Permalänk
Medlem

windows x64

Jag tänkte försöka installera windows xp x64 på min sata-hd. Jag har ett msi k8n neo2 platinum. behöver man några speciella drivrutiner bara för att installera windows?
Jag testade också att installera vanliga windows xp utan sata-drivisarna som finns på diskett, med datorn vägrar nu starta ibland. beror det på att jag inte använde disketten eller har jag klantat till det någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Hur menar du "vägrar nu starta ibland"? Tryck F6 när det kommer upp i början på installationen och sätt sedan in disketten med drivrutinerna när den laddat klart.

Permalänk
Medlem

Som sagt, du behöver en diskett med drivrutiner till din s-ata kontrollern.. Checka så du inte behöver någon uppdaterad variant, då jag kan tänka mig att Windows XP 64-bit skiljer sig lite mot 32-bitarsvarianten.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Som sagt, du behöver en diskett med drivrutiner till din s-ata kontrollern.. Checka så du inte behöver någon uppdaterad variant, då jag kan tänka mig att Windows XP 64-bit skiljer sig lite mot 32-bitarsvarianten.

Stämmer! I Windows XP 64 bitars behöver du en 64 bitars-drivrutin.