Vilken Linux-dist kör du? - Sommar 2005

Permalänk

Vilken Linux-dist kör du? - Sommar 2005

Jag har noterat att väldigt många börjat använda Ubuntu och tänkte därför att det vore intressant med en färsk "populäraste distarna"-undersökning.

Många använder ju olika distar på olika maskiner, men ni kan ju rösta på den ni tycker bäst om, använder primärt eller något sånt.

Alla BSD:are får bilda klubb någon annanstans.

Edit:

En röst på Debian från mig.

Permalänk
Medlem

Debian (unstable) på bärbara.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Debian för hela slanten, testing/unstable på WS och filservern/htpc:n, stable (sarge) på webservern. Med pmount och lite annat hack har man i princip en (k)ubuntu-installation.

Permalänk
Avstängd

Slackware på min 360 Mhz workstation-laptop. Rätt logiskt egentligen att jag kör Slackware på den, och jag älskar Slackware.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu och lär pröva det ett tag till. Börjar fundera på att installera Gentoo, och få lite mer att bita i.

Permalänk
Medlem

Kör inget just nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arch Linux fattas fortfarande

Permalänk

Gentoo kör jag på burken.

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo på servern... XP på vanliga burken :o.
Har dock kört Gentoo på båda en period.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Arch Linux fattas fortfarande

Vadå fortfarande? Det finns ju alternativet "Annan". Jag tog helt enkelt de vanligaste från sex månaders "Page hit ranking" på distrowatch.com. Det går bara att ha 10 alternativ i omröstningen och oberoende hur man väljer kommer alltid någon med sin Udda 3000 Turbo Linux och klagar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Vadå fortfarande? Det finns ju alternativet "Annan". Jag tog helt enkelt de vanligaste från sex månaders "Page hit ranking" på distrowatch.com. Det går bara att ha 10 alternativ i omröstningen och oberoende hur man väljer kommer alltid någon med sin Udda 3000 Turbo Linux och klagar.

Distar som är störst i USA är inte nödvändigtvis stora i Sverige. Mepis är väl ett ganska bra exempel på en dist som är väldigt ovanlig i Sverige.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Distar som är störst i USA är inte nödvändigtvis stora i Sverige. Mephis är väl ett ganska bra exempel på en dist som är väldigt ovanlig i Sverige.

Menar du att det bara är amerikaner som besöker den sidan? Och detta gäller ändå: Det går bara att ha 10 alternativ i omröstningen och oberoende hur man väljer kommer alltid någon med sin Udda 3000 Turbo Linux och klagar.

Edit:

Men ska vi inte tramsa mer om detta. Fortsätt att rösta och berätta om era favoritdistar!

Permalänk
Medlem

Slackware på min ws + mina servrar.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Inaktiv

Mandriva 2005 LE på mina föräldrars dator.
Debian Unstable på min Utvecklingsdator.
Damn Small Linux på min bärbara.

Permalänk
Medlem

Gentoo all the way

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

sarge blev det... slängde ut ubuntu

sarge is theshit!

Permalänk
Medlem

Ska installera Ubuntu på den nya pcn som kommer snart kör även ubuntu på ibooken och för att alla macfantaster inte ska börja slå på mig så kan jag lungt säga att jag använder mac os x tiger på den också :).

Kör även Debian på servern

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo på statisen och laptopen.
OpenBSD på servern.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Arch Linux. Funderar dock på att byta till FreeBSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Menar du att det bara är amerikaner som besöker den sidan? Och detta gäller ändå: Det går bara att ha 10 alternativ i omröstningen och oberoende hur man väljer kommer alltid någon med sin Udda 3000 Turbo Linux och klagar.

Edit:

Men ska vi inte tramsa mer om detta. Fortsätt att rösta och berätta om era favoritdistar!

Som sagt, kolla själv på din egen pollstatestik. T.ex. CRUX är bra mycket vanligare än Mepis i Sverige. Sådant kanske man borde tänka på...

Permalänk
Medlem

Debian Sid (unstable)

Permalänk

Gentoo på bruksdatorn, och FreeBSD på servern.. Ungefär som m0REc då.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Debian GNU/Linux ("Sarge") på servern, funderar på att byta till FreeBSD, men det vore så synd på den fina uptimen.

På den stationära rullar Windows XP + Ubuntu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Debian Unstable/Sid med en egenbakad 2.6.11-kärna. Mestadels Gentoo och FreeBSD, samt lite Debian, på skolservrarna som jag adminnar.

Röst: Debian.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

stationär: gentoo
bärbar: blandning av debian och ubuntu (blir nog snart ren debian igen)
gammal skruttig stationär: debian

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Valde annan.
Arch Linux <3

Permalänk
Medlem

Debian Sarge på filservern
m0n0wall på routern
Gentoo på labb-burk1
FreeBSD 5.4 på labb-burk2
Ubuntu 5.04 på laptop
Asterisk@Home (CentOS) på voipservern

Röstade Debian då det är den jag har en förkärlek för.

Permalänk
Medlem

Gentoo på HTPC & Laptop

Crux på gateway burken.

Permalänk
Medlem

Kör Debian och Crux på mina maskiner.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

debian unstable woody på 486dx2 laptopen
debain unstable sarge på p1 laptopen

gentoo på gatewayen..
gentoo på fulmeck/nattduksbordet