Permalänk
Medlem

VDSL2 100mbit

"Nu är en ny standard för DSL-nät på väg: VDSL2. VDSL2 står för "Very high bit rate dsl2" och kan ge en kapacitet på upp till 100Mbit per sekund, både uppströms och nedströms. Detta gör att utbyggnaden till fiber inte känns lika nödvändig, då man kan få samma hastighet med vanlig koppartråd, även om den inte blir lika stabil.

För precis som med alla existerande DSL-tekniker så är avståndet till telestationen en mycket viktig faktor. Redan vid avstånd på några tusen meter så börjar hastigheten sjunka drastiskt. Fast det är fortfarande ett stort steg från ADSL2+, som kan ge en kapacitet på 24/1 Mbit per sekund, om man är inom 1000m.

Redan idag använder två operatörer i USA denna teknik; Bellsouth och SBC heter de företagen som ligger i framkanten. Bellsouth planerar att inom en snar framtid omvandla hela sitt nät till den nya tekniken, men SBC vill inte vara sämre och säger sig kunna lova 20Mbit, i vissa fall mycket mer, till de flesta av sina kunder inom en snar framtid. Hur länge vi svenskar får vänta är förstås väldigt svårt att säga."

saxat från http://www.undertexter.se/?p=news&file=205

Vore ju inte direkt fel och få det.. Någon som kan fylla i med lite mer information?
Vet ni någon svensk ISP som ska sälja tjänsten?

Permalänk
Medlem

Menar dom då 20Mbit på båda hållen?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om priser för hårdvara och att det blir en "bred" standard.
Sen såklart att det finns en marknad för en sån tjänst idag utöver tech-freaks.

Börjar tv och video slå stort så det finns mer vinning i det utöver bredbandsabonnemanget, då kan det börja röra på sig.
Upplever vi dock en mättnad på bredbandsmarknaden så att det enbart skulle fungera som konkurrensmedel....då blir det bara en motsvarighet till vdsl-racet som kom och gick.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Avstängd

Inte riktigt vad du frågade efter men...

http://www.nyteknik.se/art/40952

"Räckvidden för den nya standarden, som heter G.993.2, är dock inte mer än 350 meter och ITU ser vdsl2 som ett komplement till bredband över optiska fiber. Fiber fram till kontors- och bostadshusen och vdsl2-trimmad kopparledning inne i husen. "

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
Inte riktigt vad du frågade efter men...

http://www.nyteknik.se/art/40952

"Räckvidden för den nya standarden, som heter G.993.2, är dock inte mer än 350 meter och ITU ser vdsl2 som ett komplement till bredband över optiska fiber. Fiber fram till kontors- och bostadshusen och vdsl2-trimmad kopparledning inne i husen. "

lol jo stor risk man drar fiber till fastigheter för att köra dyr teknik som vdsl2, känns mer som ITU och dess medlemmar börjar få panik eftersom xDSL snart kommer spela ut sin roll precis som all annan gammal teknik gjort.

Permalänk
Avstängd

teleledningarna duger inte ... xDSL är bra att ha medans man väntar på ett ethernetjack i hallen

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt känns det som. Behöver man 100Mbit så behöver man oftast en stabil lina. och då duger inte två tele-ledningar på max 350m.

Permalänk

taget från en blogg på nätet
http://gigaom.com/2005/05/19/vdsl2-100-mbps-over-copper-next/

* ADSL has speeds up to 8 Mbps downstream and 1 Mbps upstream. Can be deployed from Central office and has a range of 15,000 feet and longer.
* ADSL2+ has a maximum speed of 25 Mbps downstream and 1 Mbps upstream. Can be deployed from Central office and has a range of 15,000 feet and longer
* VDSL , some chipsets that use the optional spectrum of 30 MHz can do 100 Mbps downstream and 50 Mbps upstream. Current carriers include NTT, KDDI, Korea Telecom, and Softbank BB of Japan. Has a range of about 5,000 feet 5 000 feet = 1 524 meters
* VDSL2 has speeds of 100 Mbps downstream and 100 Mbps upstream. Has a range of about 12000 feet
= 3 657.6 meters

Det bådar ju gått iaf :D.. dock kan man ju anta att man inte får 100 Mbit vid 3,5 km.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
lol jo stor risk man drar fiber till fastigheter för att köra dyr teknik som vdsl2, känns mer som ITU och dess medlemmar börjar få panik eftersom xDSL snart kommer spela ut sin roll precis som all annan gammal teknik gjort.

Jag förstår inte resonomanget.
Vad är det som är dyrt med VDSL2? Modemen?

Det som verkligen är SVINDYRT är att dra in tp/fiber i gamla fastigheter, att dra fram fiber till själva fastigheten kostar ingenting i jämförelse.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Jag förstår inte resonomanget.
Vad är det som är dyrt med VDSL2? Modemen?

Det som verkligen är SVINDYRT är att dra in tp/fiber i gamla fastigheter, att dra fram fiber till själva fastigheten kostar ingenting i jämförelse.

på vilket sätt är det dyrt dra tp i fastigheten? nu pratar du goja, 2k per lgh är inte dyrt utslaget på ett par år i avskrivningar, då får du ett kablage som klarar 1 Gbps i accesshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
på vilket sätt är det dyrt dra tp i fastigheten? nu pratar du goja, 2k per lgh är inte dyrt utslaget på ett par år i avskrivningar, då får du ett kablage som klarar 1 Gbps i accesshastighet.

2000 kronor per lägenhet? Vad baserar du det på? Senaste offerten jag fick låg på 3750 inkl moms / per lägenhet. I min bostadsrättsförening hade det blivit en kostnad på nära 2 200 000 kr. Med tanke på (i Stockholm i varje fall) tomträttshöjningen hade jag inte en chans att dra få igenom detta.

Även utan tomträttshöjningar hade detta inte gått, nära 4000 är dyrt.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

baserat på priset min brf betalade, dvs 700k på 350 lgh:er

Permalänk
Avstängd

Än mer instressant, vilka firmor anlitande ni / fick ni offereten ifrån?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Offerten som jag refererar till kommer från Alcacom

Men vi tog in offerter även från bland annat Netsol, Gate, Bostream. Alcacom var inte den dyraste utan låg i övre skiktet om jag inte minns fel.

Bostream var billigast, men då hade vi bundit oss till dem. (Nu känns det skönt att inte sitta i den båten.. vem vet i vilka händer Bostream slutligen hamnar.. )

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

har ownit, du binder dig i 3 år till ownit sen kan brf:en fritt binda sig till en annan isp om dom ger en bättre deal, brf:en äger nätet inkl switchar.

http://www.ownit.se

investeringskostnaden är skit summa i sammanhanget, total priset per abonnent blir typ ~ hälfen av adsl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
har ownit, du binder dig i 3 år till ownit sen kan brf:en fritt binda sig till en annan isp om dom ger en bättre deal, brf:en äger nätet inkl switchar.

http://www.ownit.se

investeringskostnaden är skit summa i sammanhanget, total priset per abonnent blir typ ~ hälfen av adsl.

700.000 skitsumma? I din förening kanske, men jag har tröttnat på ständiga avgiftshöjningar, så i min behandlas det som ordentligt med pengar.

Nej, håller fast vid att det är dyrt att dra kablar i gamla fastigheter. Det finns inga gångar att dra kablarna i, och i slutändan blir man tvungen att borra i marmortrappor och betong samt riva lister för att få ut kablage. I varje fall är det så hos oss.

Att skrämma upp existerande bly-ledningar till 100 Mbit/s verkar spännande, och när utrustningen är billig nog, ett intressant alternativ. Speciellt om man inte får med alla medlemmar.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
700.000 skitsumma? I din förening kanske, men jag har tröttnat på ständiga avgiftshöjningar, så i min behandlas det som ordentligt med pengar.

Nej, håller fast vid att det är dyrt att dra kablar i gamla fastigheter. Det finns inga gångar att dra kablarna i, och i slutändan blir man tvungen att borra i marmortrappor och betong samt riva lister för att få ut kablage. I varje fall är det så hos oss.

Att skrämma upp existerande bly-ledningar till 100 Mbit/s verkar spännande, och när utrustningen är billig nog, ett intressant alternativ. Speciellt om man inte får med alla medlemmar.

ah om det inte finns kanalisation mellan husen blir det nog dyrt,, här körde man fiber mellan husen i kabeltv kanalerna vilket givetvis blir billigare än om man måste gräva upp hela området. Dessutom tror jag nog att investeringskostnaden läggs på internet avgiften, blir ett par 10 extra utöver isp:ns råkostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
ah om det inte finns kanalisation mellan husen blir det nog dyrt,, här körde man fiber mellan husen i kabeltv kanalerna vilket givetvis blir billigare än om man måste gräva upp hela området. Dessutom tror jag nog att investeringskostnaden läggs på internet avgiften, blir ett par 10 extra utöver isp:ns råkostnad.

Kanaler mellan hus och i hus är obefintliga, och till råga på allt verkar [telefon]blykablarna gjutits in i betongen när husen byggdes vilket gör att det går inte att gå den vägen heller.

Vi diskuterade olika lösningar , men det hela föll på höga kostnader, bristande intresse från medlemmarna, samt att Com Hem erbjöd föreningen att gratis uppdatera hela kabeltvnätet. (Personligen tycker jag inte att Com Hem levererar bredband.)

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Kanaler mellan hus och i hus är obefintliga, och till råga på allt verkar [telefon]blykablarna gjutits in i betongen när husen byggdes vilket gör att det går inte att gå den vägen heller.

Vi diskuterade olika lösningar , men det hela föll på höga kostnader, bristande intresse från medlemmarna, samt att Com Hem erbjöd föreningen att gratis uppdatera hela kabeltvnätet. (Personligen tycker jag inte att Com Hem levererar bredband.)

ja då lär nog kostnaden bli högre för er, så fort man ska börja gräva så drar det lätt iväg.