Problem med blåskärmar

Permalänk

Problem med blåskärmar

Har problem med att en massa blåskärmar dyker upp hela tiden, måste starta om datorn hela tiden. E det ett fel på windows el hela datorn, den funkar felfritt annars men ibland, speciellt när jag kollar film el bara låter datorn stå, så lägger den ner??? E det bara att avinstallera windows och prova igen????

Visa signatur

EEK

Permalänk
Medlem

ett litet tips bara. om du talar om vad du har för OS och maskinvara så kan det ju tänkas att du kan få hjälp. tror inte någon på sweclockers sysslar me d tankeöverföring,men vad vet jag?.

som sagt,bara ett tips.

Permalänk

Okej, kör windows xp sp2, har ett ASUS A8V deluxe kort, AMD 3500+ processor,1024 minne twinmos, en 30gb hårddisk med op, och en 200gb som lagring, kör ett Radeon 9800pro kort. Nya drivrutioner till allt och datorn funkar som sagt bra förutom detta med blåskärmar som dyker upp speciellt vid tillfällen då datorn bara står, som tex när dc++ e igång el när man kollar film.

Visa signatur

EEK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEK the cat
Okej, kör windows xp sp2, har ett ASUS A8V deluxe kort, AMD 3500+ processor,1024 minne twinmos, en 30gb hårddisk med op, och en 200gb som lagring, kör ett Radeon 9800pro kort. Nya drivrutioner till allt och datorn funkar som sagt bra förutom detta med blåskärmar som dyker upp speciellt vid tillfällen då datorn bara står, som tex när dc++ e igång el när man kollar film.

Har exakt samma problem!

Efter ominstallation av hela datorn verkar det ha löst sig, ta i trä!

Mvh

Permalänk
Medlem

Du skall kolla 2 saker så man vet säkert att de inte är dem

ladda ner UBCD (ultimate boot cd) och kör 1 minnestest (memtest86+) på dinna minnen och 2 kör diagnostik på din hårdisk(ar)

memtest86+ kan du låta loopa ett par varv och hdd kollen skall köras på longtest... visar sig allt bra där så borde det va ett mjukvarufel.. vill det fortfarande inte funka så kollaom det går att uppgadera BIOS

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Som Golliwog skrev så kan du testa minnena. Men det kan också vara nåt så
enkelt som att kylflänsarna är fulla av damm så att den inte kyler optimalt längre.
Alltså, rengör flänsen så att det inte är nåt så enkelt fel som överhettning.

Visa signatur

(19:11:16) Håkan: Vill du ut och festa med Jessica?! :D
(19:12:08) Holgersson: Ehm, vae?!
(19:12:31) Håkan: Jag har inget hår =)

Permalänk
Medlem

mjo tänkte på det också men när datorn överhettas så den får värmeslag så brukar det resultera i att burken stänger av sig alt. startar om

dock om det är det som är felet väldigt lätta att kolla upp, nämligen öppna sidan på chassit å titta in liger det som en film över flänsen är det inget bra samma sak om grafikortet har fått en liten vadering runt flänsen

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Tackar för svaren, har kört memtest ett par varv utan problem så nu blir det till att kolla HD, om inget dyker upp så tömmer jag burken och kör igen.

Visa signatur

EEK