Permalänk

2x Floppy

Hm... Jag har lite 3,5" platser över i burken och tänkte att det vore kul å fylla dem med diskettstationer. En ganska dum idé kom jag på nu när jag kollade på mitt mobo. hur fan skulle det gå till? Finns det kablar med två kontakter, och måste man i sånna fall ställa in master and slave på läsarna? Det finns väl inget mobo med dubbla diskettingångar?
Jag läste någon tråd om IDE-kontroller, finns det något liknande för diskettenheter?

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Permalänk
Medlem

Ja, det finns diskettstationskablar med två kontakter. Alla diskettstationskablar tills för ett par år sedan hade två (eller fyra) kontakter. Man kan dock bara koppla in två diskettstationer på en kabel.

Du kanske noterat att diskettstationskablar är delvis splittade och snurrade? Det är så man väljer master/slave. Osnurrad kontakt blir diskettstation "B", snurrad kontakt blir diskettstation "A".

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Tack så mkt! Jag har bara sett kablar med en kontakt och de har varit snurrade. Jag har bara accepterat att det var jävligt korkad design =).
Nu fattar jag och när jag tänker efter har jag sett en del begagnade sladdar med en vanlig och en "snurrad" kontakt, men trott att det var nåt skummt för något helt annat än disketter.
Hehe, det kommer bli jävligt mäktigt med dubbla disketterstationer!

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Permalänk
Medlem

Vill man ha fyra diskettstationer behöver man ett diskettstationsuttag till. Fanns på äldre datorer, men det var ett tag sedan.
Många diskettstationskablar har tre eller fyra kontakter. De extra kontakterna är av kortkantkontakttyp, och är avsedda för 5.25" diskettstationer.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Ja, det finns diskettstationskablar med två kontakter. Alla diskettstationskablar tills för ett par år sedan hade två (eller fyra) kontakter. Man kan dock bara koppla in två diskettstationer på en kabel.

Du kanske noterat att diskettstationskablar är delvis splittade och snurrade? Det är så man väljer master/slave. Osnurrad kontakt blir diskettstation "B", snurrad kontakt blir diskettstation "A".

Ahh, trevligt att man äntligen fick reda på varför de är snurrade.
Vet du också varför man kan sätta kabeln som sitter i diskettstationen åt fel håll (upp-och-ned)? Tycker det är rätt idiotiskt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Vill man ha fyra diskettstationer behöver man ett diskettstationsuttag till. Fanns på äldre datorer, men det var ett tag sedan.
Många diskettstationskablar har tre eller fyra kontakter. De extra kontakterna är av kortkantkontakttyp, och är avsedda för 5.25" diskettstationer.

Aha! Tänkte precis fråga vad de där andra kontakterna som sitter på vissa kablar är till för...

Jag tror det räcker med två diskettstationer, så det är inget problem. Annars borde man kunna stoppa in en extern USB-diskettstation i datorn och koppla till nån intern USB-kontakt?

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Permalänk
Medlem

Vilka floppyexperter ni är! Äntligen klarhet i dom snurrade sladdarna!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Man tackar, men här är det AmPz som står för expertisen!

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Permalänk
Medlem

Känner mig gammal...

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Hur hanterar datorn fler än två floppys? (Förutsatt att man har utrustning för att koppla in sådana.) Vilken enhetsbokstav ger Dos/Windows? C: borde ju vara reserverat för hårddisken...

Sen skulle jag nog rekommendera trådskaparen att slänga in en 5.25"-drive istället... Såna är rätt häftiga att ha i en modern burk. Har man dessutom en sån maskin med Dos installerat kan man få användning för det sällsynta kommandot "diskcopy a: a:". (Nåja, det är väl IOFS bara "diskcopy" som är kommandot egentligen, det andra är parametrar till detta, men rätt udda parametrar...) Med bara en drive eller två likadana enheter kör man ju istället "diskcopy a: b:". Dock, har man två enheter kan man ju inte utnyttja sin virtuella b: längre.

Edit: vill man ha fler floppys kan man ju även slänga in en LS120-drive eller vad de heter... De läser vanliga floppys också, och anluts till IDE såvitt jag vet...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

Du har onekligen rätt i att 5,25" floppy är betydligt hårdare än bara vanliga 3,5". Tyvärr så har jag inga sånna platser över buhu. Detta utesluter även LS120 som det verkar... (buhu huhu buhu!)

Jag köpte btw en kabel idag med två floppy-kontakter på, en osnurrad och en snurrad ( och i den ordningen givetvis, annars blir ju båda snurrade!). På den fanns även en sån där skum kortkantkontakt för 5,25". Kostade 5 spänn på ett ställe som heter återbruket, där de har en hel del gammla fina grejer!

Visa signatur

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Permalänk

The_real_Tobban

nu gissar jag bara här..

men kanske B är tänkt för diskettstation 2?

btw, går det att RAID:a floppys i win?

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amarant Coral
Du har onekligen rätt i att 5,25" floppy är betydligt hårdare än bara vanliga 3,5".

Hähä, nja... 5.25" floppys är allt mjukare än 3.5"

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk