Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll till datorn

Jag har en ir-enhet kopplad till en com-port på datorn. Den har länge stått orörd men nu vill jag använda den till en fjärrkontroll till datorn där jag vill starta, pausa, spola låtar i Winamp som exempel.

Jag har en massa fjärrkontroller liggande men kan man använda vilken som helst? Eller måste de vara nån speciell ir-enhet i fjärren?

Slutligen så vill jag veta vilket program man ska använda sig av och hur man ställer in de. Detta vill jag ha grundlig information om. Har försökt med lite olika program men inget fungerar.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

du skall ha winlirc och girder samt ett plugin för att dessa ska funka tillsammans. den uppsättningen kör jag med iallafall, och det funkar bra.

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chifz
du skall ha winlirc och girder samt ett plugin för att dessa ska funka tillsammans. den uppsättningen kör jag med iallafall, och det funkar bra.

Har försökt använda Winlirc men får följande felmeddelande:

Citat:

There was an error initializing LIRC.
Please check the port settings and try again.

Har testat Girder men förstår inte hur man använder de.

Permalänk

Om du är intresserad så hade jag tänkt att sälja min ATI remote wonder eftersom jag har köpt ett chassi där det ingår en ny fjärr. Den funkar skitbra. Du kan ju PM:a mig om du är intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille112
Om du är intresserad så hade jag tänkt att sälja min ATI remote wonder eftersom jag har köpt ett chassi där det ingår en ny fjärr. Den funkar skitbra. Du kan ju PM:a mig om du är intresserad

Du har PM

Permalänk
Medlem

Najs, en fjärrkontroll till datorn hade inte suttit helt fel. Undra om det går att bygga själv, borde väll inte vara överdrivet svårt?

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeeZen
Najs, en fjärrkontroll till datorn hade inte suttit helt fel. Undra om det går att bygga själv, borde väll inte vara överdrivet svårt?

nej det är inte svårt, och inte dyrt.

jag byggde en till min musikdator.. klicka på länken i min signatur o kolla.

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeeZen
Najs, en fjärrkontroll till datorn hade inte suttit helt fel. Undra om det går att bygga själv, borde väll inte vara överdrivet svårt?

den är mjukvaru avkodad så den tar rätt mycket CPU när du trycker ned en knapp... innan jag skrotade min mini-itx så hackade dtill och med xviddarna till när man tryckte på en knapp på fjärren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte har lust att löda finns ju annars denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=40740

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Om du inte har lust att löda finns ju annars denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=40740

Skulle man kunna göra men nu var de så att jag undrade ifall man inte kunde använde de som jag redan hade.
Men de är ett vettigt alternativ iallafall

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Om du inte har lust att löda finns ju annars denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=40740

finns för en 5-hundring utan VFD oxo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du bluetooth på din mobil så går det ju att använda den som remote. iaf med min sonyericsson k700

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
har du bluetooth på din mobil så går det ju att använda den som remote. iaf med min sonyericsson k700

Vad använder man för program?