Permalänk

Lanparty?

Funderar på att tillsammans med ett par andra att under Höstlovet ha ett Lanparty med plats för cirka 300 personer, i full akt med att fixa lokal.

Efter det blir det att fixa elen, sen nätverket, stolar och bord och slutligen sponsorer samt hemsidan och övrigt.

Iallafall, här undrar jag hur jag skall göra med nätverket?

Vet för det första inte om jag skall ha 16 eller 32 portars switchar. Iallafall så hade jag tänkt mig att man kopplar det såhär:

MODEM --> ROUTER --> HUVUDSWITCH --> SWITCHAR

Skulle detta fungerar (räknar med internet på lanpartyt). Hursomhelst så undrar jag lite med hastigheten som användarna får då ifall dom kopplar in sig med en vanlig TP-kabel, hur snabbt det går genom nätverket?

Ja, lite svårt att förklara men den som har en susning så behöver jag gärna kommentarer!

Permalänk
Medlem

300 personer med datorer...det lär krävas en himla massa ström...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Ja, det kommer att fungera med nätverket på det sättet. Hastigheten beror förstås på switcharna. Idealt vore att huvudswitchen hade gigabitkapacitet, och att övriga switchar är 10/100Mbps med gigabitlänkar till huvudswitchen. Det beror ju dock förstås på ekonomin, vad som är möjligt att ordna.

Permalänk
Medlem

Ni ska inte börja med något mindre kanske? Låter på dig som du inte direkt har någon vana av detta. Lite dumt att gå ut stort och sedan stå där med 300 pers som vill ge er stryk när inget funkar.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Öhh, alltså =P, inte jag som är "huvudarrangör" av det hela utan är mest med i bilden som crew? Dom andra har erfarenhet av LAN. Men som sagt, vi har lite problem med nätverskfronten, mycket beror på ekonomin.

Permalänk

Det är ett rent helvete att få nätverket att funka felfritt, i stort sätt omöjligt faktist.
Det kommer alltid finnas virus som sprids, så tänk på att informera om säkerhetspatchar, antivirusprogram och brandväggar.
Ni ska desutom bara öppna dom nödvändigaste portarna till internet och använda rediga brandväggar.

Ett annat problem är ju bandbredden. Hur mycket kommer ni få?
om under 100Mbps så borde du fundera på prioriteringsregler, QoS har jag för mig att det heter. Finns i M0n0wall tex.
Folk kommer kunna tanka saker o dra alla bandbredd o då blir det mindre trevligt för andra.
även fast ni blockar kan dom nog gå igenom nån proxy eller liknande.

Detta är inegt jag kan rekomendera dig till men såhär gjorde vi på ett lan vi hade.

Vi begränsade hastigheten till 1Mbps per IP på en 24Mbps lina. men vi var då den gången ändast 40 personer som skulle dela på det.
Men att hitta hårdvara eller programvara som klarar detta är svårt. Det finns inte så mycket, iaf vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

Jag kan göra hemsidan

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Börja lite mindre om ni inte har koll på nätverket...

Och om dom andra har koll behöver du inte fråga här...

Men, det som jag tycker är svårast är Elen, det kan lätt strula när man blir 50+...

Permalänk
Medlem

Ni verkar inte riktigt erfarna. Jag skulle inte våga ta in 300 pers i en lokal.
Om jag inte är 100% på det jag gör.
Tyvärr

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

modem till 300 pers låter som det kan bli en fin dag att läsa lite slöt på aftonbladet

Elen är ju en fin bit det med ni kan ju börja med att räkna om den amper som de samtliga burkar kommer dra räkna på att varje dator snor 1000watt (inkl monitor och annat jox) sedan drar varje enhet 230v man kan ju utan att räkna på det se att det kommer bli en del amper och då behöver ni en rad olika strömkällor. Alltså inte ta all ström frå nsamma plugg eller viktigast inte samma säkring då lär det skjuta plugs var 2:a min.

För att alla skall kunna tanka å ha kul så krävs det väl minst en 100mbit lina ut till WAN och en gigabitswitch som kan fördela 100portar á 30st till 30st 100/10mbit switchar som går till varje bord.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
modem till 300 pers låter som det kan bli en fin dag att läsa lite slöt på aftonbladet

Elen är ju en fin bit det med ni kan ju börja med att räkna om den amper som de samtliga burkar kommer dra räkna på att varje dator snor 1000watt (inkl monitor och annat jox) sedan drar varje enhet 230v man kan ju utan att räkna på det se att det kommer bli en del amper och då behöver ni en rad olika strömkällor. Alltså inte ta all ström frå nsamma plugg eller viktigast inte samma säkring då lär det skjuta plugs var 2:a min.

För att alla skall kunna tanka å ha kul så krävs det väl minst en 100mbit lina ut till WAN och en gigabitswitch som kan fördela 100portar á 30st till 30st 100/10mbit switchar som går till varje bord.

Då måste du nog vara den första som räknar med att varje person ska ha 1000W.
Man brukar väl räkna med cirka 250W - 275W per person.
Då blir det lagom att sätta 8 personer på en 10A säkring.

Permalänk
Medlem

en vanlig TV drar själv runt 100-190 watt kan tänka mig att en crt monitor drar ungefär likvärdigt

ett nätagg under load + en montor + krimkrams bör ju ligga under 500 watt
Att sätta 275watt käns ju lite klent då det beror lite också vad för elkablar man komemr dra samt hur många 3-fas.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Hur skulle förbrukningen påverkas av vilka elkablar man drar??

En 19" CRT drar ca 100W. En dator drar normalt betydligt mindre än vad nätagget är specat för.

Permalänk
Medlem

jag menade vilka stamkablar man drar (egenbygd skarvsladd ojordad från classe är väll inte optimalt) tänkte mer på säkerheten och värmen som stamkablarna får stå imot

att sedan räkna på att en dator drar 250-300watt när den används är ju inte dumt heller och sedan lägga på att alla kör crt 0 runt 100+ watt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

På DH får man väl 275watt per plats om inte jag missminner mig.. Det borde ju bara genomtänkt...

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Andykidden, ja det stämmer bra. På DH räknas det med 275 watt.
Golliwog man får skilja på märk effekt och vad en pryl faktiskt drar, har du någonsin mätt på en dator eller sitter du bara och gissar?
som lan-nissen säger är nånstans kring 8 pers på en 10A säkring en bra tumregel. har ni mycket el så dra ner till 6 pers så är ni på den säkra sidan.

dom flesta föreslår att ni ska börja i mindre skala, och visst det är väl kanske vettigt, men är väl knappast svaret du vill höra..
har ni ingen riktig nätverksnisse så föreslår jag er att ni skaffar en. även om vi kommer här med världens bästa lösning och ni lyckas implementera den så kan (kommer tom) det att skita sig vid någon tidpunkt under lanet och vad gör du då? går ut på sweclockers forum? det är vid ett sådant tillfälle som du sparkar på din nätverkstekniker så han fixar det.

för 300 pers skulle jag rekommendera att ni routar. att ha en så stor broadcast domain är självmord, virus kommer sprida sig snabbt som attans och klabba ner hela nätet.
så dela in nätet i små delar, routa och dräp multicast så blir du av med mycket virus problem.

vart ska ni hålla lanet?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Ja att segmentera lanet är väl så gott som en nödvändighet. Vore väl bäst om man kunde lägga varje bord i ett eget nät. 300 pers på en och samma switch vore döden

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

just nu sitter jag och gissar på effektiva effekten på en dator dock vet jag att en crt drar rätt bra.

Börjar bara tänka på att det verkar dra iväg rätt bra om i pengar om killen vill ha bra routrar och ev switchar med accesslistor som pallar bandbredden för att segmentera ner nätet i ex 10 delar á 30 pers

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

När jag har tre burkar och två crt skärmar igång drar det strax under 500Watt. Eller snarare runt 500 kanske...

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
just nu sitter jag och gissar på effektiva effekten på en dator dock vet jag att en crt drar rätt bra.

Börjar bara tänka på att det verkar dra iväg rätt bra om i pengar om killen vill ha bra routrar och ev switchar med accesslistor som pallar bandbredden för att segmentera ner nätet i ex 10 delar á 30 pers

för det första verkar 10 segment på 30 datorer vara en konstig indelning.. bättre att lägga ett segment per switch.. på så vis behöver switcharna inte ens klara vlan utan kan vara dumma dlink motsvarande.

ska man gå loss med riktiga grejer a la cisco/extreme så blir det väl ganska dyrt
men stoppar man å andra sidan en eller ett par pc maskiner i mitten så kan man komma undan ganska lindrigt..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

alltså du menar sitta med ett gäng 12portars switchar (som man sätter 10 users på) upp till en router eller routad pc? som senare lämnar över till en kraftigare router/pc-router som går till WAN

måste väll igentligen bli ett par dummburkar som får routa om man skall ha runt 4-5 switchar med 10 pers på varje till varje router... eller finns det nått smartare och billigare vis?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Ah..finns alltid stöm i alla lokaler, Ett par 32A eller någon 63A och ha med er en del El-björnar och PDU:s så löser det sig. inga problem :D...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
alltså du menar sitta med ett gäng 12portars switchar (som man sätter 10 users på) upp till en router eller routad pc? som senare lämnar över till en kraftigare router/pc-router som går till WAN

måste väll igentligen bli ett par dummburkar som får routa om man skall ha runt 4-5 switchar med 10 pers på varje till varje router... eller finns det nått smartare och billigare vis?

jag förstår inte riktigt vad du skriver men nej, jag menar inte som du skriver

jag tänker mig typ 14 st 24 portars switchar som access switchar, dom länkar man upp till en gigg switch. från den plockar man sedan ut gigg linor till ett par pc burkar som routrar.
genom att ha en rejäl gigg switch i mitten kan man etherchannla mot pc routrarna, köra flera vlan över etherchanneln och på så sätt utnyttjar man linorna bättre.. visst blir det översubscription,men so?

om man vill kan man ju sedan ha en till pc som routar/nat/whatever mot internet

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

QoS "traffic shaping" är ett måste i detta fall.

Säkert massa som vill spela samt att massa vill ladda shareware.
Måste kompensera båda delarna så att det ska gå att spela fast folk laddar.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
QoS "traffic shaping" är ett måste i detta fall.

Säkert massa som vill spela samt att massa vill ladda shareware.
Måste kompensera båda delarna så att det ska gå att spela fast folk laddar.

menar du internt eller ut mot internet?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
en vanlig TV drar själv runt 100-190 watt kan tänka mig att en crt monitor drar ungefär likvärdigt

ett nätagg under load + en montor + krimkrams bör ju ligga under 500 watt
Att sätta 275watt käns ju lite klent då det beror lite också vad för elkablar man komemr dra samt hur många 3-fas.

Jag har varit ansvarig för elen på åtskilliga LAN-partyn, och jag har alltid räknat med 7 datorer per 10A. Detta var dock för ett tag sedan, så datorerna lär dra lite mer idag än då, men det är bara en marginell skillnad. Att få strax över 1A till sin dator ÄR tillräckligt, jag lovar.

Permalänk

Herre gud... "Lanparty", är det bara jag som tycker det är det fagigaste ordet som finns? Vem kom på nåt sånt jävla ord? På min tid hette det "Lan" och inget mer. Vem fan lade till "-prarty"?

Var det nån som kom till ett Lan med sin bandspelare och började lira Carola-hits och vicka på rumpan i pauserna mellan dataspelandet? Eller var det nån idiot som skulle locka med sin flickvän och när hon frågade vad ett Lan var för något sade puckot: Det är som ett stort party fast med datorer, kul va!?

Var kommer själva partydelen i i bilden? Party blev man ju bjuden på under mellanstadietiden när nån tjej i klassen bjöd en. Då man hade gelé i håret och stubbfrilla. Man var i en liten lokal och lyssnade på musik (typ Ace Of Base), dansade ett par tryckare och käkade ostbågar.

Slutsats: Party har inte ett skit med datorer att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeterSipen
Herre gud... "Lanparty", är det bara jag som tycker det är det fagigaste ordet som finns? Vem kom på nåt sånt jävla ord? På min tid hette det "Lan" och inget mer. Vem fan lade till "-prarty"?

Var det nån som kom till ett Lan med sin bandspelare och började lira Carola-hits och vicka på rumpan i pauserna mellan dataspelandet? Eller var det nån idiot som skulle locka med sin flickvän och när hon frågade vad ett Lan var för något sade puckot: Det är som ett stort party fast med datorer, kul va!?

Var kommer själva partydelen i i bilden? Party blev man ju bjuden på under mellanstadietiden när nån tjej i klassen bjöd en. Då man hade gelé i håret och stubbfrilla. Man var i en liten lokal och lyssnade på musik (typ Ace Of Base), dansade ett par tryckare och käkade ostbågar.

Slutsats: Party har inte ett skit med datorer att göra.

För att LAN betyder Local Area Network (Lokalt Nätverk) och LAN-party syftar på att det är ett lokalt nätverks-party. Jag har ett LAN här, just nu. Dock så ska jag på ett LAN-party om några veckor.

Permalänk
Medlem

Ang elen så mätte vi en burk på jobbet för att uppskatta vad 46 skulle dra, och en acer med cel 2.8 tft skärm och hp 1200 laser låg runt 0.2 - 0.4 A mellan idle och jobb mode

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeterSipen
Herre gud... "Lanparty", är det bara jag som tycker det är det fagigaste ordet som finns? Vem kom på nåt sånt jävla ord? På min tid hette det "Lan" och inget mer. Vem fan lade till "-prarty"?

Vet inte vad du menar med "på min tid" men så gammal verkar du inte vara?
Med tanke på att innan LAN-party så slängde man ihop massa datorer i en lokal och
kallade det för demo-party eller copy-party.

Demo-party. Man satt och kopierade massa demos som var populärt att programmera, där olika grupper gjorde sitt bästa för att skapa snygga effekter och krama ur så mycket som möjligt ur en dators kapacitet.

Copy-party. Man samlades ett stort antal personer, med sina datorer och kartongvis med disketter med spel och kopierade av varandra under någon/några dagar.

Sedan blev det alltmer vanligt med nätverk och LAN-party är väl en naturlig efterföljare och därockså namnet "-party".

Så "-party" suffixet är inget nyligen påkommet "påfund". För oss riktiga datornördar är det ett tillägg som hängt med länge...

Detsamma gäller s.k. Smileys.. I Aftonbladet rapporterade man om det "nya smarta sättet att visa uttryck" Att smileys uppkom genom användandet av Internet och SMS... ojojoj.. Vi som förr satte i våra pojkrum och på de sena kvällarna njöt av att höra våra 1200 bauds-modem koppla upp mot en BBS... VI vet att smileys kommer från BBS-världen

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.