Permalänk
Medlem

Bästa processorköp idag?

Ja, då var det dax att bygga ett nytt system.

Sist jag byggde ett system blev det en P4 2.4 som är klockad till 2.7 och har gått stabilt i snart 2 år.

Denna gång har jag tänkt mig att bygga ett Barebone-system.

Jag planerar att köpa ett Shuttle SB-81P och frågan är då vilken processor som är mest prisvärd idag med tanke på klockvänlighet, låg värmeutveckling, teknikgeneration och hur den passar med ett Barebone som ovan?

Jag spelar lite, tittar lite på film och pysslar allmänt med min dator.

Alla tankar och synpunkter tas emot med glädje

Permalänk
Avstängd

Med de kraven du har så verkar en P4 vara ett utomordentligt dåligt val.
Tycker du borde se dig om efter något annat. Dagens P4or är alldeles för varma för ett barebonesystem

Permalänk
Medlem

Håller med Boris. De vettigaste valen är Pentium-M eller Athlon64 Winchester. Båda spelar i en helt annan division jämfört med P4:an när det gäller värmeutveckling. P-M är svalare än Winchester, men samtidigt är platformen för Winchester lite bättre utvecklad och totalt blir den nog också billigare.

Ingen av dessa två är i alla fall något problem att köra i dåligt ventilerade utrymmen. Särskilt inte om du dessutom har möjlighet att köra de på lägre spänning än original. Vad jag vet klarar både P-M och Winchester normalt sett detta mycket bra och minskningen i värme blir avsevärd (framförallt för Winchester som är lite varmare i standardutförande).

Permalänk
Avstängd

Shhh Mikael.
Man får inte ge bra råd i detta forumet om det inte handlar om Intel. Eftersom man inte får nämna något annat företag eller produkt än Intel eller deras produkter i detta forumet. Snart kommer folk och klagar.

Sen att det är det uppenbart rätta att rekommendera något annat än P4 spelar ingen roll. Dom tror nämligen inte att man får följa logik i det här forumet så länge det inte gynnar intel.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har kört Intel tidigare och inte har någon erfarenhet av AMD så undrar jag hur man jämför dessa?

Vad motsvarar en P4 3.2 i AMD-världen? För och nackdelar med AMD.

Intel är inte heligt, jag vill ha en bra maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Shhh Mikael.
Man får inte ge bra råd i detta forumet om det inte handlar om Intel. Eftersom man inte får nämna något annat företag eller produkt än Intel eller deras produkter i detta forumet. Snart kommer folk och klagar.

Sen att det är det uppenbart rätta att rekommendera något annat än P4 spelar ingen roll. Dom tror nämligen inte att man får följa logik i det här forumet så länge det inte gynnar intel.

Hehe... Jo, det brukar ju bli så. Jag skiter dock i vad de andra tycker. Så länge jag anser att jag gör folk en tjänst genom att få de att välja det som passar bäst så tänker jag fortsätta. Så vida de inte bannar mig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vzrqm
Eftersom jag har kört Intel tidigare och inte har någon erfarenhet av AMD så undrar jag hur man jämför dessa?

Vad motsvarar en P4 3.2 i AMD-världen? För och nackdelar med AMD.

Intel är inte heligt, jag vill ha en bra maskin.

En AMD-processor motsvarande en P4 3,2GHz skulle vara Athlon64 3200+. Den rullar på 2GHz och presterar ungefär lika. Visserligen är de olika bra på olika saker, men överlag ligger de mycket lika. Största skillnaderna är följande:

- Athlon64 med "Winchester"-kärnan utvecklar sannolikt bara hälften så mycket värme (eller ännu mindre)

- P4:an är snabbare på video encoding och ofta även på rendering

- Athlon64 är snabbare på spel och generellt även kompilering, modellering och komprimering

- P4:an är bättre på att köra flera lite krävande program samtidigt utan att det känns slöare (inte simpla saker som Internet Explorer alltså!).

Om du bestämmer dig för AMD så glöm inte att se till så att du verkligen får den med "Winchester"-kärnan. Den är mycket kallare än de äldre versionerna! Om du hellre vill ha Intel så glöm P4:an och köp en Pentium-M istället.

Permalänk
Avstängd

AMD ligger gennerellt sett mycket bra till. En 3200+ är bättre på nästan alla punkter prestandamässigt om du jämför med en P4. P4an är bättre på att encoda filmer. Men det gynnar ju inte dig. Bara om du använder den till att rippa du kan märka en liten skillnad.
Men bortsett från det så är ju AMDn snabbare på nästan alla punkter.

Och om vi ser till värmen så är det bara att titta här:

Där har vi strömförbrukningen för identiska system. Dä det bara skilljer moderkort och processor i princip. Så det är strömförbrukningen för hela systemen.

Vi kan se att en motsvarande P4 drar 96w(!) mer än en 3500+ på 0.09µ. Och det är inte lite. Det är runt tredubbla förbrukningen om man ser till enbart processorn.

Så du märker att A64 är mycket svalare.

Permalänk
Medlem

En Pentium-M passar perfekt i ett Barebonesystem, går svalare än A64 (tyvärr finns den ej med i diagrammet ovan) samt att den presterar riktigt bra.

Ett Aopen XC Cube system som är baserat på S479 (Pentium-M) går att läsa om här:
http://www.pcper.com/article.php?aid=130&type=expert&pid=2

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd

Skall du klocka och ha kvar P4 så satsa på 2,4GHz Prescott med en buss på 533. den går att klocka upp till en 800 FSB och lite till utan problem och då hamnar den runt 3,6GHz och den blir inte varmare än 42-46 grader och vid belastning går den inte över 54 grader.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Raghor. Den processorn brinner upp i en Barebone. Om det inte låter utav bara helvete.

Det är A64 eller Pentium M som gäller.
Men det är lite dåligt utbud på Pentium M grejer. Dessutom blir det lätt dyrt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Skall du klocka och ha kvar P4 så satsa på 2,4GHz Prescott med en buss på 533. den går att klocka upp till en 800 FSB och lite till utan problem och då hamnar den runt 3,6GHz och den blir inte varmare än 42-46 grader och vid belastning går den inte över 54 grader.

Och så klockar man en sval Athlon64 3000+ lite och vips så ligger den bättre till prestandamässigt.

Satsa på Athlon64, ett givet köp. Ang värmeutvecklingen så är Intel's processor Pentium M för bärbara datorer svalare än Athlon64, dock så är Athlon64 redan mycket sval och båda processorerna går mycket svalt.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Min Winchester 3000+ går väldigt svalt... ännu svalare med cool'n'quiet med.

Permalänk
Avstängd

Å nä, den brinner inte upp i en barebone! Har en liten shuttle och den funkar kanon i den!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Jag tror att El bolagen sponsrar Intel för deras höga ström förbrukningar... Dessutom så har ju också Intel största marknaden så elbolagen tjänar ju på det... LOL

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Shhh Mikael.
Man får inte ge bra råd i detta forumet om det inte handlar om Intel. Eftersom man inte får nämna något annat företag eller produkt än Intel eller deras produkter i detta forumet. Snart kommer folk och klagar.

Sen att det är det uppenbart rätta att rekommendera något annat än P4 spelar ingen roll. Dom tror nämligen inte att man får följa logik i det här forumet så länge det inte gynnar intel.

Fullständigt skitsnack. Däremot är vi nog ganska många som är väldigt trötta på AMD-fanboys som utnyttjar varje tillfälle som finns och inte finns, för att spy galla över Intel. Vill man göra det, gör det i AMD delen eller det blandade forumet, men INTE här.

Det är dock en annan sak om någon frågar hur en viss P4:a presterar gentemot en AMD xxx... Men om någon undrar över olika p4:or så behöver man väl inte rekommendera AMD HELA tiden? Använd AMD-delen till att spy galla över Intel, finns säkert väldigt många som uppskattar det där! (promise) Likväl kan man i Inteldelen skämta om AMD om skäl finns för det eller inte, jag hoppas och tror att de bokstAvs_M_troen_De klarar det...

Sledgehammers inlägg angående 500-serien kontra 600-serien angående den långsammare cachen är ju ett exempel utmärkt KONSTRUKTIV info för Intel-delen *thumbs up*

EDIT:
Just my point?

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Avstängd

Det jag menar är att som i detta fallet, så skapade killen sin tråd i intel-delen för att han inte visste bättre. Även fast det är uppenbart att en A64 är det bästa för honom. Om han inte kan få tag på en billig Pentium M lösning då, men det finns jäkligt dåligt urval där.

Så även fast någon frågar om en P4 så kanske svaret är A64. Och då ska man förståss föreslå detta. Men det finns de som misstycker om sånt.
Och jag skrev det inlägget för att jag är trött på att folk tror att man bara får rekommendera Intel i Intel forumet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Köp för guds skull ingen P4 prescott till en barebone! Jag har en kompis som gjorde misstaget, och han har haft ett helvete att kyla sin lilla shuttle. Problemet är inte att datorn blir instabil eller på annat sätt krånglar, utan att processorn börjar throttla så fort han drar igång ett spel. Dvs. går ner i frekvens. Ska du dessutom kombinera detta med ett hyffsat grafikkort så är du i deep shit kan jag lova dig. Köp en Athlon64, finns helt enkelt inga skäl till att välja prescott idag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Köp en Athlon64, finns helt enkelt inga skäl till att välja prescott idag.

¨

Där tar du fel xphaze... jag kan se många skäl till varför man skulle välja prescott:P men absolut inte varför man skulle ha en så varm pryl i en så liten låda med så få möjligheter till kylning. hoppas det var det du menade:)

go with intel M (om du kan hittan nått billigt) eller med AMD 64... tror inte du blir missnöjd med någon av dem.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Hjälpsam

Ang P-M, har jag missat nytt chipsett till den? Såg någon annons för en Centrino Laptop med P-M 2GHz/533FSB och 2x512mb DDR2-533 SODIM i dualchannel... stod det i dagens Metro (Göteborg) någonstans, tror det var HP super-turbo-gti-ninja bärbar speldator... med dessutom 6800 gfz kort i... går det i hop eller drömde marknadsföringsavdelningen lite väl mycket?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är väl somono plattformen som är ny, I915GL(?), vet att det ska finnas info på anandtech bl.a. Den ska ha PCI-E och DDR/DDR2 stöd.