En liten fråga gällande backup av root (/)

Permalänk
Medlem

En liten fråga gällande backup av root (/)

Har precis installerat och konfat allt. Tänkte göra en backup precis som jag brukar göra på Windows med Ghost. Men tänkte använda tar kommandot istället för Suse eftersom Ghost kan inte hantera ReiserFS.

Om man tar:ar / så kommer alla mountade partitioner att komma med. Det innebär att jag då måste unmounta dom. Och när jag körde mount fick jag fram detta:

/dev/hda7 on / type reiserfs (rw,acl,user_xattr)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
/dev/hda1 on /mnt/c type ntfs (ro)
/dev/hda5 on /mnt/d type ntfs (ro)
/dev/hda6 on /mnt/e type vfat (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/fd0 on /media/floppy type subfs (rw,nosuid,nodev,sync,fs=floppyfss,procuid)

Min fråga är vilka förutom /mnt/c, /mnt/d, mnt/e och /media/floppy jag ska unmounta. Vad är proc, sysfs och de övriga? Ska jag unmounta dom innan jag tar:ar?

Permalänk
Medlem

Re: En liten fråga gällande backup av root (/)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Har precis installerat och konfat allt. Tänkte göra en backup precis som jag brukar göra på Windows med Ghost. Men tänkte använda tar kommandot istället för Suse eftersom Ghost kan inte hantera ReiserFS.

Om man tar:ar / så kommer alla mountade partitioner att komma med. Det innebär att jag då måste unmounta dom. Och när jag körde mount fick jag fram detta:

/dev/hda7 on / type reiserfs (rw,acl,user_xattr)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
/dev/hda1 on /mnt/c type ntfs (ro)
/dev/hda5 on /mnt/d type ntfs (ro)
/dev/hda6 on /mnt/e type vfat (rw)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/fd0 on /media/floppy type subfs (rw,nosuid,nodev,sync,fs=floppyfss,procuid)

Min fråga är vilka förutom /mnt/c, /mnt/d, mnt/e och /media/floppy jag ska unmounta. Vad är proc, sysfs och de övriga? Ska jag unmounta dom innan jag tar:ar?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43299...

Permalänk
Medlem

Jooo det var den länken har jag redan kikat på innan jag skrev denna. Det stod inget om det jag frågade här värför jag skapade en ny tråd för att få mina svar besvarade. Nån?

Permalänk
Medlem

varför inte bara typ

dd if=/dev/hda7 of=/mnt/e/backup_hda7.img

(inte på hda7 då för då blir det knepigt...)

fungerade perfekt för mig då jag gjorde en backup av en 7 år gammal systemdisk, först till en fil på en 40gb, sen tillbaka till en likadan disk mha dd..
Detta är bra mycket mer likt Ghost än Tar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vad är det DD kopierar egentligen? Är det datan eller är det klustrena? Om jag kör med ovanstående nämnda kommando, kommer mina mountade partitioner som /mnt/c, /mnt/d också att kopieras eller ska jag unmounta dom först precis som när jag ska göra det med tar?

Sedan hade jag även en fråga som jag inte får besvarat. VAD ÄR proc, sysfs och de övriga mountade enheterna? SKA JAG UNMOUNTA dom också?

Permalänk
Medlem

dd kommer bara kopiera /dev/hda7 och du anger den som if (input file) och kommer kopiera den byte for byte. Om du anger t.ex. /dev/hda så kommer hela hårddisken inklusive partitionstabeller , bootloader och liknande kopieras. skriver du däremot /dev/hda7 så tar den bara den partitionen.

Du behöver då inte unmounta nått alls.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hmm kopierar HELA hda7? Då kommer den kopiera det lediga diskutrymmet också alltså, vilket då inte är så bra. Skulle då hellre vilja använda tar.

Permalänk
Medlem

Nova1007: ja, den kopierar hela, det är ju bara pipa den genom gzip eller vad som helst så får du en fil som är komprimerad på en gång.

Imho är dd ett bättre val än tar..du kan ju även få tar att bara ta vissa underkataloger genom att skriva typ {/usr,/bin,/sbin,/var,/etc,/dev} istället för bara /

då försvinner ju behovet av att avmontera de oönskade monteringarna genom att du bara struntar i att ange dom.

DD är som sagt det bästa alternativet av dessa två om du vill ha funktionalitet liknande Ghost.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

du sparar en del arbete med parimage.

http://www.partimage.org/ som såklart har stabilt stöd för reiserfs

följer med på sysresccd: http://sysresccd.org/ som kan laddas ner för x86 här: http://prdownloads.sourceforge.net/systemrescuecd/systemrescu...

fungerar som vilken livecd som helst men har "vettiga" verktyg.

lycka till

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Hedersmedlem

#För att rensa alla tomma ytor på data, så de komprimeras lättare: dd if=/dev/zero of=/null.dd sync rm /null.dd #gör backup och komprimera med bzip2 dd if=/dev/hda1 | bzip2 -vv > /mnt/hdb1/hdabackup.bz2

Men eftersom du ändå skall göra det här från en bootcd så du är säker på att datan inte ändras medan du läser den eller något sådant, så kan du lika gärna använda partimage som föreslaget ovan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha filerna i ett filsystem så kan du använda dig av parametern -l i tar.
man tar

-l, --one-file-system stay in local file system when creating an archive

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Ok ska göra det. Jag har ytterligare en fråga:

Med tar -z zippar man med gzip samtidigt som man tar:ar. Har kollat lite på gzip --help och det står att det finns nivå 1-9 där 9 är bästa komprimeringen. Vilken använder tar -z, då jag skulle uppskattat att filen blev så liten som möjlig!

Permalänk
Hedersmedlem

strunta i -z då och pipa resultatet från tar genom bzip2 (packar bättre)
tar -lpPcf - / | bzip2 -9c >root.tar.bz2

Nåntning sånt borde det bli..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nova1007: ja, den kopierar hela, det är ju bara pipa den genom gzip eller vad som helst så får du en fil som är komprimerad på en gång.

Imho är dd ett bättre val än tar..du kan ju även få tar att bara ta vissa underkataloger genom att skriva typ {/usr,/bin,/sbin,/var,/etc,/dev} istället för bara /

då försvinner ju behovet av att avmontera de oönskade monteringarna genom att du bara struntar i att ange dom.

DD är som sagt det bästa alternativet av dessa två om du vill ha funktionalitet liknande Ghost.

lycka till

Ghost kopierar endast DATAN (filerna) på en partition medan dd kopierar PARTITIONEN. Så är filerna totalt 5gb stora på en 10 gb stor partition kopierar Ghost 5gb medan dd kopierar 10 gb. Rätta mig om jag har fel. För att kunna använda backup-filen man skapade med dd måste den dessutom packas upp på exakt samma partition. Vad händer om jag råkar ändra partitionens storlek eller helt och hållet partitionera om hd:n. Då tror jag det blir lite strul med att använda dd-backupen.

Testade att använda tar genom bzip2 som aphex visade. Det verkade gå bra men jag fick ett och samma meddelande:

tar: "filnamn" socket ignored

så stod det på kanske 200-300 filer totalt i hela min / partition som jag hade mountat som /mnt/root då jag använde system rescue (suse cd1). vad betyder meddelandet? packades inte filerna ner som hade detta meddelande efter sig?

Permalänk
Medlem

DD ska man nog inte använda då den kopierar på partitionsnivå.

Kolla på www.acronis.com, fast den kostar.

Visa signatur

cause every passing minute...