alex hade med sig i Twinmos montern. Om man tycker illa om en person menar man då att man hatar alla? (tycker man att en cpu suger tycker man illa om alla?)

Jag försöker få lite jämvikt här på forumet NÄSTAN ingen här ser nån fördel mot INTEL. Men spelar alla spel? som använder datorerna?

Hur kul vore det om det fanns bara AMD?

Jag vill bara att folk ska försöka se för och nackdelar tror aldrig jag sett en enda mening som rör intel av tex Boris som är pro intel ? Har intel de bara gjort skit? Vore kul att droppa alla VS trådar och ist försöka se för och nackdelar. Personligen tycker jag det är roligt att MrTT Skriver nyheter om intel. Varför bli så sne för att han brinner för något?

Så kan vi sluta med mäta kukar trådar.

Samt svaret är JA. Jag har Dyslexi.

//dahl

Du äger väl ingen Athlon64 FX processor?

Nu är det så att AMD's processorer är bäst i spel, men även på många andra saker. Faktiskt dom flesta när det handlar om: Kompilering, bildbehandling, packning av filer, filmredigering osv.

Sen lär dig att göra skillad på företaget som tillverkar en produkt och produkten. AMD gör bäst produkter och Intel är större. Varför? Jo, Intel fick mycket tidigt med sig OEM tillverkare som DELL.

"Tänk om det bara fanns AMD"

Faktum är ju att det inte är lätt för AMD som Intel håller på, du behöver inte ens vara orolig för Intel, för det är inte ens någon jämn konkurrens i dagens läge i vilket fall. Att Intel mutar andra stora datortillverkare gör inte saken bättre:

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/08/20050308133731_CS/20...
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/09/20050309145738_MD/20...

Sen tycker jag också det är trevligt med nyheter, men inte med någon som drar egna slutsatser, som medvetet ljuger och som heller inte står för det han/hon skriver.

Precis som dig, du hävdar någonting i förväg innan man officiellt fått bekräftat det. Man kan ta det exemplet med 3.73Ghz EE, du hävdar att den "spöar" FX-55. Du hävdar att du skall komma med tester osv. Jag hävdar att du har fel, skriver även varför och kommer med referenser som kan stryka det jag skriver. Vad har du att komma med? INGENTING som vanligt, precis som mer MrTT. Se hur 3.73Ghz EE blev, ännu dyrare, långsammare än 3.46Ghz tack vare högre accesstid på L2 cachen och även varmare (vilket MrTT sa motsatsen om i egen slutsats).

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Vadå "pallar"? Blir du upprörd för att jag inte har fel och för att du vet att du har FEL ochmedvetet ljuger? Roligt att se att du reagerar negativt då det visar att du tar åt dig.

Sen är inte du den rätta att bedömma mitt beteende.

Vad som är det bästa valet är uppenbart och varför du hela tiden skall försöka hävda emot detta förstår inte jag.

Nu är det så att AMD's processorer är bäst i spel, men även på många andra saker. Faktiskt dom flesta när det handlar om: Kompilering, bildbehandling, packning av filer, filmredigering osv.

Sen lär dig att göra skillad på företaget som tillverkar en produkt och produkten. AMD gör bäst produkter och Intel är större. Varför? Jo, Intel fick mycket tidigt med sig OEM tillverkare som DELL.

"Tänk om det bara fanns AMD"

Faktum är ju att det inte är lätt för AMD som Intel håller på, du behöver inte ens vara orolig för Intel, för det är inte ens någon jämn konkurrens i dagens läge i vilket fall. Att Intel mutar andra stora datortillverkare gör inte saken bättre:

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/08/20050308133731_CS/20...
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/09/20050309145738_MD/20...

Sen tycker jag också det är trevligt med nyheter, men inte med någon som drar egna slutsatser, som medvetet ljuger och som heller inte står för det han/hon skriver.

Precis som dig, du hävdar någonting i förväg innan man officiellt fått bekräftat det. Man kan ta det exemplet med 3.73Ghz EE, du hävdar att den "spöar" FX-55. Du hävdar att du skall komma med tester osv. Jag hävdar att du har fel, skriver även varför och kommer med referenser som kan stryka det jag skriver. Vad har du att komma med? INGENTING som vanligt, precis som mer MrTT. Se hur 3.73Ghz EE blev, ännu dyrare, långsammare än 3.46Ghz tack vare högre accesstid på L2 cachen och även varmare (vilket MrTT sa motsatsen om i egen slutsats).

1: AMD kan inte producera i den takt som tex DELL säljer. Ett av skälen.
2: LOL Mutor. Snälla nån tror du att AMD är Guds bästa barn? tror du inte att de sysslar med samma typ av medel? Som nr2 är det alltid lättare att gnälla...
3: MEN BLUNDA om du inte klarar av MrTT ni är som + och - . Vore lättare om ni inte såg varann.
4: Jaha jag äger inte en FX satan.
5: Ledsen men jag fattar inte allt detta snack om värme. Visst den är varmare än en AMD (i regel) min cpu är absolut inte varm just nu i skrivandes stund 44c.

//dahl (igen)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har sett en FX processor hos honom, så den biten kan du nog tro på iaf.
Vore bättre om alla kan börja diskutera Intel-AMD på en lite lugnare nivå?
Även jag börjar tröttna på att det ofta går överstyr, men vi kanske kan försöka hjälpas åt att få lite bättre stämning i forumet?

Dvs. jag vänder mig då till alla

Visa signatur

Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

1: AMD kan inte producera i den takt som tex DELL säljer. Ett av skälen.
2: LOL Mutor. Snälla nån tror du att AMD är Guds bästa barn? tror du inte att de sysslar med samma typ av medel? Som nr2 är det alltid lättare att gnälla...
3: MEN BLUNDA om du inte klarar av MrTT ni är som + och - . Vore lättare om ni inte såg varann.
4: Jaha jag äger inte en FX satan.
5: Ledsen men jag fattar inte allt detta snack om värme. Visst den är varmare än en AMD (i regel) min cpu är absolut inte varm just nu i skrivandes stund 44c.

//dahl (igen)

1. Precis. AMD har inte kapacitet till mer än kanske 25% av marknaden just nu. Knappast något man kan skylla på Intel.
2. Alla mutar. Fast intel är så stora så att deras FUDs syns tydligare. Och blir mer uppmärksammade.
3. Måste faktiskt säga att man har något av en skyldighet att dementera det han säger så han inte lurar okunniga.
4. Du äger säkert en FX. Men det intressanta är ju att du äger en EE också. Misstänkte väl innan att du inte skulle välja en FX framför EE.
5. Finns så mycket enerkisparsfunktioner i idle lägen. Vad ligger du på load?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
5. Finns så mycket enerkisparsfunktioner i idle lägen. Vad ligger du på load?

För skoj skull testade jag med 3.73GHz EE processorn (oklockat), enligt Abits uguru hamnade den på 57 grader efter ca. 20 min prime 95. Iof litar jag inte så mycket på uguru men iaf...

Med denna hårdvara, kanske det är bäst att tillägga:
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050224_P4_EE_3....

Visa signatur

Permalänk

hihi.. det bästa med sånt här är att man lär sig mkt om människor.
konflikter börjar utav att någon inte känner sig så bra i sig själv.
det vet vi alla som är över 14, så det är förbannat kul att läsa inläggen då personerna avslöjar mkt fakta om sig själva...

Visa signatur

| Lian Li O11D EVO RGB Vit | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Avstängd
Citat:

LOL

http://www.lunarstorm.se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
För skoj skull testade jag med 3.73GHz EE processorn (oklockat), enligt Abits uguru hamnade den på 57 grader efter ca. 20 min prime 95. Iof litar jag inte så mycket på uguru men iaf...

Med denna hårdvara, kanske det är bäst att tillägga:
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050224_P4_EE_3....

57c load med CNPS7000b-CU är ju sorligt med andra ord.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

http://www.lunarstorm.se

57c load med CNPS7000b-CU är ju sorligt med andra ord.

http://www.lunarstorm.se/Sledgehammer

eller?

Men iaf 57c är väll inte så farligt? när man använder deras fanmate?

Iofs så går min lägre i temp, skummt...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

http://www.lunarstorm.se/Sledgehammer
eller?

Men iaf 57c är väll inte så farligt? när man använder deras fanmate?

Iofs så går min lägre i temp, skummt...

1. Om du försöker vara lustig på något sätt så säg det med en gång, personen som kallar sig Sledgehammer där har jag ingen aning om vem det är. Det finns fler som använder sig av det namnet. Han på sidan b.t.w verkar ju vara lite mer mogen än vad du är också.

2. 57c är en ren sorlig historia för en processor som är oklockad med en såpass högpresterande kylare. AMD är hästlängder bättre och Intel är alltså helt värdelösa här. Och i testet så körde som fläkten på fullvarv. Man behöver inte ens fanmate till den kylaren då den är mycket tyst även i 12v, och jag vet att det är så då jag har byggt ett x antal datorer med den och har en själv.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41157...

3. VI VÄNTAR fortfarande på dina tester som skulle visa att en 3.73Ghz EE skulle vara snabbare än en FX-55 överlag. Visa mig dom! Jag hävdade redan jäkligt tidigt att så fallet inte kommer att vara för jag visste att prescott 2M skulle vara sämre då den har 17% större L2 fördröjning. Den presterar överlag sämre än föregående 3.46Ghz EE vilket är skamligt, 3.73Ghz EE är även varmare än 3.46Ghz EE vilket Intel hävdade att det skulle vara tvärtom. Hela 6xx serien är återigen en flopp från Intel, precis som du som medvetet ljuger och bär dig åt inför flera här på forumet, tro satan att det blir ett liv och otrevligheter. Men jag vet vad du är för en typ, jag har sett dig och jag ser ju hur du bär dig åt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skulle vara väldigt intressant att se det där testet. Eller varför inte en fx-57 mot en 3,73EE, dem ligger ju i samma prisklass.

BTW, ditt argument för Intel - "Varför använder över 60% Intel där ute" - Är det sämsta argumentet jag har hört på länge. Amd är överlägsna just nu, odiskutabelt!

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här leder ingen vart utom till dålig stämning
Här finns inget att se cirkulera...(låst)

Visa signatur