Söker en lite äldre processor: Pentium 4 @ 400fsb

Permalänk
Medlem

Söker en lite äldre processor: Pentium 4 @ 400fsb

Jag har sökt som en dåre men inte hittat nåt. Jag letar efter en processor. Det är en Pentium 4 som snurrar i 400FSB. Givetvis är det socket 478. Klockfrekvensen ska vara antingen 2.4 eller 2.6 ghz. Är det någon som vet nån butik som fortfarande säljer dessa? Alternativt, finns det någon som har en sådan processor och vill sälja billigt?

Jag letar efter denna processorn eftersom det inte är aktuellt att köpa en ny dator. Denna funkar bra, men lite mer krut i den skulle inte skada, för billigt pris.

För nåt år sen hittade jag denna processor på it-butikken, men fick den aldrig eftersom den var slut.

Permalänk

Kolla på http://buggy.no-ip.com om din processor fortfarande existerar i datorbutikerna

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow
Kolla på http://buggy.no-ip.com om din processor fortfarande existerar i datorbutikerna

Verkar inte så.

Permalänk
Medlem

Intel P4 2.8GHz 400MHz 478pin 512K CPU OEM, $219.95

http://www.powerleap.com/Processors.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

en aningen dum fråga kommer jag med:

kan man inte köra en som har 800MHz fsb i 400MHz fsb då? är de inte bakåtkompatibla?

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetage
en aningen dum fråga kommer jag med:

kan man inte köra en som har 800MHz fsb i 400MHz fsb då? är de inte bakåtkompatibla?

Jag är inte säker på att det ens går men om det skulle göra det så får du bara halva hastigheten.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Intel P4 2.8GHz 400MHz 478pin 512K CPU OEM, $219.95

http://www.powerleap.com/Processors.html

Det är ingen dum fråga. Men dessvärre så verkar det inte vara bakåtkompatibelt. Såg på mitt moderkorts hemsida att den inte ens klarar att köra prollar med 533 mhz FSB. Den klarar max 2.6 ghz @ 400FSB

Skruvis: Tack, men dom erbjuder två olika prollar. Den ena på 2 ghz, och den är inte intressant eftersom det bara ger mig en höjning på 500mhz. Den andra är på 2.8 ghz, och det klarar inte moderkortet. Dessutom vill jag helst inte beställa från Amerika.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffy
Det är ingen dum fråga. Men dessvärre så verkar det inte vara bakåtkompatibelt. Såg på mitt moderkorts hemsida att den inte ens klarar att köra prollar med 533 mhz FSB. Den klarar max 2.6 ghz @ 400FSB

Skruvis: Tack, men dom erbjuder två olika prollar. Den ena på 2 ghz, och den är inte intressant eftersom det bara ger mig en höjning på 500mhz. Den andra är på 2.8 ghz, och det klarar inte moderkortet. Dessutom vill jag helst inte beställa från Amerika.

anledningen till att 2,8an inte nämns på moderkrotets infosida är att den egentligen aldrig existerat, det är en specialtillverkning av Intel för Powerleap
ditt moderkort kommer mao stödja den helt problemfritt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

finns massor på ebay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leechu
finns massor på ebay

Finns det nån liknande sida fast på svenska som har den processorn? Är inte så intressant att handla från Amerikaner.

Permalänk
Medlem

Det blir billigare och väldigt mycket bättre för dig att köpa en amd 64 2800+ samt ett billigt 754 mobo, typ msi k8n fsr.

EDIT: Iofs så behöver du ett nytt minne då men det får du la ge 500 för.

DVS:

AMD CPU: 1000kr
Moderkort MSI nforce3: 700
A-data minne 400mhz 512mb: 500

2200kr

En ny, mycket sämre cpu med ditt gamla dåliga moderkort samt gamla dåliga minne blir typ samma pris från USA.

EDIT2: Eller så kan du få det såhär billigt: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119679&cks=PRL

Det är ändå bättre än ditt gamla system.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Isak: Problemet blir att jag måste installera om mina OS, och det är det sista jag vill göra. Dessutom, om jag köper såpass bra prylar så kommer jag vilja börja spela och då behöver jag ett nytt grafikkort och förmodligen ett nytt nätagg också. I slutändan blir det dyrt.

Leechu: Billigt, men har ingen erfarenhet alls av att handla därifrån. Dessutom vet jag ju inte om processorn funkar överhuvudtaget, och då blir det tråkigt.

Så det verkar som om det inte finns en enda butik med en sån hör processor kvar. Jaja, försöka duger ju iaf. Skulle någon på det här forumet ha en så är jag mycket intresserad. Skicka ett PM till mig då.

Permalänk

Det är svindyrt med så snabba 400fsb-processorer. Samma med Pentium 3, man kan behöva betala 1500 spänn för en P3-S 1400mhz.
Det är också svårt att få tag i Pentium4 processorerna med 400mhz fsb idag, speciellt de med så hög multipel (över 2000mhz). Du får nog ge mellan 1000-1500kr för en sån processor.
Ärligt talat hade jag hellre höjt fsbn på min nuvaranade processor om jag vore du.
Det är väl en P4 1500mhz du har? Den går i 200 fsb (400mhz), du kan nog lätt höja till 210fsb utan problem, kanske 220fsb, det mesta hänger på moderkortet och minnena, kan hända att du får ändra dividerna på minnet, förmodar att dte är rdram minnen du har?
Men 210fsb skulle ge 1575mhz, det skulle motsvara en P4 1650mhz ungefär, 220fsb skulle ge 1650mhz, det skulle motsvara en P4 på ca 1800mhz.

Förretsen du, rdram är väldigt eftertraktade och man kan ta väldigt bra betalt för dem. Ett 512mb rdram minne kostar nästan 3000kr nytt idag, så 1500 spänn kan man lätt ta för ett 512mb, 256mb får man nästan 800kr för, 128mb ca 300kr.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Det är svindyrt med så snabba 400fsb-processorer. Samma med Pentium 3, man kan behöva betala 1500 spänn för en P3-S 1400mhz.
Det är också svårt att få tag i Pentium4 processorerna med 400mhz fsb idag, speciellt de med så hög multipel (över 2000mhz). Du får nog ge mellan 1000-1500kr för en sån processor.
Ärligt talat hade jag hellre höjt fsbn på min nuvaranade processor om jag vore du.
Det är väl en P4 1500mhz du har? Den går i 200 fsb (400mhz), du kan nog lätt höja till 210fsb utan problem, kanske 220fsb, det mesta hänger på moderkortet och minnena, kan hända att du får ändra dividerna på minnet, förmodar att dte är rdram minnen du har?
Men 210fsb skulle ge 1575mhz, det skulle motsvara en P4 1650mhz ungefär, 220fsb skulle ge 1650mhz, det skulle motsvara en P4 på ca 1800mhz.

Förretsen du, rdram är väldigt eftertraktade och man kan ta väldigt bra betalt för dem. Ett 512mb rdram minne kostar nästan 3000kr nytt idag, så 1500 spänn kan man lätt ta för ett 512mb, 256mb får man nästan 800kr för, 128mb ca 300kr.

1000-1200 spänn skulle jag kunna tänka mig att ge. 1500 är tveksammare. Har ju ett rätt schyst grafikkort och skulle få ut rätt mycket mer i spel med en 2.6:a. Japp, det är en 1.5 ghz. Jag har testat att klocka den, men när jag kom upp i 1.7ghz så slutade ljudet att fungera. Några dagar efter pajade mitt grafikkort. Vet inte om det hade med mitt klockande att göra, men jag gör helst inte om det.

Minnena är av typen sdram. Dom snurrar i 133 mhz. Inga höjdare alltså, men datorn är inte "seg" som jag märker att mina kompisars datorer är, även om dom har överlägsen hårdvara. Rdram har jag nog läst om. Någon sorts "special-ram" va? Är rätt säker på att det är sdram i denna dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffy

Skruvis: Tack, men dom erbjuder två olika prollar. Den ena på 2 ghz, och den är inte intressant eftersom det bara ger mig en höjning på 500mhz. Den andra är på 2.8 ghz, och det klarar inte moderkortet. Dessutom vill jag helst inte beställa från Amerika.

Eftersom din processor är en willamette & 2Ghz:aren är en Northwood så ger den en bra prestanda ökning... om du nu sitter på en P4:a 1,5Ghz:are dvs...?

Hhmm du har SDR sdram minnen, dessa är en flaskhals i ditt system.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Det är väl en P4 1500mhz du har? Den går i 200 fsb (400mhz), du kan nog lätt höja till 210fsb utan problem, kanske 220fsb, det mesta hänger på moderkortet och minnena, kan hända att du får ändra dividerna på minnet, förmodar att dte är rdram minnen du har?
Men 210fsb skulle ge 1575mhz, det skulle motsvara en P4 1650mhz ungefär, 220fsb skulle ge 1650mhz, det skulle motsvara en P4 på ca 1800mhz.

går den inte i 100mhz fsb? (400mhz) det gör iaf min p4 1800:a den klockade jag till 2.7ghz utan problem

Biffy> om du kör med gamla sdram så är det nog dags att uppgradera till nån nyare dator, behöver inte vara specielt dyrt men det blir säkert mycke snabbare än med bara en ny processor till samma gamla saker.. går det inte med en Celeron då? dom finns ju till 400mhz buss är iof lite klenare än en P4 i samma hastighet men betydligt mycke billigare och lättare att få tag på

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eftersom din processor är en willamette & 2Ghz:aren är en Northwood så ger den en bra prestanda ökning... om du nu sitter på en P4:a 1,5Ghz:are dvs...?

Hhmm du har SDR sdram minnen, dessa är en flaskhals i ditt system.

Japp, det stämmer.

Det kan jag tänka mig, men i mina OS (Windows & Linux) så går det rätt snabbt. Det segar inte och beter sig knepigt som det gör hos mina polare, och dom kör med DDR-ram och hela kittet. Faktiskt så var Farcry rätt spelbart på mitt system, men inte Doom3. Räknade aldrig med bra prestanda, men det var ospelbart. Därför tänkte jag att en ny prolle skulle ge lite mera liv åt mitt grafikkort, som är ett Radeon 9600XT.

McZ: Japp, men grejen blir ju såhär då:

Nytt RAM-minne = Nytt moderkort. Köper jag ett nytt moderkort vill jag ha ett större chassi. Jag vill ha en modern processor och ett bättre ljudkort osv. Då är det lika bra att köpa en helt ny dator, och använda denna som server eller nåt. Detta är ju inte meningen, grejen var att kunna uppgradera den här fossil-lådan till något snäppet vassare med en simpel operation som att byta processor.

Ah, en Celeron! Har tänkt på det lite men alltid fått känslan av att dom är värdelösa. Det är vad folk har sagt till mig, så är det kanske inte? Den viktiga frågan är i så fall:

Är en Celeron 2.6ghz bättre än en P4 1.5ghz? Helst vill jag att den ska vara ganska mycket bättre. Jag menar inte att det ska bli en helt ny dator av denna men jag vill allt ha en schyst förbättring för pengarna.

Era åsikter tack!

EDIT: Mitt moderkort är ett MSI-6391 , har flashat till ett senare BIOS så att den stöder 2.6ghz. Det var ett tag sen jag gjorde detta dock, men har för mig att den fick stöd för celeron då också. Tänkte kolla upp det, men hittar ingen info alls om mitt kort på MSI's hemsida. Som standard klarar visst kortet bara 2ghz.

EDIT IGEN: Nu hittar jag något. Jag är rätt säker på att jag har den senaste update, v 1.5 alltså.

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail...

Den klarar Celeron, men hur snabb? Det framgår inte. Kanske klarar den P4 533FSB? För dom infosidor om kortet som jag kollat på använder ju första BIOS-versionen, och den är ju väldigt gammal. Då den bara klarade 2ghz cpu. Kanske har dom uppgraderat så den klarar 533FSB? Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Den klarar inte 533Mhz fsb men celeron klarar den ända upptill 2,8Ghz verkar det som.

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Celeron 2,8Ghz.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=CEL2800R

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

2.8, schyst! Är en Celeron 2.8ghz bättre än en p4 1.5 ghz då? En 2.8 låter ju väldigt mycket bättre men..

Hur vet jag i övrigt om Celeron-processorn är en Williamette eller Northwood? Står inte nånstans.

Permalänk
Medlem

Celeron från 2.0Ghz är northwood om jag inte misstar mig... & jag är rätt så säker på att en celeron 2,8Ghz är bättre än en willamette P4 1,5Ghz, men frågan är om skillnaden är hårresande eller enbart skönjbar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hittade det här testet:

http://www.tomshardware.se/cpu/20041231/cpu_charts-02.html#ve...

Det är underligt alltså. I dom första testerna så får celeronen spö utav bara skjutsingen. Det är Quake 3 och Unreal tournament. Då är min nuvarande processor rätt överlägsen Celeronen. Men i dom senare testerna (synnerhet dom 4 sista) så är Celeronen överlägsen. Då handlar det om Syntetisk, ljud och video mm. Då är Celeronen uppe och nuddar vid P4 2.40 ghz alltså. Men varför sunkar den efter så i Quake 3 och UT?

Notera dock att jag har kollat på Celeron 2.60 ghz, den jag planerar att köpa är en 2.80.

Så, jag vet inte alls vad jag ska göra alltså. Kolla guiden du, och säg vad du tycker.

Permalänk
Medlem

Problemet är att Willametten testas på ett Intel 850 kort medans celeronen testas på intel 845 med både DDR & SDR sdram minnen & jag misstänker att 850 korten är bättre än 845 korten, men det är bara en gissning från min sida....

Men allvarligt... du bör antingen köpa en begagnad Northwood processor eller köpa ett billigt uppgraderingspaket från www.komplett.se t.ex..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Köpa begagnad northwood processor" Menar du en Celeron här eller? För 2.8:an är rätt billig ny. Den vinner fler tester än Williametten. Det är just på Open GL och DirectX 8 den har problem.

Permalänk
Medlem

Nej jag menar en riktig P4:a, dvs. en Northwood P4:a med 400Mhz fsb.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej jag menar en riktig P4:a, dvs. en Northwood P4:a med 400Mhz fsb.

Hittar du någon Svensk som säljer en, så säg till. Har själv letat men inte hittat.