Permalänk
Medlem

varför skulle kvaliten vara sunkig på mds grejjer!? de är ju bara för att en del inte fattar hur man ska bygga...... Har alltid kört med mds och orion..... körde med 4 6.5" dynamic i dörrarna o deras mt9or och en monster 12" drev basen med ett audioart 200.2xe specat till 2*50w basen klämde ur sig 151db på ett db drag så jag har inte suttit med nån rusta mic...... de var för 3år sen grejjerna spelar lika fint än idag.....

Visa signatur

|dfistreet.com||techsweden.org||xtremesystems.com|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhUkEd
varför skulle kvaliten vara sunkig på mds grejjer!? de är ju bara för att en del inte fattar hur man ska bygga...... Har alltid kört med mds och orion..... körde med 4 6.5" dynamic i dörrarna o deras mt9or och en monster 12" drev basen med ett audioart 200.2xe specat till 2*50w basen klämde ur sig 151db på ett db drag så jag har inte suttit med nån rusta mic...... de var för 3år sen grejjerna spelar lika fint än idag.....

Min uppfattning av MDS är som jag skrev tidigare inte att de låter eller presterar dåligt. Utav min uppfattning och erfarenhet är att som sagt snarare den tvivelaktiga kvaliten... För vissa funkar MDS, för vissa inte, stabiliteten ökar med mer stabila märken (typ DLS, Rockford, Peerless osv). Men det finns även mindre kända märken som kanske är större utomlands och som är relativt prisvärda och kan prestera, det är de jag är ute efter...
Velar fram och tillbaka extremt mycket men just nu kikar jag på Ground Zero Radioactive GZRW10S-AL, har en helvit kon med skön upphängning som jag vill sätta bakom plexi med UV belysning på, ev bara UV belysning beroende på låda...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Alltså mds är de inget fel på alls överhuvudtaget. Jag har hört mycket olika basar i mitt liv och mds låter faktiskt bättre än mycket, kanske inte bäst men bra ljud till rätt pris. Värdena stämmer visst, i alla fall på min låda med 1st g30 12", t.om lite bättre resultat än va de hade uppskrivet. Och den lådan var byggd helt och hållet efter ritningen som fanns i ritningsarkivet på mds hemsida.

Varför vill folk ha stora 18" basar när de inte finns tillräckligt med volym i bilen? Alltså bättre att köpa 12" och 10", låter ju bättre och dunkar mer.

"värdena stämmer visst" säger du, hur vet du det? har du mätt upp basarna? Knappast.

MDS lådor spelar peakat dvs, högt men knappast trevligt.

Att MDS tillverkar sina element i asien är inte så mkt att grina över egentligen, felet är att dem designas där också, av okunnigt folk, basarna kostar ca 100 spänn styck för mds att ta in i swe. INTE kvalitet!

Sen stämmer det som ngn påpekade att en installation med MDSgrejjer visst kan spela skjortan av dyrare saker. 90% av ljudet är installation.

Jag kan rekommendera www.lazzat.se för dem som är intresserade att läsa lite mer ingående på bilstereo och billjud.

MVH Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk
Medlem

Hejsan.. hade jag varit du så hade jag tryckt in två stycken Cerwin Vega 10 tummare för då får du ett jäevla tryck i bilen.. Finns att köpa på www.danmobility.se (Pinsamt men sant)
Cerwin vega är världs kända för sina basar...!

Visa signatur

Farny

Permalänk
Medlem

där har do en riktig jävel... http://www.mds.se/produkt.phtml?id=1018&main_category_styling...''&lower=9&upper=16&offset=8&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_speakers_sub=Basar

Annars det va nån som lät lite negativ till groundzero....
en som snubbe som bor i stade som jag bodde i förut, så han hade en 12 eller 15" Gz men han var tvungen att sälja den för han började lida av tinnitus... så nog finns det bas i gz nog...

Visa signatur

IzzYzzI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izzyzzi
där har do en riktig jävel... http://www.mds.se/produkt.phtml?id=1018&main_category_styling...''&lower=9&upper=16&offset=8&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_speakers_sub=Basar

Annars det va nån som lät lite negativ till groundzero....
en som snubbe som bor i stade som jag bodde i förut, så han hade en 12 eller 15" Gz men han var tvungen att sälja den för han började lida av tinnitus... så nog finns det bas i gz nog...

puss på re... 3500 watt e väl inge..

kolla in denna..

www.nardik.se
---->billjud
---->pioneer
---->bashögtalare
---->TS-W5000SPL

5000(!) härliga watt dunkandes i bakluckan.....
mumma!

Permalänk

Varför inte köpa Kicker Solobaric? Eller JL audio basar, finns i min mening inte bättre basar att sätta i bil

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Pyramid och united, där snackar vi högkvalitativa baselement! Eller har jag fått något om bakfoten?

Visa signatur

Nil volentibus arduum

Permalänk
Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk

ZitreXx, GZRW-basarna (12" då) vet jag är bra, spelade utav bara helvete rent ut sagt, hade visserligen 3 stycken och matade dem illa friskt i en Golf III:a.

De är faktiskt inte vita heller, de har aluminiumkon, men är riktigt läckra och feta.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk

Re: Vilken bilbas?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Tjenixens

Är på väg att inhadla ny bil och därmed planerar jag även att uppfylla drömmen om att trycka in dator, 7" tft, tv-tuner, GPS och lite annat mums i bilen. Ska dessutom byta ut allt i högtalar form mot nytt och därmed även nya basar (notera den utdragna inledningen enbart för att få skryta ) Nåja, BRL öppnade nyligen en butik i stan så dit har man ju varit några gånger och jag har spanat in Rockfords basar. Har kommit fram till att jag nog ska satsta på 10" eftersom jag mest lyssnar på techno och dylikt... Tycker dessutom att det ser så mesigt ut med en singel bas så jag är mer inne på att köpa två stycken billigare än en riktigt kraftfull. Funderar iaf på följande basar:

Rockford 10" P2
http://www.brl.se/main.aspx?mc=72&c=72&p=2919

Antingen PHATT-800 The Headache series!
eller Proel Flash 250
http://www.carsound.nu/catalogue/catalogue_list.asp?category=...

Har inte riktigt bestämt mig för hur mycket jag vill lägga ut på basarna men det lutar åt 2-3000 kr... Kom gärna med andra förslag så länge som det för bilstolen att fullkomligen vibrera

Om du vill ha en trevlig transientsnabb bas med mkt punch så skulle jag föreslå ett vettigt steg till att börja med. Gärna ett monoblock typ Spl-1450 dig. Undvik MDS.

Bas kräver mkt effekt, ska basen dessutom låta bra och kunna spela högt ja då krävs det MKT effekt. MKT effekt kräver att du har ett element som klarar av detta givetvis, förslag på sådana element är DD, Treo, JL audio, Phoenix Gold.

I ditt fall skulle jag höja ribban ganska rejält eftersom då slipper du köpa nya grejer senare då du inte vart nöjd med det första valet av bas o steg. Been there done that.

Rejäla strömkablar och ett bra batteri är ett måste.

Köp inte en färdig låda som det är inbyggt neon i och som det står 5000000 watt på. Det komemr inte funka bra eftersom lådan är en kompromiss och inte anpassad efter just DIN bil.

MVH Erik

Visa signatur

Medlem av Team 2 loud.
Tävlar i Db-dragracing.
Club 160db++

Permalänk
Medlem

jag undrar bara varför ingen nämnt ngt om DLS?
DLS har ju riktigt bra grejer som man inte ska klaga på direkt.

Permalänk
Medlem

Läser du igenom tråden en gång till, så ser du flertalet DLS-rekomendationer....

Hur det än blir, så hoppas jag trådskaparen återkommer med vilka basar det blev och även bilder på bygget när det tar fart.
Lycka till.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

okej...ursäkta..såg de inte förän nu

DLS är iaf ett tips från mej. Deras UR10:or spelar fruktansvärt bra.

aja, men lycka till iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Läser du igenom tråden en gång till, så ser du flertalet DLS-rekomendationer....

Hur det än blir, så hoppas jag trådskaparen återkommer med vilka basar det blev och även bilder på bygget när det tar fart.
Lycka till.

Sitter fortfarande o velar fram och tillbaka, sitter o väljer mellan Pioneer TS-W256DVC 10" (nardik.se) och Ground Zero Radioactive GZRW10S-AL (carsound.se). Självklart är GZRW10S-AL bättre men Pioneer basen ser ju rätt skön ut, är ju en tragisk person som går väldigt mycket efter känsla i prylarna Handlar nog mest om att jag inte riktgt bestämt mig än hur mycket bas jag vill ha och hur mycket jag vill lägga ut...

Beställde en stereo iaf och lite annan skit från USA och de saker ligger iaf på Arlanda respektive Bromma (FedEx och UPS), nu börjar det iaf att dra ihop sig

Permalänk
Medlem

Varför inte kika på www.n-core.se ???
Vet att dom basarna spelar ifrån allt i den prisklassen
i snyggt och bra ljud.

Phoenix Gold Xenon X10D4 perfekt bas till dig
Eller en X12D4 om du vill ha 12"

Nej men ta dig en seriös koll på dessa basar.
Lovar dig att du inte blir besviken.

Visa signatur

Athlon XP 3200+ 400Mhz FSB, 1536mb RAM, 1,5TB HDD, X800pro, SB Audigy 2 ZS,