Mera spel till Mac nu på grund av Xbox 360?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag undrar en sak varför kan xbox 360 och ps3s ppc processorer vara på 3.2 GHz medans apples G5or inte kna det är det för det är helt enkelt olika processorer med samma arichtktur (knepigt ord)

därför att det inte bara handlar om Mhz. när man inte vet exakt vad processorn ska arbeta med så äre bättre att piplinesen är kortare. för att man får en snabbare processor.

troligen har de processorer som sitter i xbox360 längre pipeline, vilket gör det lätare att dra upp Mhz:en, men processorn blir i gengäld långsammare per mhz.

dock tror ja den efekten spelar mindre roll när man vet exakt vad den ska arbeta med o kan kompensera det med att bygga allt runt om för att göra processorn bra på just det den ska göra.

sjutton va konstigt det där blev :D:D:D:D

en dator måste kunna vara bra på allt, inte bara spel. lite mera komplext elelr vad mans ka säga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
visa mig en vettig PS2 eller GC emulator?

vad jag har förstått så har väl PS2 alltid vart en nagel i ögat på dem som roat sig med att fixa konsolemulatorer? om jag inte minns fel så har det med grafikminne/processonr nått...som sagt är jag inte helt säker.

Det är helt korrekt.

Eftersom PS2'ans processor (EE och GS) är oerhört kompilcerade och invecklade och sopar mattan med många processorer idag när det gäller avancerande uträkningar...

Egentligen är det bara en 300Mhz RISC snurra.. fast den är på 128bitar(!).. samt att den har två stycken VPUs integrerade.. tror det handlar om en 6-7Gflops...

http://www.geocities.com/SiliconValley/Bay/6114/cpu2.html?200...

Något som jag tycker är mest pinsammast för Microsoft är att dom faktiskt tvingas använda sig av sina motståndares hårdvara och teknik till sina egna projekt.. titta här t.ex.. dom har två G5'or till köra xbox demona på.
http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2420&p=5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Något som jag tycker är mest pinsammast för Microsoft är att dom faktiskt tvingas använda sig av sina motståndares hårdvara och teknik till sina egna projekt.. titta här t.ex.. dom har två G5'or till köra xbox demona på.
http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2420&p=5

Jag sitter här och kipar efter luft så mycket som jag skrattar. Jag har generellt sett inget emot Microsoft men det där var rätt patetiskt ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Jag sitter här och kipar efter luft så mycket som jag skrattar. Jag har generellt sett inget emot Microsoft men det där var rätt patetiskt ;P

Men det bara bevisar att man kan visst ha jätte fina och bra spel på mac det är bara att dom är dåligt portade

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Egentligen är det bara en 300Mhz RISC snurra.. fast den är på 128bitar(!).. samt att den har två stycken VPUs integrerade.. tror det handlar om en 6-7Gflops...

http://www.geocities.com/SiliconValley/Bay/6114/cpu2.html?200...

Den där sidan har så fel så jag kräks nästan...
Det är en 296MHz MIPS som är 64bitars. inte 128bitars...

Det är en cpu som bygger på MIPs R4000.

"The R4000 central processing unit core was MIPS Technologies' first 64-bit, super-pipelined endeavor with reduced instruction set computing (RISC) specifications."

Däremot EE är 128bitar. men EE är bara vektorenheter. Det är 2st. Väldigt likt det PS3 har då det är en cell med 8st...
Och vektorenheter är 128bitar i alla datorer idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Jag sitter här och kipar efter luft så mycket som jag skrattar. Jag har generellt sett inget emot Microsoft men det där var rätt patetiskt ;P

De rätt tragiskt faktiskt hehe.. men kul
Men jag tycker hela Xbox360 luktar lite Apple faktiskt, rent designmässigt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men det bara bevisar att man kan visst ha jätte fina och bra spel på mac det är bara att dom är dåligt portade

Oja.. finns inget som motsäger det.. de bara upp till speltillverkarna att få tummar loss..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Den där sidan har så fel så jag kräks nästan...
Det är en 296MHz MIPS som är 64bitars. inte 128bitars...

Det är en cpu som bygger på MIPs R4000.

"The R4000 central processing unit core was MIPS Technologies' first 64-bit, super-pipelined endeavor with reduced instruction set computing (RISC) specifications."

Däremot EE är 128bitar. men EE är bara vektorenheter. Det är 2st. Väldigt likt det PS3 har då det är en cell med 8st...
Och vektorenheter är 128bitar i alla datorer idag.

Okej.. ja den e kanske inte helt korrekt..
men faktum är att PS2 är en väldigt avancerad archiktektur..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De rätt tragiskt faktiskt hehe.. men kul
Men jag tycker hela Xbox360 luktar lite Apple faktiskt, rent designmässigt med.

Oja.. finns inget som motsäger det.. de bara upp till speltillverkarna att få tummar loss..

Okej.. ja den e kanske inte helt korrekt..
men faktum är att PS2 är en väldigt avancerad archiktektur..

Ja, det är en MIPS med sonys EE, så märkvärdigt är det inte riktigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
De rätt tragiskt faktiskt hehe.. men kul
Men jag tycker hela Xbox360 luktar lite Apple faktiskt, rent designmässigt med.

Det är mycket som försöker efterlikna Apples design och stilrenhet vilket tyder på att Apple uppenbarligen lyckats jävligt bra. Själv tycker jag att Xbox 360 är mer en HTPC än en renodlad spelkonsoll. Vad ska jag med en sådan till när min nuvarande chippade Xbox ändå tar allt (förutom WMV-HD men det gör inte ens min PC på 2ghz ?

Permalänk
Medlem

det man inte får glömma här är ju att det inte är säkert att G5:orna kör OSX. utan kanske kör modifierat version av det windows som xbox 360 använder.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Den här tråden är väl närmast avsomnad, men jag tänkte att denna lilla artikel om hype kring spelkonsoller kunde vara intressant.

Kort sagt, tro inte på reklam...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Kan väl bara tillägga att det inte är cellprocessorn i PS3 som ger 2 teraflop.
Cellprocessorn med all sin kraft ger tydligen "bara" 0,2 teraflop medans grafikprocessorn ger 1,8 teraflop. Detta ger 2 teraflop totalt, vilket är vad dem redovisar